نماینده مجلس: مجمع تشخیص مصلحت دربازنگری قانون اساسی منحل شود

خورنا: عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد انحلال مجمع تشخیص مصلحت نظام و تشکیل مجلس دوم به جای آن در بازنگری در قانون اساسی را مطرح کرد و گفت: فتح باب گفت‌وگو در محیط‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی درخصوص بازنگری در قانون اساسی می‌تواند مشارکت نخبگان و دانشگاهیان و طلاب را جلب کند.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه گفت: سفری که رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه داشتند جدای از آثار عاطفی و استقبال گرم و بی نظیر مردم از ایشان و بیعتی که مردم با ولی فقیه خود داشتند شور و نشاط عظیمی را در میان مردم کشورمان ایجاد کرد و این سفر زمینه ای برای رفع مشکلات استان کرمانشاه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: بخش مهم دیگری از این سفر ارائه دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل مختلف نظام اسلامی بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر نقش مردم در نظام اسلامی گفت: حقایق نظام ما در خصوص نقش مردم در ابعاد مختلف در این سخنرانی نمود یافت. معتقدم نقش مردم ما در انقلاب نقش بارزی بود رهبر معظم انقلاب در سخنرانی شان تلفیق هنرمندانه‌ای از نقش اعتقادات دینی و نقش مردم در اجرای اهداف نظام اسلامی ارائه کردند.

وی تاکید کرد: نقش مردم ما از ابتدای انقلاب تاکنون در حمایت قاطع از ولایت فقیه بی نظیر بوده است و مردم با عشق به مقام ولایت در درون جامعه اسلامی نقش مهمی ایفا کرده اند.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه نقش مردم در نظام اسلامی انتزاعی نیست، گفت: نقش مردم در نظام با توجه به اعتقادات مردم به اسلام و نظام اسلامی ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود درخصوص نقش مردم در نظام اسلامی بر موضوع جلوگیری مردم از انحرافات تاکید کردند که یکی از مهمترین فرازهای سخنان ایشان و در حقیقت هشدار جدی به جریان‌هایی بود که به دنبال انحراف در خط اصیل انقلاب هستند.

دهقان در ادامه به بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر نوسازی نظام اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: معتقدم این سخنان به شدت مورد نیاز امروز جامعه ما بود. سالها بود که برخی از گروه‌های سیاسی که تمایل به کسب قدرت داشتند، بدنبال این بودند که قدرت کسب کنند اما هزینه کسب قدرت را نپردازند لذا از کار تشکیلاتی و حزبی فاصله می‌گرفتند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی برخی گروه‌ها برای اینکه هزینه کار تشکیلاتی را نپردازند، نوعی قبح ناروا برای کار تشکیلاتی و حزبی قائل می‌شدند. شاهد بودیم که برخی گروه‌ها لیست می‌دادند و افرادی را انتخاب می‌کردند اما حاضر نمی‌شدند هیچ مسئولیتی در مورد افرادی که انتخاب کرده بودند بپذیرند.

وی تصریح کرد: برخی از این گروه‌ها از کار جمعی گریزانند اما در عین حال بعضاً به اقدامات باندی و گروهی علاقه دارند.

دهقان با اشاره به شکل‌گیری احزاب دولت ساخته در کشورمان گفت: گاهی اوقات شاهد هستیم دولت گروه‌هایی را می‌سازد تا قدرت خود را حفظ کند و یا قدرت بیشتر کسب کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احزابی که تاکنون داشته ایم عمدتا متناسب با حزب به معنی اسلامی و متناسب با جامعه اسلامی نبوده اند، گفت: در همین راستا است که رهبر معظم انقلاب اصل تحزب را تایید فرمودند و سپس میان حزب به معنای غربی و اسلامی تفکیک قائل شدند و نیاز جامعه را به تحزب به معنای اسلامی گوشزد کردند.
وی تاکید کرد: سخنان رهبر معظم انقلاب نشانگر این بود، حزبی که ارزشهای دینی، اعتقادی و فرهنگی و نگاه‌های سیاسی دقیق را بتواند به بدنه اجتماع ما سرایت دهد و جامعه را هدایت کند بسیار خوب است.

دهقان ادامه داد: معتقدم سخنان رهبر انقلاب اسلامی درخصوص نوسازی نظام اسلامی نقطه عطفی برای کار تشکیلاتی در کشورمان بود و اینکه ما متناسب با جامعه اسلامی احزابی را در کشور راه بیاندازیم که بتواند زمینه کارآمدی بیشتر نظام اسلامی را فراهم کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع دیگری که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند نوسازی ساختار سیاسی نظام اسلامی بود، گفت: ساختار سیاسی یک ارزش غیرقابل تغییر نیست.

وی تصریح کرد: ساختار سیاسی ما در برخی موارد قابل تغییر است ، تنها اصل غیرقابل تغییر در نظام ما نظام ولایت فقیه است چرا که این تغییر به معنی فروپاشی نظام اسلامی است و لذا قانون اساسی در این مورد منع جدی دارد.

دهقان با تاکید بر اینکه بخشی دیگر از ساختار نظام سیاسی کشورمان که در لایه دوم ساختار سیاسی نظام قرار دارد قابل تغییر است گفت: در حال حاضر نظام ما تلفیقی از نظام پارلمانی و ریاستی در زیرمجموعه نظام ولایت فقیه است. تعارض میان نظام ریاستی و نظام پارلمانی به شکل کنونی بسیار بالاست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی قدرت وسیعی از سوی قانون اساسی به پارلمان داده شده است و مسئولان کشور را تحت نظارت پارلمان قرار داده است.

دهقان تاکید کرد: از سوی دیگر در سال ۱۳۶۸ نخست وزیری حذف شد و اختیارات وسیعی به رئیس جمهور داده شد که این اختیارات وسیع با اختیارات وسیع پارلمان در تعارض قرار می گیرد و در بسیاری از موارد همبستگی و انسجام درونی نظام اسلامی دچار خدشه و چالش می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ولایت فقیه که باید وقتشان صرف مسائل کلان در نظام اسلامی شود و جهت‌های اصلی را مشخص کنند در بسیاری از مواقع مجبور می‌شوند که برای رفع چالش میان پارلمان و رئیس جمهور وارد صحنه شوند لذا این موارد مشخص می‌کند اشکالاتی در وضعیت موجود وجود دارد.

نظام دوپارلمانی بهتر از تک پارلمانی است

وی همچنین به نظام تک پارلمانی اشاره کرد و افزود: هم اکنون نظام تک پارلمانی در کشورمان حاکم است اما ممکن است روزی فرا برسد که به این نتیجه برسیم نظام دوپارلمانی بهتر از تک پارلمانی است. تغییر و نوسازی ساختار سیاسی نظام اسلامی در لایه‌های دوم نه تنها کار قبیحی نیست بلکه ممکن است در بسیاری از موارد ضرورت اجتناب ناپذیر باشد.

دهقان تاکید کرد: معتقدم مصداق کامل سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب دو دوره اخیر مجلس است که با توجه به ناهماهنگی‌هایی که میان مجلس و دولت در هر دو دوره اخیر وجود داشته بخش زیادی از انرژی‌های ما و دولت صرف برطرف کردن این ناهماهنگی‌ها و خنثی کردن انرژی‌های یکدیگر شده است. لذا این امر باید جبران شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مهمتر از این موضوعات ، بلندنظری و نگاه بلند رهبر معظم انقلاب و فتح باب گفتگو در خصوص مسائل ساختار سیاسی نظام اسلامی درلایه‌های دوم است، گفت: فتح باب گفت‌وگو در موضوع تحزب و ضرورت کار تشکیلاتی در کشور و قبح‌زدایی از کار تشکیلاتی که متاسفانه به ناحق و ناروا توسط برخی از گروه‌های قدرت طلب در جامعه تحمیل شده است بالاتر از پیشنهاداتی بود که مقام معظم رهبری فرمودند.

وی تصریح کرد: پیشنهادات ایشان در جای خود بسیار اهمیت دارد اما اهمیت بالاتر فتح باب گفت‌وگو در خصوص ساختار نظام سیاسی بود.

نظام ولایت فقیه با نظام پارلمانی سازگاری بیشتری دارد

دهقان ادامه داد: مدت زمان زیادی است که به این اعتقاد رسیده ام در کشورمان نظام ریاستی به شکل کنونی پاسخ‌گو نیست و در نظام ولایت فقیه نباید نظام ریاستی داشته باشیم چرا که نظام ولایت فقیه با نظام پارلمانی سازگاری بیشتری دارد و می‌تواند برای اداره نظام اسلامی کافی باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر به سمت نظام پارلمانی برویم و به جای نظام تک پارلمانی، نظام دو پارلمانی و نخبه‌گرایی پارلمانی را با توده گرایی پارلمانی تلفیق کنیم تا در ساختار سیاسی ما تصمیمات کاملاً منطقی گرفته شود و از نخبگان کشور در نظام پارلمانی فرادست استفاده شود و نظام پارلمانی فرودست متشکل از توده های مردم باشد به نظر من می‌تواند موثر واقع شود و تلفیقی از توده گرایی و نخبه گرایی را در کشوربه سامان برساند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر بخواهیم به سمت نظام پارلمانی پیش برویم و نخبه گرایی را با توده گرایی همراه کنیم حتما باید نظام حزبی در کشور وجود داشته باشد و لذا مقام معظم رهبری در یک سخنرانی این دو موضوع را با یکدیگر اعلام فرمودند.

دهقان تاکید کرد: ما بدون نظام حزبی و کار تشکیلاتی نمی‌توانیم به سمت نظام پارلمانی پیش برویم تاکنون در نظام ریاستی توده‌ها به صحنه می‌آمدند و مستقیم فردی را انتخاب می‌کردند. نمی‌شود در نظامی با این آرمان‌ها به نظام ریاستی اکتفا کرد چرا که در نظام ریاستی همه امور به بخت واقبال افراد بستگی دارد.

باید از هماهنگی میان ولی‌فقیه و نظام پارلمانی نخست‌وزیر بیرون بیاید

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه باید از هماهنگی میان ولی‌فقیه و نظام پارلمانی نخست وزیر بیرون بیاید گفت: این نخست وزیر باید به ولی فقیه و پارلمان پاسخگو باشد البته اگر قرار باشد باب تغییر قانون اساسی را بگشاییم به نظر اینجانب جا دارد راجع به بقا یا انحلال مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بررسی صورت گیرد و با توجه به نظام شورایی تشکیل پارلمان دوم هم می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده طرقبه، شاندیز و چناران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون اشکالات مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظام تک پارلمانی مشخص شده است. موضوع شوراها نیز می‌تواند مورد بازبینی قرار گیرد.

دهقان گفت: اگر قرار است فتح بابی برای تجدید نظر در قانون اساسی انجام شود و شورای بازنگری تشکیل شود می‌توانیم در این ساختارها تغییراتی ایجاد کنیم نباید ساختارهایی ایجاد کنیم که یکدیگر را خنثی کند و انرژی یکدیگر را تلف کنند بلکه باید ساختارهایی درست شود که به یکدیگر کمک کنند و توده‌ها و نخبگان نقش آفرینی بیشتری در آن داشته باشند.

نظام صرفاً نخبگی می‌تواند توده‌ها را نسبت به نظام ناامید کند

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه نظام صرفا توده‌ای ممکن است نخبگان را به حاشیه ببرد، گفت: نظام صرفاً نخبگی می‌تواند تود‌ه‌ها را نسبت به نظام ناامید کند لذا باید در ساختار سیاسی ما این دو موضوع با یکدیگر دیده شود. تاکنون این تلفیق به سختی اتفاق افتاده است و با مشکل توانستیم در برخی زمینه‌ها نخبگان و توده‌ها را با هم حفظ کنیم، البته در برخی مواقع نخبگان به حاشیه رفتند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم نظام دو پارلمانی را طراحی و در کنار رونق کار تشکیلاتی-حزبی و انحلال نظام ریاستی، مجمع تشخیص مصلحت نظام را منحل و پارلمان دوم را جایگزین آن کنیم فکر می‌کنم مجموعه‌ای است که از جهت بهبود عملکرد می تواند در شورای بازنگری قانون اساسی مورد توجه قرار بگیرد.

دهقان در پایان تاکید کرد: فتح باب گفت‌وگو در محیط های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی درخصوص بازنگری در قانون اساسی می‌تواند مشارکت نخبگان و دانشگاهیان و طلاب را جلب کند و البته همه این مسائل باید در فضایی آرام و علمی صورت پذیرد چون در همه کشورها زمانی موضوع بازنگری قانون اساسی در دستور کار قرار می‌گیرد که نظام سیاسی در اوج اقتدار و ثبات سیاسی و آرامش باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *