حمام افضل شوشتر؛ مرمت در وقت اضافه

خورنا: پس از تخریب حمام افضل به دلیل بارندگی در روزهای گذشته مسئولان استانی برای رفع خطرات احتمالی در این اثر اعتبار در نظر گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، حمام افضل شهرستان شوشتر از جمله بناهای تاریخی دوران قاجاری است که در مرکز شهر و در بافت تاریخی شوشتر واقع شده است، قرار گرفتن این حمام تاریخی در مرکز شهر شوشتر باعث شد تا میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در سال ۱۳۸۲ این اثر تاریخی با قدمت و ارزش را برای ثبت ملی پیشنهاد کند و به دلیل ارزش معماری موجود در بنای این اثر از سوی شورای ثبت با این اتفاق موافقت شد و با شماره ۸۳۶۱ این اثر تاریخی به ثبت ملی رسید.

به دلیل عدم رسیدگی به این اثر تاریخی و پس از بارندگی‌های اخیر بخشی از سردر این اثر تاریخی فروریخت و بخش‌هایی از خیابان مجاور مسدود شده ولی آنچه در این بین بسیار اهمیت دارد بررسی وضعیتی است که شرایط را به این حال و روز رسانده است.

*مالکان متقاعد نمی‌شوند

از سال ۸۲ تا کنون درب این حمام تاریخی بسته بوده و ترددی در این بنای تاریخی انجام نشده است، مالکان آن می‌کوشند تا این بنای تاریخی را بفروشند ولی به دلیل ثبت ملی و کاربری گردشگری نمی‌توانند آن را با قیمت تجاری به فروش برسانند و به این دلیل از میراث فرهنگی خواسته‌اند این اثر ثبت شده را از آنها تملک کند ولی میراث فرهنگی نیز مشکلات خاص خود را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر درباره شرایط این حمام تاریخی و ثبت ملی شده تصریح کرد: از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸ چندین بار مالکان این اثر تاریخی ثبت شده به میراث فرهنگی دعوت شده‌اند ولی در این ماه‌ها هیچ‌گاه حاضر به همکاری با پیمانکاران میراث فرهنگی نشده‌اند و تنها تقاضای تملک اثر را از میراث فرهنگی داشته که این مهم امکانپذیر نبوده است.

علی‌محمد چهارمحالی افزود: در سال ۱۳۸۸ برای این اثر تاریخی ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود ولی به دلیل عدم همکاری مالکان این اعتبار برگشت خورده است و به این دلیل دیگر برای این این بنای تاریخی اعتباری برای مرمت در نظر گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: حمام افضل از نظر قدمت به دوران قاجاریه بازمی‌گردد و از نظر معماری دارای ارزش بسیار زیادی است و به این دلیل بسیار اصرار کرده‌ایم تا این اثر تاریخی در اسرع وقت مرمت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنای حمام افضل در حال بررسی معماری و برآورد اعتبار مورد نیاز برای استحکام بخشی است و در این زمینه کارشناسان در این حمام تاریخی در حال بررسی تخصصی هستند.

*دوباره اعتبار در نظر می‌گیریم

شاید در شرایط کنونی دیگر نیازی به اخذ مجوز از مالک برای ورود به اثر تاریخی نباشد زیرا این اثر در حال ویرانی است و وضعیت به حالت بحران رسیده است، در این زمینه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ابراز داشت: برای مرمت این اثر تاریخی بار دیگر اعتبار در نظر گرفته‌ایم و مرمت این اثر در روزهای آینده آغاز می‌شود.

افشین حیدری با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در اینباره کوتاهی نکرده است، عنوان کرد: در مرمت این اثر تاریخی هیچ کوتاهی اتفاق نیافتاده است و مالکان حاضر به همکاری در این زمینه نیستند.

وی با اشاره به اینکه حمام افضل اثری فاخر است و باید حفظ شود، افزود: در شرایط کنونی باید فضای این اثر تاریخی رفع‌خطر شود و ایمن‌سازی بنای تاریخی در دستور کار کارشناسان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: تردد از کنار این اثر باید به حداقل کاهش پیدا کند زیرا احتمال ریزش بخش‌های دیگری از این بنای تاریخی وجود دارد.

حیدری اضافه کرد: در نخستین اقدام استحکام بخشی و حفاظت اضطراری در دستور کار است و سپس مرمت اثر در اولویت قرار می‌گیرد و در این بین از همه توان اداره کل میراث فرهنگی خوزستان استفاده می‌کنیم تا این اثر تاریخی از ویرانی نجات یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، حمام افضل یکی از آثار تاریخی شهرستان شوشتر است که باید مرمت و حفاظت شود و بهتر آن است تا پیش از آنکه چنین اتفاقی رخ دهد برای نجات بخشی آثار تاریخی اقدامی عملی شود تا شاهد ویرانی آثار تاریخی در شهرهایی با قدمت تاریخی نباشیم.

شاید این مرمت و این فرصت وقت اضافه‌ای برای جلوگیری از تخریب این اثر باشد و باید این فرصت را غنیمت شمرد و از آن کمال استفاده را کرد.