افزایش ۴۰ درصدی وقف دراستان خوزستان

خورنا: مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: وقف در این استان در مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

حجت الاسلام سید علی میرمحمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، عنوان کرد: در صورتی که شعار هفته وقف در بین مردم جا بیافتد به طور حتم بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه حل خواهد شد.

وی در تشریح برنامه های هفته وقف در استان خوزستان اظهار کرد: این هفته از روز دوشنبه نهم دی ماه آغاز می شود.همچنین هر روز از این هفته با یک عنوان نامگذاری شده است به عنوان مثال روز دوشنبه روز وقف قرآن ولایت و بصیرت دینی نامگذاری شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، برنامه های روز دوشنبه را، دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در استان، راه اندازی ایستگاه های «همه واقف باشیم»، به صدا در آوردن زنگ هفته وقف در مدارس، برگزاری مراسم سوگواری رحلت پیامبر و امام حسن مجتبی (ع) و رونمایی از وقف نامه های که در چند وقت اخیر رسمیت یافته اند عنوان کرد و گفت: روز سه شنبه نیز با عنوان روز وقف سنت نبوی سیره ائمه اطهار نامگذاری شده است.

میر محمدی تصریح کرد: عزاداری ویژه سوگواری رحلت پیامبر رسول و امام حسن (ع)، مراسم زیارت حضرت رسول از راه دور و برپایی ایستگاه های صلواتی در بقاع شاخص از برنامه های روز سه شنبه محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه روز چهار شنبه با عنوان «وقف نهاد ممتاز دینی و نقش نظام اسلامی» نامگذاری شده است، عنوان کرد: غبار روبی و عطر افشانی بقاع شاخص، عطر افشانی شهدای مدفون در کنار بقاع شاخص، برگزاری مراسم شب شهادت امام رضا (ع) و همچنین نشست های صنفی با قضات، معلمان پرورشی و صنوف بازاری از جمله برنامه های این روز محسوب می شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان تصریح کرد: افتتاح مسابقات قرآن تواشیح و ابتهال و برگزاری مراسم شهادت امام رضا (ع) و دعای کمیل در جوار امام زادگان در روز پنج شنبه که به عنوان روز وقف تجلی مودت اهل بیت با تکریم امام زادگان نامگذاری شده است انجام می شود.

میر محمدی برپایی نمایشگاه و حضور در مراسم نماز جمعه و دعای ندبه در جوار امام زادگان را از برنامه های روز جمعه که با عنوان وقف امینانه به نیات واقفین و رفع نیاز های جامعه نام گذاری شده است عنوان کرد و افزود: در روز شنبه نیز که با عنوان بانوان واقف توسعه و مشارکتها اجتماعی نامگذاری شده برنامه های همچون نشست با حوزه علمیه خواهران و بسیج ادارات خواهران، همایش یاوران وقف و تجلیل از واقفین و خیرین برگزار می شود.

وی اظهار کرد: روز آخر این هفته که با نام وقف حماسه اقتصادی و ارتقای بهره وری موقوفات نامگذاری شده است همایش وقف و رسانه و نشست صنفی با جامعه پزشکان مهندسان و وکلا و سایر صنوف برگزار می شود.

وقف ۱۴۳ مورد در امسال

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان افزود: موقوفات امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ رشد داشته است. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۳ مورد وقف جدید داشته ایم.

میر محمدی با بیان اینکه، شهرستان های اهواز بهبهان و دزفول بیشترین وقف در استان را داشته اند اظهار کرد: در شش ماه اول سال جاری از این نظر در رتبه اول کشور قرار گرفتیم.

وی تصریح کرد: جدیدترین موقوفه امسال یک خانم خرمشهری بوده است که یک زمین ۴۰۰ متری را که از موقعیت تجاری بسیار خوبی بهره مند بوده و مبلغ دو میلیارد تومان قیمت گذاری شده است را برای تقویت فضای علمی و دانش دانشجویان وقف کرده است.

اختصاص دو میلیارد تومان به بقعه علی ابن مهزیار

میر محمدی در خصوص روند ساخت بقعه علی ابن مهزیار اهوازی گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مصوب شده است که مبلغ دو میلیارد تومان اعتبار از طرف استانداری خوزستان برای ساخت این بقعه در نظر گرفته شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان تصریح کرد: تاکنون سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت بقعه علی ابن مهزیار اهوازی هزینه شده است که در این بین ۵۰۰ میلیون تومان این مبلغ از طرف استانداری خوزستان و مابقی آن از اعتبارات داخلی اداره کل اوقات و نذورات مردمی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه روند ساخت این بقعه تا کنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است عنوان کرد: در صورتی که تامین اعتبار صورت بگیرد مرحله سفت کاری تا پایان سال به اتمام می رسد و کل پروژه نیز تا پایان سال ۹۴ به اتمام می رسد.