از طرح کشاورزی ۸۰۰ هزار هکتاری رهبری در خوزستان چه خبر؟

خورنا: اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتاری احیای دشت های خوزستان به کندی پیش می رود. این طرح در سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۵ به استان خوزستان به تصویب رسید. در این مصوبه قرار است ۵۵۰ هزار هکتار از دشت های خوزستان و ایلام احیا شوند که از این میزان ۵۰۰ هزار هکتار در خوزستان و ۵۰ هزار هکتار در ایلام است .

احمد مطیعی دبیر ستاد طرح احیای دشت های خوزستان در شرکت جهاد نصر می گوید : بعد از تصویب این طرح در سال ۷۸ ، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شد و بعداز آن تا سال ۸۷ این طرح به علت نبود اعتبارات لازم تعطیل شد.

چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم می گوید : کار اجرایی این طرح از سال۱۳۸۷ به موسسه جهاد نصر واگذار شد و امسال نیز ۱۹۵ میلیارد تومان اعتبار به اجرای این طرح اختصاص یافت که تا کنون ۴۰ میلیارد تومان جذب شده است .

کار احیای دشت های خوستان در ۱۴ شهرستان استان از جمله امیدیه ، هندیجان ، رامهرمز ، شوش ، شوشتر ، اندیمشک ، سوسنگرد ، هویزه ، حمیدیه و باوی در حال اجراست و حوزه های اجرایی طرح به حوزه های کرخه ، دز ، کارون ، زهره و خیرآباد و مارون تقسیم شده اند که در مجموع ۲۳ طرح در این مناطق در حال اجراست.

مطیعی می افزاید : در مدت اجرای این طرح با موانع و مشکلاتی از قبیل خرد بودن اراضی کشاورزان ، لایروبی نکردن زهکشهای اصلی روباز ، کمبود منابع اعتباری ، کمبود ماشین آلات تخصصی و همکاری نکردن ادارات و نهاد ها در جهت تسریع در اجرای طرح روبرو بوده ایم که موجب تاخیر در روند جرای طرح می شدند.

علاقه بند قائم مقام طرح احیای دشت های خوزستان و ایلام هم می گوید : مجموع اعتبارات مصوب این طرح ها ۹ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریال است که تاکنون چهار هزار و ۶۵۴ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند اجرای این طرح موجب ساماندهی مهاجرت روستایی ، کاهش حاشیه نشینی شهرها ، گسترش امنیت اجتماعی و اقتصادی و توسعه شاخص های انسانی می شود. کشاورزان خوزستانی نیز این مصوبه و اجرای آن را برای استان مفید می دانند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم می گوید : با اجرای این طرح کار آبیاری به ‌طور متوسط از ۲۵ تا ۳۰ درصد به حدود ۵۴ درصد افزایش می‌یابد که موجب صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش سطح زیرکشت خواهد شد.
اجرای این طرح سالانه ۱۶هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمدزایی خواهد داشت و تولیدات کشاورزی را نیز ۹ و نیم میلیون تن افزایش می دهد.

با اجرای کامل این طرح ۳۰۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
خوزستان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار استعداد کشاورزی دارد اما کل اراضی که دارای شبکه های آبیاری و زه کشی است حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است . حدود ۸۵ درصد از وسعت استان دارای اقلیم فراخشک ، خشک و نیمه خشک است .