نارضایتی زوار کربلای معلی از نابسامانی بهداشت در مرز شلمچه

خورنا: با توجه به تردد هزاران زائر به سوی کشور عراق از مرز شلمچه، اما عملا تمهیدات مناسبی برای رسیدگی به وضعیت بهداشت در این منطقه دیده نشده است.

هر ساله همزمان با آغاز ماه محرم، زواری که قصد و نیت حرکت به سوی کربلای معلی را دارند، بار سفر می‌بندند و اقدامات ویزا و خروج خود را از کشور مهیا می‌کنند. در این میان میلیون‌ها زوار از اقصی نقاط کشور به سوی مرز شلمچه رهسپار می‌شوند تا پای پیاده به سوی مرقد مطهر اباعبدالله الحسین راه عاشقی را در پیش گیرند.

اما امسال آنچه که زوار را بیشتر از سال‌های پیش آزرده خاطر کرده است، عدم رعایت مسائل بهداشتی در بخش مختلفی چون سرویس بهداشتی، توزیع مواد غذایی، نظافت منطقه شلمچه و محوطه‌ای که در آن سکونت می‌یابند و مواردی مشابه است که با توجه به سرمای هوا و ازدحام جمعیت این مسئله شدت مضاعف‌تری به خود گرفته است.

با وجود تلاش‌های مسئولان و تشکیل جلساتی در فرمانداری به منظور ارائه راهکارهای لازم و تقسیم وظایف بین دستگاه‌های اجرایی مختلف، اما همچنان مشکلات ریز و درشتی چون مورد ذکر شده، زوار را در بدرقه راه از مرز شلمچه با مشکل مواجه می‌کند و البته موجب بروز بیماری‌های مختلفی نیز خواهد شد.

بروز و انتقال بیماری‌های مختلف در کمین است

یکی از زوار حاضر در مرز شلمچه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: وضعیت بهداشت در این منطقه اصلا در خور شان و مناسب نیست و به جرات می‌توان گفت مسئولان به این امر هیچ توجهی نشان نمی‌دهند.

عماد ۲۵ ساله افزود: با توجه به اینکه جمعیت زوار بسیار زیاد است، عدم توجه به بهداشت این منطقه موجب انتقال بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و این امر به ویژه برای سالمندان و کودکان بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: از مسئولان انتظار داریم با توجه به اینکه تردد زوار کربلا هر ساله و به وسعیت دریا در مرز شلمچه انجام می‌شود از ماه‌ها قبل برای رسیدگی به وضعیت آنها برنامه ریزی و توجه کنند و حل مشکلات را به روزهای آخر و یا زمانی که زوار در منطقه حضور دارند، نسپارند.

این زائر کربلای معلی همچنین عنوان کرد: نباید وضعیت خدمت‌رسانی به گونه‌ای باشد که زوار تجربه بدی را برای خارج شدن از مرز شلمچه پیدا کنند و دلسرد شوند.

وی با تاکید بر وجود منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با برخورداری از ظرفیت‌های بزرگی چون بنادر، منطقه آزاد اروند و … باید در خدمت‌رسانی به زوار کربلا از مرز شلمچه که کربلای ایران نیز نام گرفته است، همتی مضاعف کنند.

پس از شنیدن صحبت‌های این شهروند آبادانی به سراغ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرمشهر رفته‌ایم و در خصوص رفع این مشکلات نظرش را جویا شده‌ایم.

از وضعیت بهداشت شلمچه ناراضی هستیم

فرشید بهشتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: در بازدید اخیر که از این منطقه به همراه مسئولان دانشکده علوم پزشکی آبادان صورت داشتیم، ماجرای عدم رسیدگی به نظافت عمومی مرز شلمچه کاملا محرز بود.

وی اضافه کرد: ما از این وضعیت راضی نیستیم و خواهان رسیدگی هر چه بیشتر مسئولان امر با توجه به وظایفی که فرمانداری به دستگاه‌های اجرایی شهرستان خرمشهر سپرده است، هستیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر همچنین عنوان کرد: در این خصوص هفته روز پیش نامه‌ای به فرمانداری برای رسیدگی بیشتر به این منطقه مرزی با وجود تردد زوار و ازدحام جمعیت داده‌ایم که در بازدید اخیر متاسفانه شاهد بودیم، اقدام آنچنانی در این راستا صورت نگرفته است و زوار از این وضعیت بسیار ناراضی هستند.

وی ادامه داد: بار دیگر نامه شدیدالحنی را به فرمانداری برای رفع این مشکلات بهداشتی ارسال کرده‌ایم.

بهشتی با اشاره به تشکیل کمیته‌های مختلف برای رفع مشکلات زوار در مرز شلمچه تصریح کرد: در جلساتی که فرمانداری خرمشهر برای رسیدگی به زوار کربلا در مرز شلمچه تشکیل داد، مقرر شد که اداره بندر خرمشهر ریاست کمیته نظافت را بر عهده گیرد.

وی بیان کرد: زیرمجموعه‌های این کمیته نیز منطقه آزاد اروند، شهرداری و سایر ارگان‌هایی‌ست که به صورت خودجوش و برای همکاری بیشتر به کمیته‌ها ملحق خواهند شد.

در ادامه این ماجرا پای صحبت‌های مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر نشستیم و در خصوص عدم رسیدگی به وضعیت بهداشت مرز شلمچه با توجه به مصوبه فرمانداری و بر عهده گرفتن ریاست کمیته نظافت را از وی جویا شدیم.

اداره بندر وظیفه نظافت شلمچه را بر عهده ندارد

عادل دریس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: ریاست کمیته نظافت بر عهده اداره بندر نیست و ما در این زمینه کاملا خودجوش عمل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به نیاز زائران برای اسکان و قرار داشتن در فصل زمستان، سه کانکس را در مرز شلمچه مستقر کرده‌ایم تا در این خصوص مشکلی گریبانگیر زوار عزیز نشود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین عنوان کرد: ۲۰ کانتینر دیگر نیز برای اسکان زوار علاوه بر سه کانکس اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: یک دستگاه اتوبوس نیز به منظور جابه جایی زائران به شلمچه اختصاص داده‌ایم و همواره همه سعی‌مان بر این است که خدمات بیشتری به زوار حاضر در مرز شلمچه ارائه دهیم که بعدا آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و انگشت اتهام به سوی هم دراز کردن مطمئنا نمی‌توان گره‌ای از مشکلات گشود و آنچه که مسلم بوده، وضعیت بهداشت مرز شلمچه است که این امر نظارت مستقیم مسئولان بهداشتی منطقه را بیش از پیش می‌طلبد.

با توجه به حضور رئیس سازمان حج و زیارت کشور و استان در خوزستان برای رفع مشکلات زوار مرزهای چزابه و شلمچه، امید است مشکلات امسال زائران به ویژه در حوزه بهداشت برای سال‌های آتی تجربه باشد تا دیگر تکرار نشود.

گزارش از: مریم خبازی/ فارس