نکاتی درباره جراحی پلاستیک بینی

خورنا: یک متخصص گوش، حلق و بینی درباره جراحی پلاستیک بینی گفت: درصورتی که فرد دچار مشکلات ظاهری، انحراف و دفورمیتی شدید صورت، یا شکستگی‌های شدیدی که مورد درمان قرار نگرفته‌اند یا حتی بعد از درمان به ظاهر و چهره فرد آسیب رسانده باشد، در صورت تمایل وی، انجام این عمل پیشنهاد می‌شود.

دکتر داریوش خشوعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: البته لازم به یادآوری است که این‌گونه عمل‌ها معمولا به درخواست فرد انجام می‌شوند و از نظر درمانی تاثیر خاصی روی فیزیولوژی وی ندارد.

این پزشک درباره مضرات عمل جراحی پلاستیک نیز توضیح داد: مشاهده شده که بعضی از افراد خواستار کوچک کردن بیش از اندازه بینی خود هستند و به مشکلات تنفسی ناشی از آن توجه نمی‌کنند. تنگ شدن مجرای بینی، دفورمیتی و نارضایتی بیمار از شایع‌ترین مشکلات ناشی از این‌گونه جراحی‌ها است.

وی گفت: شکل بینی بعد از عمل به طور قطعی و صد در صد قابل پیش‌بینی نیست و شخص متقاضی جراحی پلاستیک بینی نیز باید قبل از عمل ذهنیت منطقی و درستی از این کار داشته باشد.

خشوعی تصریح کرد: متاسفانه گاه مشاهده شده که بیمار با در دست داشتن تصویری از یک بینی ایده‌آل یا هنرپیشه مورد علاقه خود به جراح مراجعه کرده و خواستار جراحی بینی به طور دلخواه خود شده است؛ این کار از پایه و اساس، کار غلطی است و چنین بیماری، قابل پذیرش نیست.

وی افزود: چنین افرادی باید بدانند که خصوصیاتی مانند پایه بینی، ارتباطات استخوانی بینی و ماهیت فیزیکی پوست در افراد مختلف، متفاوت است.

این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: نامناسب بودن استئوتومی، آسیب دیدن مجرای اشکی چشم (که بین چشم و بینی قرار دارد)، از دیگر مضرات احتمالی ناشی از جراحی پلاستیک بینی می‌باشد.

وی درباره مراقبت‌های بعد از عمل گفت: استفاده از چسب و پانسمان بعد از عمل، اجتناب از کار فیزیکی شدید و خشن، عدم استفاده از عینک و … به بیماران توصیه می‌شود.

خشوعی با اشاره به محدودیت سنی و جنسیت مراجعه‌کنندگان عنوان کرد: بخش عمده مراجعه‌کنندگان برای انجام جراحی زیبایی بینی، خانم‌های جوان می‌باشند. در مورد خانم‌ها حداقل سن، بالای ۱۷ سال و آقایان بالای ۱۸ سال می‌باشد.