مخاطب گریزی برخی از برنامه های سیمای خوزستان

خورنا : طی چند سال گذشته تاکنون ، تولیدات صدا و سیمای مرکز خوزستان بصورت جدی نتوانسته است رضایت مخاطبان خود را جلب کند .

ضعف در برنامه سازی ، عدم استفاده از عوامل و عناصر قوی و… از عوامل مهم عدم توفیق در جذب مخاطب شده اند .

برکسی پوشیده نیست که استان زرخیز و مستعد خوزستان ، قابلیت ها و ظرفیت های بسیار بالایی برای برنامه سازی دارد . وجود قومیت های مختلف اعم از فارس ، بختیاری ، عرب ، شوشتری ، دزفولی ، ترک ، بهبهانی و …. هرکدام به تنهایی دارای ظرفیت های بالایی جهت ساختن برنامه چه در رادیو و چه در تلویزیون میباشند . این تنوع قومیت در هیچ استانی قابل مشاهده نیست .

رحیمی مدیرکل فعلی صدا و سیمای مرکز خوزستان در زمان تصدی صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویر احمد ، کارنامه ی بسیار درخشانی از خود به جا گذاشته اند و آمدن ایشان به مرکز خوزستان ، نوید روزهای خوب برای استفاده از توانمندیهای خوزستان را میدهد .

در زمان تصدی ایشان در مرکز یاسوج ، برنامه های بسیار جذاب و پربیننده ای ساخته و تقدیم بینندگان آن شبکه و استان گردید . نمونه ی آن هم برنامه ی پر بیننده و شبانگاهی “شو نشینی” بود که نه تنها مورد استقبال بینندگان بویر احمدی قرار گرفت ، بلکه بخش کثیری از تماسها و پیامک های ارسالی به آن برنامه نیز از سایر نقاط کشور ، علی الخصوص خوزستانی ها صورت میگرفت که این اتفاق نشان از درایت ، شناخت خواسته ی مردم و حضور عوامل قدرتمند برنامه ساز و البته ناشی از نارضایتی مخاطبین خوزستانی از برنامه های محلی خود بود ، که از عوامل پناه بردن به سایر شبکه ها ، بویژه شبکه هایی که دارای اشتراک فرهنگی و اجتماعی می باشند گردید .

نمونه ی دیگر ساخت مستند طبیعت کهگیلویه و بویر احمد بود که این برنامه به زیبایی و هنرمندی هرچه تمام تر و استفاده از تمامی تکنیک های ساخت یک مستند جذاب توانست جزو کارهای شاخص آن مرکز در زمان تصدی ایشان قرار بگیرد که این نمونه نیز هیچگاه از ذهن مردم آن استان و کسانی که موفق به دیدن آن شدند ، به دلیل اینکه تنوع طبیعی و زیستی آن استان را به معرض دید همگان قرار داد، پاک نخواهد شد .

بدون تردید با ورود مدیر توانمند و روشنفکری که در یک مرکز دیگر چنان کارنامه درخشانی از خود به جای نهاده ، با توجه به ظرفیت های قابل توجه این استان ، انتظارات هم “بسیار” و البته “به جا” می باشد .

هم اکنون برنامه های مرکز خوزستان به گونه ای نیستند که بتوانند مخاطبان خود را پای گیرنده نگه دارند و یا به اصطلاح کانال را عوض نکنند . ضعف برنامه ی شبانگاهی ، بخش های خبری و برنامه های رادیویی به دلیل آنچه در بالا گفته شد همه و همه باعث اتفاق ناخوشایند مخاطب گریزی شده اند . برنامه های استان خوزستان با توجه به استعداد ها و ظرفیت های قابل توجه و انکار ناشدنی ، در مقایسه با استانهای دیگر در رده های پایین تری قرار دارد که این موضوع با توجه به آنچه گفته شد قابل قبول و توجیه نیست.

به عنوان مثال منافذ و جاهای خالی بسیاری در برنامه های شبانگاهی خوزستان وجود دارد . دیگر پیامک خواندن ، آوردن یک هنرمند و پخش سرود های مختلف و محلی کارایی لازم را با توجه به اینکه سایر شبکه های داخلی و خارجی بنای موفقیت خود را بر روی رقابت در جذب بیننده با استفاده از روش های مبتنی بر روانشناختی مخاطب و نیاز آنان گذاشته اند ندارد و منسوخ شده اند و ساخت اینگونه برنامه ها هیچگونه جذب مخاطبی را به همراه نخواهد داشت .

دربخش های خبری هم که حکایت کاملاً فرق میکند و ضعف های عمده ای وجود دارد . از مهمترین ایرادات وارده به بخشهای خبری استفاده از استودیو مجازی میباشد . استودیوی مجازی بعلت اینکه به طور کامل به وسیله ی رایانه طراحی میگردد ( مانند دکور ، تصویر پشت ، کف استودیو ، نمای بالای استودیو ، زوم و برگرداندن تصویر و سایر حرکتهای روی صحنه ) نمیتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند .

عدم ارتباط مخاطب هم به دلیل رایانه ای بودن تصاویر است که پانزده الی بیست دقیقه باید آنرا تحمل نماید . اگر توجه شود کیفیت تصاویری که در استودیوی مجازی نشان داده میشود با کیفیت تصاویری که به صورت طبیعی نیز نشان داده میشوند تفاوت های بسیاری دارد .

استودیوی مجازی در زمان عمران حیدری مدیر کل سابق صدا وسیما ی مرکز خوزستان راه اندازی گردید که راه اندازی این استودیو جدای از قابلیت و ظرفیت های بسیار بالا ، در دراز مدت پذیرای رضایت مخاطبان ، آن هم برای بخش های خبری نیست .

نماهایی که از گویندگان ( به غیر از گوینده ی مشروح ساعت ۲۳ ) گرفته میشود نمای لانگ شات (LONG SHOT) میباشد که این نما در سینما به کار میرود و در بخش خبری جای استفاده ای از آن ، آنهم در یک استودیو وجود ندارد . اما مدیران شبکه بدون در نظر گرفتن رضایت مخاطبان همچنان بر استفاده از این نمای غیر کاربردی و استفاده از استودیوی مجازی در خبر اصرار می ورزند .
بدلیل اینکه مخاطب باید با گوینده و فضای طبیعی کنار گوینده ( دکور ) به جهت القاء خبر ارتباط برقرار کند ، این نما که در بخش خبری ساعت ۱۷:۰۰ برای گوینده مشروح و گوینده ورزشی و در ساعت ۲۳:۰۰ مجدداً برای گوینده ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد کارآیی لازم را در بخشهای خبری ندارد .

اگر دقت شود هم اکنون تصویربرداری صحیح از گویندگان خبر در اکثر بخشهای خبری داخل و خارج از کشور بصورت مدیوم شات (MEDIUM SHOT) صورت میگیرد که ضمن برخورداری از جذابیت های لازم، بیننده نیز با گوینده ارتباط نزدیک تری برقرار مینماید .

و اما در رادیو نیز همچنان جای خالی برنامه های قوی احساس می شود .

در حال حاضر برنامه های مختلفی از رادیو خوزستان پخش می شود که نوید حرکت رو به جلو را می دهد .  اما استفاده از همان ظرفیتها و عوامل قوی برنامه سازی برای رقابت و جذب حداکثری مخاطب نیز وجود دارد .

انشاءالله با درایت  رحیمی و شناختی که از ایشان داریم و کارنامه بسیار درخشان و پرباری که از این مدیر روشنفکر در مرکز یاسوج به جای مانده ، شاهد درخشش برنامه های قوی ، عدم مخاطب گریزی ، جذب حداکثری بینندگان و شنوندگان در تمامی برنامه های رادیویی و تلویزیونی اعم از تولیدی ، سرگرمی ، بخشهای مختلف خبری و آموزنده باشیم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دکتر ساقی رامهـرمزی شرکت سیمان رامهــرمز خوزستان دکتر ساقی رامهــرمزی:صدا و سیمای مرکز خوزستان در باره ی شناساندن فرهنگ والای این استان بسیار کم کار است و باندی کار می کند.برای نمونه پس از پیدا شدن گنجینه ی بزرگ جوب جی رامهــرمز کمتر از 1 دقیقه آگاهی رسانی شد.هزاران قطعه ی تاریخی که نشان می داد هوخنور(نام ایلامی رامهـرمز) پایتخت بزرگترین امپراطوری جهان در 2800 سال پیش بوده به آسانی از استان خوزستان بیرون برده شد.آیا اگر در باره ی همین گنجینه آگاهی رسانی درخور می شد امروز استاندار اصفهان می توانست اینگونه بی پروا به هم استانی های ما بی ادبی نماید؟