در بیست و دومین جلسه شورای شهر اهواز چه گذشت؟

خورنا: در بیست و دومین جلسه شورای شهر اهواز مشکلات اهالی منطقه ملاشیه، نرخ سرویس مدارس و طرح تاسیس سازمان زمین و مسکن شهرداری اهواز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بیست و دومین جلسه شورای شهر اهواز عصر امروز با حضور همه اعضا برگزار شد.

*در این جلسه ابتدا یکی از ساکنان منطقه ملاشیه به بیان مشکلات این منطقه پرداخت و گفت: ملاشیه در جنگ تحمیلی شهدای بسیاری را تقدیم جمهوری اسلامی کرد و گلوله‌های توپ و تانک دشمن بر سر مردم مظلوم این منطقه می‌بارید.

وی ادامه داد: اهالی ملاشیه در دوران‌های مختلف از جمله انتخابات وفاداری خود را به مسئولان ثابت کرده‌اند اما هیچ‌گاه به مشکلات و درددل آن‌ها پرداخته نشده است.

ساکن کوی ملاشیه خواسته‌های مردم این منطقه را اینگونه بیان کرد: احداث ناحیه شهرداری با نیروهای مردمی، احداث فرهنگسرا، آسفالت خیابان‌ها، ایجاد زمین ورزشی، تکمیل بازارچه به‌منظور ساماندهی بازاریان و… از درخواست‌های مردم این منطقه است.

ساکن کوی ملاشیه در پایان خاطرنشان کرد: اگر به مشکلات ملاشیه رسیدگی نشود مجبور هستیم نامه‌ای را به دفتر رئیس جمهوری بفرستیم و مشکلات خود را بیان کنیم.

*جانعلی خورشیدی، عضو شورای شهر اهواز به دنبال صحبت‌های نماینده مردم ملاشیه گفت: به همراه یک تیم کار‌شناسی از منطقه ملاشیه دیدن کرده‌ام، این منطقه نیاز به رسیدگی فوری دارد.

وی ادامه داد: ایجاد پاسگاه برای این منطقه را با معاونت نیروی انتظامی خوزستان مطرح کرده‌ایم و در آینده نزدیک در جلسه‌ای با وی گفت‌و‌گو خواهیم کرد و به صورت جدی پیگیر آن هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز به کمبود روشنایی در بسیاری از مناطق اشاره کرد و گفت: کمبود روشنایی در بسیاری از مناطق از جمله کیانشهر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که با مسئولان در رابطه با مشکلات شهر سخن می‌گوییم برخورد آن‌ها به گونه‌ای است که ما را به عنوان مسئولان شهر قبول ندارند و می‌گویند که نمایندگان ما در تهران هستند.

خورشیدی عنوان کرد: این مسئولان باید بدانند اعضای شورای شهر نمایندگان مردم در اهواز هستند و باید پاسخگوی ما باشند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر رفتار آن‌ها اینگونه ادامه یابد نام و سمت آن‌ها را در اختیار اصحاب رسانه قرار می‌دهیم.

*غلامرضا سبزعلی، دیگر عضو شورای شهر اهواز در رابطه با تندیس نصب شده در میدان فلسطین اهواز گفت: در میدان فلسطین اهواز تندیسی به شکل طاووس نصب شده است که در ابتدای آن نام امام حسین (ع) و در انتهای آن نام مبارک الله نوشته شده است، لطفا به این مسئله رسیدگی شود.

*در ادامه جلسه اعضا به بیان نطق پیش از دستور خود پرداختند، حجت‌الاسلام کاظم سواری در نطق پیش از دستور خود به فقر فضای فرهنگی و آموزشی در منطقه کیانپارس اشاره کرد که با واکنش ناجی سواری روبه‌رو شد.

*ناجی سواری خطاب به حجت‌الاسلام کاظم سواری گفت: ۹۹ درصد مدارس ناحیه چهار یک‌نوبته هستند و بهترین مدارس در این منطقه قرار دارد.

*رامی علاسوند، رئیس شورای اسلامی شهر اهواز به سفر رئیس جمهور به خوزستان اشاره کرد و گفت: باید اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان به قطار شهری اهواز در شورای شهر لایحه شود تا در سفر رئیس جمهور به خوزستان به وی ارائه شود.

*مریم ابریشم‌کار، عضو شورای شهر اهواز در ادامه جلسه به قراردادهای جنجالی خدمات شهری اشاره کرد و گفت: قراردادهای خدمات شهری، با توجه به مبلغ بالایی که دارند باید زیر ذره‌بین باشند و از نظر شورا جنجالی هستند.

وی ادامه داد: قراردادهای خدمات شهری باید قبل از اینکه آگهی شوند توسط تمام اعضای شورا مطالعه شود نه فقط یک نفر، زیرا شورا ۲۱ نفر عضو دارد و همگی آن‌ها حق اظهارنظر دارند.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز خاطرنشان کرد: تنها در یک منطقه ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قرارداد بسته شده است بدون اینکه مطالعه‌ای توسط اعضای شورا روی آن صورت گرفته شده باشد.

*در ادامه تعیین نرخ سرویس مدارس براساس پیشنهاد شهرداری مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی در دستور کار قرا گرفت، این میزان افزایش براساس منطقه و مسافت در دستور کار قرار گرفته شد.

*موسی ممبینی، رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز اظهار کرد: در کلانشهر اهواز مدت چهار سال است که سرویس مدارس به صورت نهادینه پیگیری می‌شود و در این زمینه نسبت به هفت کلانشهر دیگر ۱۳ تا ۲۱ سال عقب هستیم.

وی ادامه داد: برای تعیین نرخ سرویس مدارس، شیراز را به عنوان پایلوت خود انتخاب کردیم و برای مسافت یک تا سه کیلومتر و سه تا پنج کیلومتر نرخ تعیین شد.

رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: براساس قانون کار، حقوق یک راننده از ۴۲۰ هزار تومان در سال ۹۱ به ۵۳۰ هزار تومان در سال ۹۲ افزایش یافت.

وی به احتساب افزایش هزینه‌های ضروری در تعیین نرخ سرویس مدارس اشاره کرد و افزود: هزینه‌های ضروری یک خودروی سواری ۲۷ درصد و مینی‌بوس و ون ۳۶ درصد افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: شش درصد نرخ سرویس مدارس سهم پیمانکار، دو درصد سهم تاکسیرانی و چهار درصد سهم آموزش و پرورش است که توسط آموزش و پرورش از اولیا اخذ می‌شود اما متاسفانه این اداره‌کل تاکنون مبلغی به تاکسیرانی نداده است.

*علاسوند به سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت خودرو در سرویس مدارس اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه سرویس‌های مدارس بیشتر از تعداد صندلی‌ها، دانش‌آموز سوار می‌کنند که باید نظارت دقیقی روی این مسئله صورت گیرد.

*در ‌‌نهایت افزایش ۲۵ درصدی نرخ سرویس مدارس با موافقت اعضا به تصویب رسید اما درصد‌های مشخص شده برای بررسی بیشتر به کمیسیون حمل‌ونقل ارجاع داده شد.

*در ادامه جلسه‌ای طرحی با عنوان راه‌اندازی سازمان زمین و مسکن شهرداری اهواز در دستور کار قرار گرفت.

*معاون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز در رابطه با طرح راه‌اندازی سازمان زمین و مسکن در شهرداری اهواز اظهار کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که شهرداری‌ها با آن روبه‌رو هستند عدم وجود ساختار و سازمان مناسب دارای مقررات اجرایی بالا برای صیانت شهری است.

محمد صفری ادامه داد: ساختار اداری شهرداری‌های بزرگ در جهت ایجاد ارزش افزوده و ایجاد ثروت برنامه‌ای نداشتند، در دهه ۸۰ شهرداری‌ها بیش از گذشته به درآمد خود متکی بودند بنابراین نیاز به وجود ساختار مناسب با قدرت اجرایی بالا احساس می‌شد.

وی همچنین عنوان کرد: شهرداری کلانشهر مشهد در سال ۸۵ تصمیم گرفت که سازمان زمین و مسکن در شهرداری‌ها برای افزایش ارزش افزوده و قطع سودی که در اراضی شهری به جیب دلال‌ها و زمین‌خوار‌ها ریخته می‌شد، راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه زمین یک فرصت طلایی برای ایجاد ارزش افزوده است تصریح کرد: در مشهد قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ شهری در راستای ایجاد فرصت‌های درآمدی روی زمین‌ها طرح کاربری جدید تصویب می‌کنند تا به زمین‌هایی با ارزش افزوده تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: اساسنامه تاسیس این سازمان در کمیسیون امور اقتصادی به تصویب رسیده است و استدعا دارم که اعضای شورای شهر با تصویب این اساسنامه به ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری اهواز کمک کنند.

*اعضای مخالف و موافق به بیان نظارت خود در رابطه با این طرح پرداختند و در ‌‌نهایت اصل تشکیل سازمان به تصویب رسید اما قرار بر این شد که اساسنامه سازمان در کمیسیون مشارکت‌ها و امور اقتصادی شورای شهر اهواز بررسی شود.