مصوبه دو درصدی نفت به نام خوزستان به کام دیگران/ نمایندگان راهی جز استفعا نداشتند

خورنا: نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: استعفای نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی نقطه اوج فشار متراکمی بود که در طول این سال ها بر آنها وارد شد و آنها با وجود شرایط فعلی راهی جز استعفا نداشتند.

ناصر سودانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص استعفای مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: روند پذیرفتن استعفا در مجلس شورای اسلامی به این صورت است که در ابتدا استعفا باید به صورت انفرادی صورت بگیرد سپس این استعفا در کمیسیون ویژه مجلس مطرح و در نهایت باید در صحن علنی نیز رای بیاورد. البته این نکته از اهمییت فراوانی برخوردار است که قبل از همه این اقدامات این درخواست باید اعلام وصول شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان استان خوزستان هیچ کدام از این مراحل را طی نکردند و استعفای ما بیشتر تصمیم به استعفا بود عنوان کرد: معنای این استعفا بیان همه دردها، کم لطفی و بی توجهی هایی است که در حق مردم استان خوزستان صورت می گیرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما انتظار داشتیم که بحث انتقال آب کارون به فلات مرکزی، آلودگی هوا، مسمومیت تنفسی و طرح های عمرانی نیمه تمام و شروع نشده استان و از همه مهم تر اختصاص دو درصد از سهم فروش نفت به استان به صورت جدی پیگیری شود که متاسفانه این اتفاق از سوی دولت و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ نیفتاد.

از زمین فاضلاب از آسمان سم

سودانی با بیان اینکه در کجای دنیا در زمان بارندگی از دورن زمین فاضلاب و از آسمان سم بر روی مردم می بارد و به عبارتی خوزستانی ها از همه جهات در فشار باشند، گفت: ما در خصوص مشکلات خوزستان بارها و بارها با مسئولان مربوطه بحث و صحبت کردیم و یا در صحن علنی مجلس نطق کردیم و اعتراضات خود را به صورت کتبی و شفاهی به مجلس ارائه دادیم اما متاسفانه هیچکدام از این مسیرهایی که رفته ایم نتیجه ای در برنداشته پس دیگر چه راهی برای نشان دادن اعتراض برای نمایندگان مردم باقی می ماند تا صدای خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی با ابراز رضایت از برخورد مردم استان با این رویداد تصریح کرد: در نظر سنجی های صورت گرفته ۸۰ درصد مردم استان با این عمل موفق بودند و احساس کردند که مشکلات شان مطرح و به گوش مسئولان رسیده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: از حیث حقوقی در مجلس مخالفتهایی با این قضیه صورت گرفت و این کار را یک بدعت جدید تلقی کردند من به افرادی که نسبت به این استعفا جبهه گرفته اند می گویم که یک راه حل مناسب و کارا به ما نشان دهند تا ما بدانیم زمانی که صدای مان را کسی نمی شنود چه کار باید کرد.

چکش کاری بودجه با کدام حمایت

وی با بیان اینکه نمایندگان خوستان در مجلس حتی مشکلات استان را با رئیس جمهور و در کمیسیون های مربوطه نیز پیگیری کرده اند اما این اقدام ها نتیجه ای در بر نداشته است، گفت: عده ای به ما می گویند که لایحه بودجه را چکش کاری کنید اما این کار تنها در صورت کمک سایر نمایندگان استانها انجام پذیر است و معلوم است که آنها حاضر نمی شوند سهم خاصی به خوزستان بدهند زیرا در این صورت سهم اعتبار استان آنها کاهش می یابد.

سودانی در خصوص اختصاص دو درصد از سهم فروش نفت به استان خوزستان افزود: به همین منظور بسیاری از نمایندگان مجلس را به خوزستان دعوت کردیم تا از نزدیک با مشکلات و محرومیت های استان آشنا شوند در این صورت بود که با این طرح موافقت شد البته با گذشت زمان رئیس مجلس شورای اسلامی هم به این مسئله اذعان داشت که در این خصوص در حق خوزستان اجحاف شده و این طرح به نام خوزستان به کام دیگران بوده است.

دولت قبل برای خوزستان خوب عمل کرد

وی با بیان اینکه دولت قبلی با استان خوزستان خوب تا کرده است، گفت: در سفر های استانی بیشترین اعتبارات در نظر گرفته شده مختص استان خوزستان بود. در همین راستا در یک سفر ۲۵۰ تا ۲۹۰ پروژه بیمارستانی، حمل و نقل، راه روستایی و گاز رسانی مصوب شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص فروش سهام شرکت فولاد خوزستان برای احداث بزرگراه تهران شمال و متروی پرند تهران اظهار کرد: نمایندگان استان خوزستان به صورت جدی به دنبال این مسئله هستند تا جلو این قضیه گرفته شود زیرا ما اعتقاد داریم اگر قرار است شرکت فولاد خوزستان به فروش برسد باید عواید آن به محرومیت زدایی از استان اختصاص یابد زیرا ما از همه استانهای دیگر استحقاق بیشتری داریم.

تفاوت نظر استاندار خوزستان و وزارتخانه درباره مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اهواز

سودانی در خصوص انتصاب مدیران در استان خوزستان عنوان کرد: تنها خواهشی که از مسئولان کشوری و استانی دارم این است که نمایندگان مجلس را به سخره نگیرند.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی قرار است یک مدیرکل در استان تعیین شود ستاد انتخاباتی روحانی در استان، استانداری، کمیته انتصابات در وزارتخانه و ریاست جمهوری به یک گزینه می رسند. از طرفی نمایندگان مجلس نیز باید گزینه های مورد نظر خود را معرفی کنند به همین منظور به نمایندگان می گویند چند گزینه دیگر را وارد لیست خود کنند سپس در آخر گزینه مورد نظر خود را که به نمایندگان تحمیل شده را انتخاب می کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع مسئولان گزینه مورد نظرخود را به طور غیرمستقیم به نمایندگان مجلس تحمیل می کنند که این روند یک بازی فریبکارانه است و در نهایت اعلام می شود که این انتخاب با نظر نمایندگان خوزستان صورت گرفته است.

سودانی اظهار کرد: مسئولان نگویند نمایندگان هم گزینه های خود را معرفی کنید بلکه بگویند ما انتخاب خود را کرده ایم شما تنها پای آن را امضا کنید این رفتارها در مجموعه صداقت نمی گنجد.

سودانی همچنین در خصوص انتصاب سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بر اساس دستور جدید رئیس جمهور انتصاب مدیران کل در استان ها بر عهده استانداران و با مشورت نمایندگان مجلس باید صورت بگیرد.

وی افزود: ناراحتی استاندار خوزستان به این دلیل است که وی برای مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گزینه دیگری مد نظر داشت که وزارتخانه حکم را به نام فرد دیگری زد.