آزمایشگاه مرجع سل در خوزستان راه اندازی شد

خورنا: آزمایشگاه مرجع منطقه ای سل، با حضور دکتر مورالی، معاون برنامه سل سازمان ملل متحد در اهواز افتتاح شد.

دکتر سیدمحمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این مراسم اظهار کرد: استان خوزستان با جمعیتی بالغ بر ۴.۵ میلیون نفر جزو استان های تاثیر گذار در کشور محسوب می شود و با دارا بودن وضعیت خاص ژئوپولتیکی، صنایع عظیم نفت وگاز، صنایع فولاد، منابع تولید برق و سدهای بزرگ بر ۵ رودخانه پر آب کشور و فعالیت شرکت های بزرگ کشت و صنعت از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است.

وی افزود: علی رغم این موقعیت ویژه، آثار و تبعات سوء باقی مانده از جنگ تحمیلی (که آسیب جدی به زیرساخت های بهداشت و سلامت از مهمترین آنهاست) هنوز به طور شایسته ای جبران نشده و استان خوزستان جایگاه واقعی خود را در حوزه سلامت به دست نیاورده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: به دلیل زیارتی بودن برخی شهرهای عراق، زائران و مسافران زیادی از ایران به این کشور و از طریق مرزهای چذابه و شلمچه واقع در استان خوزستان رفت و آمد دارند که به علت از بین رفتن زیرساخت های بهداشتی این کشور بعد از تهاجم امریکا و اشغال آن، زوار ما در آن کشور در معرض انواع بیماری ها قرار می گیرند و گاه به مواردی از بیماری هایی مانند سل و وبا در پست های مراقبت مرزی برخورد می کنیم و یا بیماران زیادی که مبتلا به سل و از نوع مقاوم آن هستند برای مداوا به کشور ما و مراکز بهداشتی و درمانی ما مراجعه می کنند.

وی گفت: از سوی دیگر به لحاظ وجود فرصت های شغلی در منطقه، افراد زیادی از قومیت های گوناگون از جمله افاغنه و یا هموطنان ما از استان های مجاور مانند ایلام، لرستان، کرمانشاه وحتی کردستان در خوزستان ساکن شده اند که این امر در عین حال که یک فرصت برای استان است و از نیروی کار آنها استفاده می شود ولی از لحاظ انتقال برخی بیماری ها می تواند تهدید باشد زیرا مواردی از برخی بیماری ها از جمله سل و مالاریا در بین آنها گزارش شده است که لطمه هایی به سلامت استان خوزستان وارد می کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: وجود مسایل زیست محیطی مانند گرد و خاک و آلاینده های متعدد زیست محیطی که بیشتر ناشی از فعالیت موسسات کشاورزی، صنعتی و نفتی هستند منجر به بروز بیماری های ریوی شده است که زمینه را برای ابتلا به سل فراهم می کند.

علوی اظهار کرد: گرچه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به همراه دیگر دانشکده های علوم پزشکی استان از ظرفیت بالایی برای مقابله با این گونه مشکلات در حوزه درمان این بیماری ها برخوردار هستند ولی اثرات سوء این عوامل بر نتایج درمان سل وبروز موارد مقاوم به دارو در بین بیماران مسلول انکارناپذیر است.

وی به آمار سل در خوزستان اشاره کرد و گفت: متوسط میزان بروز سالیانه سل در کشور حدود ۱۴.۵ در یک صد هزار نفر است در حالی که این میزان در خوزستان ۱۸.۵ در یک صد هزار نفر است که نشان دهنده بالا بودن میانگین بروز سل در خوزستان نسبت به کل کشور است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچنین موارد بروز سل مقاوم به چند دارو MDR-TB, XDR-TB,TDR-TB در استان رو به فزونی است. طبق بررسی های انجام شده بروز این انواع در استان از مورد انتظار کشوری بیشتر است.

وی ادامه داد: وفور بالای این بیماری و خطراتی که به علت افزایش موارد مقاوم به دارو به دنبال خواهد داشت می تواند برای کشور خطرساز و منجر به کاهش سلامت گردد و ضربه مستقیمی به سلامت کشور و توسعه پایدار کشور وارد کند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: با توجه به وجود این مسایل و مشکلات در استان، وجود یک آزمایشگاه مرجع سل REGIONAL TUBERCULLOSIS REFERENCE LABORATORY مستقل بسیار ضرورت داشته است تا بتوانیم بدون نیاز و مراجعه به دیگر استان ها آزمایش های مربوط به تشخیص سل ( مانند کشت، آنتی بیوگرام، بررسی ملکولی و PCR ) را با بهره گیری از تجهیزات مدرن و استاندارد مورد تایید سازمان جهانی بهداشت با آخرین فناوری های روز دنیا انجام داده تا در کوتاه ترین زمان ممکن و در مدتی ۲ ساعته با بهره گیری از دستگاه GEN X PERT به جای زمان طولانی ۴۵ روزه، میکروارگانیسم مسئول بیماری و مقاومت دارویی را تشخیص داده و درمان مناسب را انجام دهیم.

علوی گفت: با آزمایشگاهی که راه اندازی شد و در بین ۸ آزمایشگاه رفرانس کشور از امکانات کامل تری برخوردار است، انتظار می رود با بهره گیری از نخبگان و متخصصان میکروبیولوژی بیماری های عفونی و گرمسیری و بیماری های ریوی استان و ادامه حمایت های بی دریغ و همه جانبه مرکز مدیریت بیماری های معاونت بهداشتی وزارت متبوع و سازمان جهانی بهداشت، بتوانیم به هدف کنترل و درنهایت حذف بیماری سل و تامین و ارتقای سلامت مردم نایل آییم.