هشدار: فاضلاب آزمایشگاهی را به کارون نریزید

خورنا: مریم ابریشم‌کار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ریختن فاضلاب آزمایشگاه‌های دانشگاهی به کارون، مساله‌ای است که به یک دغدغه تبدیل شده است. در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها با مواد مختلفی از حلال‌های آلی بسیار سمی گرفته تا فلزات سنگین، کار می‌شود، ولی در لیستی که از نوع فاضلاب مطرح می‌شود نامی از فاضلاب‌های آزمایشگاه‌های دانشگاهی به میان نمی‌آید.

وی ادامه داد: به عنوان یک شیمیست، مشاهده می‌کنم که دانشجویان در پایان کار آزمایشگاهی، پسماند کار خود را در سینک ظرف‌شویی ریخته و بدین ترتیب این پسماند وارد فاضلاب شهری می‌شود. در آزمایشگاه‌های دانشگاهی از فلزاتی مانند سرب، جیوه، منگنز و بسیاری فلزات سنگین دیگر، همچنین از حلال‌های آلی بسیاری در کارهای آزمایشگاهی استفاده می‌شود که سمی و خطرناک هستند. بنابراین باید از ورود فاضلاب آزمایشگاه‌های دانشگاهی به رودخانه با جدیت جلوگیری شود.
عضو شورای شهر اهواز با بیان این‌که تاکنون برای این موضوع هیچ‌گونه تدبیری اندیشیده نشده است، اظهار کرد: در برخی دانشگاه‌ها حلال‌های سمی و موادی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در پایان کار، به ظرف‌های بزرگی منتقل شده و در مکان‌های خاصی دفن و از ورود آنها به فاضلاب شهری جلوگیری می‌شود. لازم است در اهواز نیز فاضلاب آزمایشگاه‌های دانشگاهی به خارج از فاضلاب شهری روانه و از ریختن آن به رودخانه جلوگیری شود.