کوشک حمیدیه؛ تلنگری برای شکست یا حمایتی برای بقا

خورنا: کوشک حمیدیه از میراث فرهنگی این شهرستان این روزها در انتظار تلنگری برای شکست و یا حمایتی برای بقاست.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، چندی پیش گزارشی مبنی بر «بازیابی تاریخ حمیدیه در انتظار همت میراث فرهنگی» در خبرگزاری فارس منتشر شد که در آن به توافقات صورت گرفته بین میراث فرهنگی استان و فرماندار حمیدیه اشاره‌ای محرز داشتیم. همچنین آورده شده بود که شهروندان خواستار ساخت و ساز و تعیین حریم مناطق ورودی این شهرستان تازه تاسیس هستند که میراث فرهنگی بر روی آنها دست گذاشته است؛ یعنی مشخص نیست که تکلیف میراث فرهنگی و یا اراضی متعلق به شهروندان در این منطقه چیست و چگونه است؟

در این خصوص شهروندان بارها از مسئولان گلایه‌مند بوده‌اند و خواستار رفع تصرف اراضی شده‌اند اما از طرفی دیگر تعلل مسئولان و به ویژه میراث فرهنگی همچنان کار را به درازا کشانده است. از سویی دیگر به گفته فعالان میراث فرهنگی در این مناطق نباید ساخت و ساز صورت گیرد زیرا در حوزه میراث فرهنگی قرار دارد و با این روند میراث این منطقه به خطر می‌افتد.

*اجازه تعرض به میراث فرهنگی حمیدیه را نمی‌دهیم

در این گزارش یک فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه اجازه تعرض به میراث فرهنگی حمیدیه را نمی‌دهیم اظهار کرد: طبق تصمیمی که اخیرا توسط مسئولان استانی و محلی گرفته شده گویا قرار است به میراث فرهنگی این شهر آسیب وارد شود.

علی عبیدی اضافه کرد: دو هفته گذشته فرمانداری حمیدیه جلسه‌ای با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان داشت که این موضوع بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی شهر حمیدیه را خوشحال کرد.

وی عنوان کرد: اما متاسفانه نتیجه جلسه چیز دیگری بود و امیدها را ناامید کرد، فرماندار حمیدیه در جلسه با مدیرکل میراث فرهنگی و شورای تامین حمیدیه خواستار خارج کردن این محوطه از میراث فرهنگی شد و دلیل آن هم توسعه شهر حمیدیه اعلام شده است.

*توافق فرماندار حمیدیه با مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان

فرماندار حمیدیه هم چنین عنوان کرده بود: قرار است باغی بسیار بزرگ حمیدیه که کاخ شیخ خزعل در وسط آن بنا شده است به شهرداری در راستای ایجاد ظرفیت گردشگری و توریستی واگذار شود اما به دلیل اینکه برخی تاسیسات سازمان آب و برق در این باغ قرار دارند فعلا این روند به درازا کشیده شده است.

سعید فیوضی با بیان اینکه این کاخ مدت‌هاست که خاک می‌خورد و به مخروبه تبدیل شده است تصریح کرد: با واگذاری این مکان به شهرداری می‌توان در راستای جاذبه‌های توریستی این منطقه بهتر و فعال‌تر عمل کرد و محدوده باغ را تعیین تکلیف کرد.

*حیدری: کوشک حمیدیه به شهرداری تحویل داده نمی‌شود

اما امروز تقریبا پس از گذشت دو هفته از این ماجرا و جلسه‌ای که مدیرکل میراث فرهنگی استان و فرماندار حمیدیه برگزار شده بود مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرده است: «کوشک» حمیدیه از عرصه‌های ثبت ملی است و به شهرداری تحویل نمی‌‌شود.

افشین حیدری تصریح کرد: امکان ندارد این اثر ثبت شده ملی به شهرداری تحویل شود و اصلا امکان تحویل آن به هیچ سازمان و نهاد دیگری وجود ندارد.

وی افزود: در جلسه‌ای که با فرماندار حمیدیه منعقد شد بسیار در این زمینه‌ها رایزنی شده و در این جلسه قرار نبوده است که شهرداری در کوشک مستقر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در این زمینه فعالیت بسیار زیادی انجام داده است، بیان کرد: کوشک در حال تصرف بود و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در ابتدا برای این تصرف‌ها تشکیل پرونده داد و از طریق قضایی مشکلات را پیگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از آثار تاریخی اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: حفاظت از آثار تاریخی را در قالب اجرای قانون انجام می‌دهیم و همیشه تلاش می‌کنیم تا از قانون حمایت شود و در کوشک حمیدیه نیز شرایط به همین منوال است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: کوشک حمیدیه متعلق به مردم است و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با پیگیری‌های زیاد توانست از مراجع قضایی حکم به سود میراث فرهنگی بگیرد و قرار نیست از دستگاهی تحویل گرفته شود و به دستگاه دیگری تحویل شود.

وی با اشاره به اینکه اراضی حمیدیه ثبت ملی هستند، ادامه داد: اراضی این منطقه ثبت ملی هستند و قرار نیست از ردیف ثبت خارج شوند و در این باره تنها قانون فصل‌الخطاب است.

حیدری با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنند تا سطح خدمات‌رسانی به مردم در شهر حمیدیه ارتقا یابد و میراث فرهنگی نیز در این زمینه آماده هرگونه همکاری است خاطرنشان کرد: مردم حمیدیه خالق حماسه بزرگی همچون نخستین شکست سربازان بعث عراق در خوزستان بوده‌اند و به این دلیل می‌کوشیم تا شرایط در این منطقه بهبود یابد.

*فیوضی: از این موضوع گلایه‌مندم

در مقابل فرماندار حمیدیه هم با گلایه‌مندی از این اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در جلسه‌ای که با مدیرکل میراث برگزار کردیم مدیرکل میراث، خود پیشنهاد واگذاری کوشک حمیدیه را به شهرداری داد.

سعید فیوضی ادامه داد: اما متاسفانه در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری فارس این توافق و موضوع را لغو کرده است و من از این موضوع بسیار گلایه‌مند هستم.

وی تصریح کرد: با مشاهده این مصاحبه مدیرکل میراث سعی کردم چندین بار با وی تماس بگیرم تا علت این امر را جویا شوم اما تاکنون پاسخ من را نداده‌اند.

فرماندار حمیدیه اضافه کرد: برای افشین حیدری ارزش خاصی قائلم اما انتظار دارم در این خصوص توضیحات خود را ارائه دهند و علت اخد تصمیم یکطرفه خودشان را با توجه به برگزاری جلسه در این زمینه عنوان کنند.

امیدواریم با توجه به ارزش و قدمت میراث فرهنگی استان این مقوله‌ها هرچه بیشتر و ظریف‌تر و موشکافانه‌تر مورد بازبینی قرار گیرد زیرا یک تلنگر می‌تواند بنیان چند هزار ساله یک بنای تاریخی را چون سرابی در هم فرو بریزد و برعکس؛ یک اشاره می‌تواند ریشه این بنا را تا هزاران سال بعد مستحکم‌تر کند.

=======

مریم خبازی