صیادان هندیجانی دیگر دل به دریا نمی‌زنند

خورنا: مشکلات صیادان هندیجان برای دل زدن به دریا، با وجود گذشت حدود دو ماه همچنان بر قوت خود پابرجاست.

چندی پیش گزارشی مبنی بر «سفره صید ماهیگیران هر روز کوچک‌تر می‌شود» در این خبرگزاری منتشر شد، گزارشی که از دردودل صیادان هندیجانی گفته بود و اینکه هر از گاهی برای دل زدن به دریا و درآوردن یک لقمه نان، با چه مشکلات ریز و درشتی مواجه می‌شوند.

در بخشی از این گزارش آمده بود که بیش از ۶۰۰ قایق صیادی و ۸۰۰ شناور تجاری در شهرستان هندیجان مشغول فعالیت صیادی هستند که از این تعداد حدود ۵۰۰ قایق مجوز صید دارند.

*تنها درآمدم از راه صیادی است

یکی از صیادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرده بود: تنها درآمد من و خانواده‌ام از صید و صیادی است و امروز که کار ما متوقف شده هیچ راهی برای تامین معیشت و گذراندن زندگی نداریم.

وی ادامه داده بود: هر چند وقت یک‌بار مشکلاتی برای صیادان این منطقه ایجاد می‌شود که با وجود مراجعه به مسئولان هنوز نتوانسته‌ایم به پاسخی قانع کننده و قطعی دست یابیم.

این صیاد هندیجانی با اشاره به اینکه برای خرید قایق صیادی و مایحتاج ضروری این کار بیش از ۲۵ میلیون تومان هزینه کرده است ادامه داده بود: به منظور تخصیص سوخت سهمیه‌ای تنها به قایق‌هایی که موتور آنها ۴۸ است مجوز می‌دهند اما قایق‌های موتور ۷۵ که شامل قایق صیادی من نیز است شامل این قاعده نمی‌شوند.

*مشکلات صیادان ریشه‌ای حل شود

امام جمعه هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر لزوم چاره جویی مسئولان برای حل مشکلات صیادان اظهار کرده بود: مشکلات صیادان این شهرستان باید ریشه‌ای حل و برطرف شود.

حجت‌الاسلام علی شمیل‌پور تصریح کرده بود: صیادان این شهرستان با آغاز فصل صید و صیادی به دریا می‌روند و ماهی و میگو صید کرده و از این راه درآمد خود و خانواده‌شان را تامین می‌کنند.

وی ادامه داده بود: از مسئولان ملی و استانی انتظار می‌رود در راستای رفع مشکل صیادان این منطقه وارد کار شوند و با اخذ مجوزهای لازم به توقف کار صید و صیادی هندیجان خاتمه دهند.

امام جمعه هندیجان با اشاره به حضور این صیادان در دفتر وی خاطرنشان کرده بود: از صیادان نیز می‌خواهیم با حفظ کردن آرامش، کار را به مسئولان بسپرند تا مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

*رفع مشکل صیادان ظرف چند روز آینده

و اما امروز فرماندار هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: طبق قانون، قایق‌های صیادی که موتور آنها زیر ۴۸ اسب بخار قدرت دارد می‌توان در دریا مشغول به فعالیت صید و صیادی باشد که در این شهرستان بیش از ۸۵ درصد صیادان قایق هایی با موتورهای بالای ۴۸ اسب بخار را دارند.

بهروز فرج‌اللهی اضافه کرد: به همین دلیل از ورود آنها به آب‌های آزاد جلوگیری آمده و در کارشان وقفه ایجاد شده است که ما با رایزنی‌های صورت گرفته خواستار رفع مشکل آنها شده‌ایم.

فرماندار هندیجان با بیان اینکه عمده درآمد مردم این منطقه صیادی و کشاورزی‌ست تصریح کرد: مسئولان باید مردم این منطقه محروم را حمایت کنند به ویژه جوانان که با وجود همه مشکلات پیش روی اشتغال، تنها به صیادی روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: این شهرستان هیچ درآمد خاصی از منابع نفت و گاز و کارخانه‌جات نمی‌برد به همین دلیل مسئولان باید با نگاهی ویژه به رفع مشکلات آن بپردازند.

فرج‌اللهی همچنین عنوان کرد: برای رفع مشکل صیادان از سوی شورای تامین در حال رفع مشکل هستیم و با توجه به اینکه مصوبه ذکر شده مربوط به سال ۷۳ و استانی است امیدواریم این روند در روزهای آینده حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا تاکنون چندین تجمع در شهرستان صورت گرفته است که امیدواریم با همکاری مسئولان استانی هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

*شیلات مشکل صیادان را جدی بگیرد

نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: ممنوعیت صید قایق‌های صیادی در بندر هندیجان این روزها به معضلی تبدیل شده است که با درآمد و معیشت مردم بازی می‌کند.

حبیب آقاجری افزود: در این بندر بسیاری از مردم و جوانان به دلیل بیکاری، اصلی‌ترین درآمدشان از صید و صیادی‌ست که این روزها حتی یک روزنه برای نان درآوردن هم ندارند و کاملا بیکار و بلاتکلیف شده‌اند.

وی ادامه داد: ظاهرا مشکلی از سوی دریابانی برای صیادان ایجاد شده است در حالی که این مسئله وظیفه دریابانی نیست که از قایق‌های با موتور ۷۵ برای ورود به دریا جلوگیری به عمل می‌آورد.

نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: این قانونی که شیلات استان مقرر کرده است صحیح نیست و باید در این زمینه تجدیدنظری جدی صورت پذیرد.

این مسئول ابراز داشت: بنادر و دریانوردی باید این موضوع را هر چه سریع‌تر بررسی و دست دریابانی را از این قضیه کوتاه کند.

آقاجری با اظهار گلایه‌مندی از وضعیت پیش آمده برای صیادان هندیجانی عنوان کرد: این منطقه حوزه انتخابیه من است و صیادان اجازه دارند به صید و صیادی چون گذشته بپردازند و کسی نباید آنان را نان درآوردن و رزق و روزی حلال بازدارد.

وی بیان کرد: از صیادان نیز انتظار دارم با صبر و حوصله بیشتر این مشکل را به دست مسئولان بسپارند و مطمئن باشند که من در احقاق حقوق آنها کوتاهی نخواهم کرد.

امید است تا چند روز آینده شاهد رفع این مشکل صیادان هندیجانی باشیم زیرا با توجه به حجم بالای بیکاری در این شهرستان نیاز است در راستای برخورد با جوانانی که به جای قاچاق سوخت و روی آوردن به مشاغل کاذب، دل زدن به دریا را انتخاب کرده‌اند تجدیدنظری ملی صورت پذیرد.