زهره؛ رودخانه‌ای در امتداد نابودی

خورنا: در چند سال گذشته خشکسالی‌های پی‌درپی و احداث سد و حفر کانال‌های آب در بالادست رودخانه زهره هندیجان، آن را دچار بحران کم آبی کرده است و باعث شده زهره نیمی از صلابت خود را از دست دهد.

به گزارش خورنا در چند سال گذشته خشکسالی‌های پی‌درپی و احداث سد و حفر کانال‌های آب در بالادست رودخانه زهره هندیجان، آن را دچار بحران کم آبی کرده است و باعث شده زهره نیمی از صلابت خود را از دست دهد.

همچنین این رودخانه با ورود فاضلاب شهر بر پیکر نیمه جان خود احساس سنگینی و تنفر می‌کند زیرا تماشاگر است که مردم برای آب شرب و مصرفی نیز باید از همین رودخانه استفاده کنند.

رودخانه زهره شهرستان هندیجان یکی از رودخانه‌های آب شیرین و پرآب در طول سال استان خوزستان است. این رودخانه از کوه‌های استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی مسافت‌های طولانی و مارپیچ به هندیجان می‌رسد و در این شهرستان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده و در پایان به خلیج همیشه فارس می‌ریزد.

رودخانه زهره آب کشاورزی و بیش از نیمی از آب شرب مردم هندیجان را تامین می‌کند و در فصل بارندگی طغیان‌های بسیار شدیدی نیز دارد؛ این رودخانه زیبایی‌های بسیاری برای گردشگران نیز ایجاد کرده و توقف لنج‌های صیادی و تجاری در ایستگاه خاموشی بر زیبایی آن افزوده است.

نیمه‌جان بودن رودخانه زهره و روند نابودی آن را از زبان مردم، کشاورزان و برخی از مسئولان می‌شنویم.

*رودخانه زهره هندیجان ساکن و آرام است

یکی از شهروندان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: رودخانه هندیجان که زمانی بسیار پرآب بود و تا اطراف هم پراکنده می‌شد متاسفانه امروز آرام است و هیچ سکونی ندارد.

رضا گفت: امروز شاهد هستیم که لنج‌های خرابه در اواسط این رودخانه زیبا رها شده‌اند و تخریب و تعمیر می‌شوند و یا علف‌های هرز در آن روییده است و کم کم حکم نابودی این رودخانه را صادر خواهند کرد.

وی اضافه کرد: این وضعیت، حتی چهره شهر هندیجان را نیز بسیار زشت و ناگوارتر ساخته است و به جرات می‌توان گفت مسئولان به نظاره نشسته‌اند و هیچ اقدام موثری برای رسیدگی به وضعیت نابه سامان آن نمی‌کنند.

*این رودخانه باید لایروبی شود

یکی از کشاورزان هندیجانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در فصل کشاورزی، کشاورزان برای آبیاری و تامین مایحتاج نیاز دارند آب رودخانه زهره را بر سر مزارع خود برسانند اما وضعیت بلاتکلیف و سکون رودخانه زهره چنانچه که مشاهده می‌کنید نابه‌سامان‌تر از آن است که بتوان مورد استفاده‌ قرار داد.

وی اضافه کرد: مسئولان باید فکر و چاره‌ای برای این موضوع کنند زیرا تمام حیات شهرستان هندیجان به این رودخانه بستگی دارد که کشاورزی نیز به دنبال آن رکود و یا تقویت پیدا می‌کند.

این کشاورز هندیجانی با ارائه راهکار در این خصوص بیان کرد: مسئولان باید یا دریچه‌های سد را بیشتر باز کنند و یا به فکر جدی برای لایروبی و جمع آوری زباله‌ها و نخاله‌های اطراف این رودخانه زیبا و منحصربه فرد انجام باشند تا بتوان هرچه سریع‌تر شاهد جریان حیات و زندگی در آن بود.

وی ادامه داد: به جای اینکه فاضلاب شهر را در آن بریزند باید به فکر احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری باشند تا از معضلات زیست محیطی نیز جلوگیری شود.

این کشاورز همچنین عنوان کرد: هندیجان با درآمدزایی بخش کشاورزی و دامپروری زنده است و اگر نتوان این رودخانه را از مرگ حتمی و پیش رو نجات داد دیگر هندیجانی در کار نخواهد بود که بتوان روی ظرفیت‌های آبی، شیلات و کشاورزی آن حساب کرد.

*حیوانات هم از آب این رودخانه فراری هستند

در این زمینه فرماندار هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: حیوانات هم از نوشیدن آب رودخانه زهره فراری هستند چه برسد به انسان.

بهروز فرج‌اللهی عنوان کرد: در این خصوص مسئولان استانی و ملی باید به فکر هندیجانی‌ها باشند و فریادهای مردم و مسئولان این شهرستان را بشنوند زیرا شهروندان برای آب شرب هنوز هزینه‌های گزاف آب را تقبل می‌کنند.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان آب و برق خوزستان در توزیع مناسب و مطلوب آب سدهای کوثر و آسک خاطرنشان کرد: آب شرب و کشاورزی در این شهرستان در وضعیتی بسیار وخیم و بدی قرار دارند.

فرماندار هندیجان در ادامه تصریح کرد: در بالادست این رودخانه که سردشت و در مسیر بهبهان قرار دارد به دلیل توزیع آب مناسب از سدها، فراوانی آب است اما در این شهرستان که پائین دست سد محسوب می‌‌شود خشکسالی و کمبود آب حتی برای آبیاری اراضی کشاورزی بیداد کند.

وی اضافه کرد: مردم این شهرستان از وضعیت آب و نابه سامانی رودخانه زهره که زمانی یکی از دلایل اصلی جذب گردشگر به منطقه بود به تنگ آمده و خسته شده‌اند.

*رودخانه زهره قربانی سدهای کوثر و آسک شده است

رئیس نظام صنفی کشاورزان هندیجانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: رودخانه زهره قربانی سدهای بالادست خود شده است و مسئولان برای نجات آن دست به کار نمی‌شوند.

فتح‌الله الله ‌یاری با بیان اینکه رودخانه زهره کاملا خشک شده است و وضعیت امروز با گذشته آن اصلا قابل قیاس نیست تصریح کرد: تنها دلیل این امر را می ‌توان بی تدبیری سازمان آب و برق استان در توزیع نامناسب آب دانست که در صورتیکه به آن رسیدگی نشود بخش کشاورزی هندیجان که تنها درآمدزایی اکثر ساکنانش است متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فقط شهرهای همجوار هندیجان از سدهای (کوثر و آسک) بسته شده بر رودخانه زهره بهره می‌‌برند گفت: مسئولان قول‌هایی برای لایروبی این رودخانه داده‌اند اما عملا اقدامی صورت نگرفته است.

برخی مصوبات چون شتر دیدی ندیدی است و این بار نیز رودخانه دیروز پرآب و امروز کم آب زهره این مرز و بوم است که باید قربانی این مصوبات شود.

مردم ایران در خاطر دارند که رودخانه کارون چه بلایی بر سرش آمده و جلوی چشمان همه در حال جان دادن است و برای نجات آن کلی شک و تردد پیش‌روست و چه سخت است که چون به ارزش این منابع طبیعی آگاه نیستیم به راحتی آنها را ازدست می‌دهیم.

=======

مریم خبازی