کلنگ‌زنی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آبادان از طریق فاینانس بین‌المللی

خورنا: مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان از کلنگ‌زنی احداث تصفیه خانه فاضلاب آبادان از طریق فاینانس بین‌المللی در روز پنجشنبه خبر داد.

محمدعلی صنیعی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: به منظور بهره‌برداری اصولی از شبکه‌های فاضلاب در حال احداث کلنگ احداث فاز اول تصفیه خانه فاضلاب آبادان از محل اعتبار فاینانس بین المللی فردا پنجشنبه به زمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون طرح جامع فاضلاب شهری آبادان به سرعت در حال اجراست و تاکنون ۵۰۰ کیلومتر خطوط شبکه اصلی و فرعی و کلکتور و ۲۶ ایستگاه پمپاژ اجرا شده است افزود: به‌منظور بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ساخت شبکه‌های فاضلاب، خطوط انتقال و تاسیسات وابسته تصفیه خانه فاضلاب آبادان به ظرفیت نهایی ۱۰۵ هزار متر مکعب در روز با مشارکت کنسرسیومی متشکل از یک پیمانکار ایرانی و یک شرکت چینی احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه این پروژه از منابع ارزی و ۱۵ درصد به‌صورت ریالی تامین می‌شود خاطر نشان ساخت: فاز نخست این تصفیه خانه به ظرفیت ۷۵ هزار مترمکعب در روز با ۱۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۱۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی (سهم داخلی) در مدت زمان سه سال طراحی و ساخته می‌شود و زمینه بهره‌مندی بیش از ۳۷ هزار نفر از خدمات پیشرفته فاضلاب را فراهم می‌آورد.

وی هدف از اجرای این طرح را ارتقای شاخص‌های بهداشتی و حفظ محیط زیست با حذف ورود فاضلاب خام به رودخانه‌های بهمنشیر و اروند، برگشت آب به چرخه طبیعت، استفاده بهینه از پساب‌های فاضلاب به عنوان کود برای مصارف کشاورزی و آبیاری مزارع و ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم عنوان کرد.

صنیعی‌نژاد در پایان یادآور شد: تاکنون با اعتبار حاصل از اوراق مشارکت‌های مردمی در شهرستان آبادان بیش از ۱۰۲ کیلومتر شبکه فاضلاب احداث و ۱۶ هزار خانوار از شبکه مدرن فاضلاب بهره‌مند شده‌اند که به این ترتیب شاخص بهره‌مندی از شبکه فاضلاب در این شهر را از ۶۸.۳ درصد به ۷۳.۱ درصد افزایش داده است.