لزوم اطلاع‌رسانی برای بهره‌گیری از مزیت‌های ترانزیتی بندر امام

خورنا: مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید کار اطلاع‌رسانی عمده و گسترده‌ای برای بهره‌گیری از توان و مزیت‌های ترانزیتی و سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی توسط بخش‌های مختلف سازمان صورت پذیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر امام به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، محمدرضا سعید‌نژاد طی نشست مشترک با مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره) ضمن گرامیداشت یاد سالار و سرور شهیدان حضرت ابا‌عبدالله الحسین (ع) در آستانهٔ اربعین آن حضرت اظهار داشت: از آنجا که در سرزمین خون و شهادت و ایثار حضور یافته‌ایم، یاد و خاطرهٔ کسانی که جان پاک خویش را در راه حفاظت و دفاع از میهن اسلامی داده‌اند تا زمینهٔ امنیت و آسایش و فعالیت اقتصادی را فراهم کنند، گرامی می‌داریم.

وجب به وجب این خاک یادآور مردانی است که تمام جان و مال خود را نثار دفاع از این کشور کرده‌اند و در نقاط عملیاتی که در بازدید خود از آن دیدن کردیم از جمله یادمان شهدای والفجر هشت و مزار شهدای گمنام شلمچه و دیگر نقاط، بسیار خاطره‌انگیز و تداعی کننده یاد و خاطرهٔ این عزیزان است.

وی در ادامه افزود: فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این خطه و ایجاد کسب و کار و اشتغال برای مردم اگر با نیت ادامهٔ راه شهدا باشد، اجری کمتر از آنان نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دیدار‌های خود با مراجعان و برخی از اهالی منطقه اظهار داشت: مهم‌ترین و عمده‌ترین دغدغه و مطالبه‌ای که در مواجهه با مردم مکررا مــطرح می‌شد، مسئلهٔ اشتغال بود.

اگر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، زمینه اشتغال را فراهم کرده و مشکل اشتغال جوانان را حل کنند، اجر آن‌ها در این مقطع حساس کمتر از شهادت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: همهٔ آحاد جامعه در قبال مسائل اقتصادی به عنوان یک مسئله جدی در کشور باید تعهد داشته باشند و همانند مقطع دفاع مقدس که همه حسب وظیفه به ایفای نقش پرداختند، مکلف به ادای دین و تکلیف در این بخش هستیم و اگر با همین نگرش به فعالیت اقتصادی به مثابهٔ یک ارزش معنوی بنگریم، فعالیت اقتصادی برخوردار از اجر و پاداش معنوی خواهد بود.

شرکت‌های بخش خصوصی فعال در بنادر، پشتیبانان و دوستان سازمان بنادر و دریانوردی هستند.

سعید‌نژاد افزود: دولت صمیمانه دست فعالان بخش خصوصی که برای مشارکت و همکاری در سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی به سوی آن دراز مـی‌شود به گرمی می‌فشارد و از آن استقبال می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده توسط مدیران و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، آمادگی خود را برای انجام دیدارهای مفصل به منظور بحث و بررسی و موشکافی این موضوعات اعلام داشته و اظهار داشت: با هم اندیشی و بهره‌گیری از پیشنهاد‌ها و نظرات فعالان بخش خصوصی، می‌توان به الگو‌ها و مدل‌های قرار دادی متناسب دست یافت که از جذابیت و رقابت‌پذیری و انحصارگریزی برخوردار باشد و بتواند بنگاه‌های اقتصادی متعددی را وارد میدان رقابت کرده و زمینهٔ ارائه خدمات متنوع به مشتریان را فراهم بیاورد.

وی در خصوص ویژگی‌های طراحی این مدل‌های جدید اظهار داشت: در طراحی این الگو‌ها و مدل‌های جدید تلاش خواهد شد سطح تصدی‌گری دولتی را کاهش داده و فرصت را برای فعالیت بخش خصوصی افزایش داد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد ارزش‌های افزوده بیشتر در داخل کشور، بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در این منطقه تأکید کرده و بیان داشت: باید کار اطلاع رسانی عمده و گسترده‌ای برای بهره گیری از توان و مزیت‌های ترانزیتی و سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) توسط بخش‌های مختلف سازمان بنادر و دریانوردی صورت بپذیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه تصریح کرد: با واگذاری زمین‌ها در اراضی پشتیبانی، می‌توان فرصت‌های جدیدی برای ایجاد ارزش افزوده و کسب درآمد‌های بیشتر ناشی از فعالیت بخش خصوصی در زمینه‌های تولیدی مورد نیاز صنایع کشور فراهم آورد.

وی طراحی مدل‌های قراردادی انعطاف‌پذیر که در آن ضمن بیمه کردن سرمایهٔ سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و کاستن از از میزان ریسک ناشی از ضرر و زیان‌های نوسانات بازار ارز و فعالیت‌های اقتصادی در بنادر را از جمله اقدامـاتی عنوان کرد که می‌توان در اصلاح و تعریف مدل‌های جدید قرار دادی با بخش خصوصی در نظر گرفت.

سعید‌نژاد همچنین بر ضرورت اصلاح و تعریف الگو‌های جدید و متناسب برای تعرفه‌ها تأکید کرده و لزوم تنظیم تعرفه‌هایی با الگو‌هایی جدید جهت حفظ منافع هر دو طرف فعال در بنادر یاد آور شد.

وی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در بنادر را پشتیبانان و دوستان سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد که با روابط تجاری خود با طرف‌های خارجی مهم‌ترین عامل پیوند و واسطه جهت جلب و جذب سرمایهٔ سرمایه‌گذاران خارج از کشور به ویژه سرمایه‌گذاران ایرانی بیرون از کشور هستند، زیرا که به لحاظ این روابط و داد و ستد‌هایی که بخش خصوصی با دیگر سرمایه‌گذاران دارند، زمینه را برای ورود این سرمایه‌ها به درون اقتصاد کشور فراهم کرده تا به خوبی از آن محافظت گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما معتقدیم که مهم‌ترین پناهگاه سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور، ما فعالان اقتصادی در داخل کشور هستیم و می‌بایست سرمایه ایرانی را برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور به کار گرفت و محافظت کرد.