هرآنچه در بازدید محسن هاشمی رفسنجانی به دانشگاه آزاد ماهشهر گذشت

خورنا: معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سه سال گذشته شاهد یک تورم لجام‌ گسیخته بودیم که موجب رکود فعالیت‌های عمرانی دانشگاه آزاد شده است.

محسن هاشمی رفسنجانی شامگاه سه‌شنبه در حاشیه بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر، در گفت و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از ۴۰۰ واحد و مرکز و حدود ۱۳۰ واحد سما در اقصی نقاط کشور در حال فعالیت است.

وی افزود: در دو، سه سال گذشته شاهد یک تورم لجام‌گسیخته بودیم که باعث شده اکثر پیمانکارهای دانشگاه آزاد به دلیل قراردادهایی که با قیمت ثابت داشتند دچار مشکل شوند و اختلافاتی بین کارفرما و پیمانکاران ایجاد شود.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: همین مسئله باعث رکود فعالیت‌های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور شده است.

هاشمی با بیان اینکه قوانین موجود، دست رؤسای واحدهای دانشگاهی را بسته است، گفت: پیمانکاران درخواست‌هایی مبنی بر افزایش نرخ دارند و تعدیل‌هایی را تقاضا می‌کنند که این مسائل باعث می‌شود رؤسای واحدها نتوانند با قوانین موجود دانشگاه به درخواست‌های آنها پاسخ مثبت بدهند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است این قراردادها مورد به مورد بررسی شده و درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

*افزایش دانشگاه‌های غیرانتفاعی درآمد دانشگاه آزاد را کاهش داده است

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت: به دلیل مجوزهای زیادی که به دانشگاه‌های غیرانتفاعی از جمله دانشگاه پیام نور در سراسر کشور داده شده، در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد کاهش یافته است.

هاشمی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها، تورم بالا، کاهش تعداد دانشجویان و عدم افزایش شهریه‌ها درآمد دانشگاه کاهش پیدا کرده و برخی واحدها دچار مشکلات مالی شده‌اند.

وی افزود: این واحدها برای حل مشکلات مالی از اعتبارات و هزینه پروژه‌های عمرانی خود کاسته و همین مسئله سبب می‌شود برخی پروژه‌های عمرانی دچار رکود شود.

*به ازای هر دانشجو باید ۱۰ مترمربع فضا ایجاد شود

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید سرانه فضاهای آموزشی در هر دانشگاه به ازای هر دانشجو ۱۰ متر مربع باشد.

هاشمی تأکید کرد: به واحدهای دانشگاهی سراسر کشور فشار می‌آوریم که این سرانه را به طور کامل محقق کنند.

وی اضافه کرد: نظارت جامعی نیز بر فعالیت‌های عمرانی واحدها داریم که ساختمان‌ها از لحاظ معماری همگن باشند

*خوزستان از لحاظ تعداد دانشجو مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به وضعیت دانشگاه‌های استان خوزستان اشاره کرد و گفت: استان خوزستان پس از تهران از نظر تعداد دانشجوی دانشگاه آزاد مقام دوم را در کشور دارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: این مسئله باعث شده که استان خوزستان در بحث دانشگاه‌های آزاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.