در دانشگاه چمران اهواز چه می گذرد؟/ نامه هایی که رد و بدل می شود/ نگاهی به گزینه های مطرح شده

خورنا: روسای دانشگاه های کشور که به پایان فرصت چهار ساله مندرج در حکم شان رسیده یا در آینده ای نزدیک به این زمان می رسند در انتظار تعیین تکلیف وزیر علوم به سر می برند لذا وزیر علوم روزهایی پر از انتصاب یا سرشار از ابقا در دانشگاههای کشور و یا تلفیقی از این دو را پیش رو دارد.

به گزارش شوشان ، تاکنون روسای چندین دانشگاه تغییر کرده اند که این تغییرات در برخی موارد با حاشیه هایی همراه بوده است . فرجی دانا وزیر علوم درباره مکانیسم تغییر روسای دانشگاه در این دوره وزارت علوم گفته است که برای تعویض روسای دانشگاه‌ها تلاش می‌شود تا مکانیزم‌هایی در دانشگاه‌ها ایجاد شود تا با مراجعه به تشکل‌های دانشجویی، اعضای هیات علمی، نظرسنجی صورت گیرد. فرجی دانا همچنین تاکید کرده است که برای تعویض روسای دانشگاه‌ها عجله‌یی نداریم و قائل به این نیستیم که این حرکت شتابزده صورت گیرد.

وی درباره روسایی که شکایتی از آنها شده باشد، گفت: هیات‌هایی از سوی وزارت علوم به این دانشگاه‌ها اعزام می‌شود تا بر اساس رای آنها اقدام کنیم. به گفته او برای تغییر روسای این دانشگاه‌ها هیات‌هایی از سوی وزارت علوم به این دانشگاه‌ها اعزام می‌شود تا نظرات هیات علمی و تشکل‌های دانشجویی را جویا شوند تا بر اساس آن فرد اصلح و متعهد که بتواند فضای آرامی در دانشگاه‌ها ایجاد کند انتخاب شود.

هیات مورد اشاره وزیر علوم ، ۱۲ آذر ماه به اهواز آمد و جلسه ای تحت عنوان دیدار با نمایندگان تشکلات دانشجویی در دانشگاه شهید چمران برگزار شد. این جلسه با حضور تشکل های مختلف دانشجویی جنجال آفرین شد و حاشیه های مختلفی در پی داشت.

برخی از تشکل های دانشجویی نبود فضای باز سیاسی، توقیف شدن غیر قانونی نشریات خود ، ایجاد فضای سیاسی بسته توسط بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی، موانع موجود در تشکیل انجمن های علمی و … را مهمترین دغدغه های خود دانستند.

البته این سخنان با واکنش بسیج دانشجویی مواجه شد. مداحی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران در صحبت های خود تعداد زیادی از نشریاتی که سردبیران آنها معتقد بودند در شرایط عدم فضای باز سیاسی دانشگاه اجازه انتشار آن نشریات داده نشده را نشان داد و عنوان کرد اگر فضای باز سیاسی وجود نداشت پس این نشریات چیست؟

دامنه اعتراضات به این نشست محدود نشد و کار به نامه و نامه نگاری کشیده شد. در همین زمینه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران نامه سرگشاده ‌ای به وزیر علوم نوشت. در این نامه آمده است :” جریان‌هایی که این روزها با ورود بازرسان محترم وزارت علوم در دانشگاه‌ ها به راه افتاده است، باعث شده افراد وابسته به فتنه ۸۸ و عده‌ای از دانشجویانی که دارای سوابق امنیتی و صحنه‌گردانی در فتنه ۸۸ را دارند از این شرایط به نفع خود استفاده کرده و با غوغاسالاری و ایجاد فضای هیجانی، تخریب رؤسای دانشگاه، فعالان دانشجویی و تشکل‌های قانونی باعث ایجاد تشنج و به هم ریختگی دانشگاه‌ها شوند تا بتوانند نظرات خود را به جامعه علمی کشور تحمیل نمایند که از جمله آن می‌توان به دانشگاه‌های شهید چمران اهواز اشاره کرد. مطالبه اساسی ما این است که وزارت علوم اجازه ندهند دانشگاه‌ محل جولان گرایش‌های سیاسی که بعضی از آنها، مخالف با اصل نظام و جهت‌گیری‌های نظام‌اند شود.

برخی دیگر از تشکل ها نیز اقدام به انشار نامه های سرگشاده در دانشگاه چمران کردند و پیرامون آمدن هیئت بازرسی و ارزشیابی از وزارت علوم به دانشگاه شهید چمران و موضوعاتی مطرح شده در این نشست توضیحانی دادند.

دکتر دادخواه دانشیار دانشکده الهیات در نامه ای نوشت: ” هیچ یک از اعضای هیئت علمی نگران ناکارآمد بودن افرادی که گمان می رود در ماه های آینده سکان اداره دانشگاه را در دست خواهند گرفت؛ نبودند و این جای امیدواری است. نگرانی پاره ای از اعضای هیئت علمی، به زعم آنان، متوقف شدن حرکت علمی رو به جلو دانشگاه در دورانی است که مدیریت دانشگاه از دست مدیران کنونی خارج و به دست مدیران آینده قرار خواهد گرفت.این نگرانی، فی نفسه مقدس و قابل احترام است. ولی باید پرسید که از روی چه نشانه هایی این همکاران پیش بینی می کنند که در دوره مدیریت آینده ، این حرکت کُند و یا متوقف خواهد شد؟

مگر افرادی که قرار است در ماه های آینده سکان مدیریت دانشگاه را در دست بگیرند؛ اکنون از نظر علمی غیرفعال هستند؟ برخی دیگر از همکاران هیئت علمی، جسورانه و آشکارا مدیران آینده را سکولار و معاند دانسته اند . این در حالی است که معنای روشنی از سکولار ارائه نمی دهند و شاهد و مدرکی مبنی بر سکولار بودن فردی نشان نمی دهند و از سوی دیگر، پیشینه جهادی و رزمندگی و ایثارگری افرادی که فعلا در اذهان عمومی ممکن است مدیران آینده دانشگاه شوند؛ بیشتر از همه کسانی است که امروز در دانشگاه ادعایی در این باره دارند. “

به گزارش شوشان ، در هیاهو و جنجال تشکل های دانشجویی و دانشگاهی ، در ماه های گذشته گزینه ها و اسامی متعددی برای تصدی مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح شدند. دکتر محمد رعایایی رئیس اسبق دانشکده علوم دانشگاه ، دکتر رحیم چینی پرداز استاد دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر ، دکتر مهدی قیمشی عضو هیات علمی دانشگاه ، دکتر غلامحسین خواجه رییس اسبق دانشکده دامپزشکی ، دکتر مرتضی ممویی مشاور سیاسی استاندار ، دکتر مسعود صفایی مقدم رییس اسبق دانشگاه چمران ، دکتر علی حسین حسین زاده و … گزینه هایی بودند که در هفته ها و ماه های گذشته نامشان برای تصدی ریاست دانشگاه مطرح شده بود که البته  از بین این گزینه ها ، اجماع و توافق بر سر انتصاب دکتر صفایی مقدم و به دست گرفتن مدیریت دانشگاه شهید چمران بیش از سایرین است.