ناامنی های آزار دهنده در شهرستان شوش/ علل اجتماعی عامل بروز حوادث

خورنا: خبرگزاری مهر: جوان ۲۰ ساله ای در بیشه به دار آویخته می شود. طلاهای یک طلا فروش به سرقت می رود و سارق، فروشنده را با گلوله می کشد. پول های کشاورزی که محصول کشت خود را در دست دارد در مسیر خانه توسط افراد ناشناس به سرقت می رود و در یک صبح پاییزی همه کارمندان یک بانک، توسط جوان مسلح به گروگان گرفته می شوند. اینها برخی از اتفاقاتی بود که اخیرا در شهر شوش به وقوع پیوست و حاکی از ناامنی آزار دهنده در این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۲۱ آذر ماه بود که در خیابان شهید دانش شهر شوش معروف به خیابان بهداشت، جوانی مسلح با وارد شدن به شعبه ای از بانک انصار در مرکز این شهر، کارمندان این بانک را به گروگان گرفت. این جوان با سری تراشیده و لباس بافتنی سیاه‌رنگ و شلوار تیره وارد بانک شد و با اسلحه ای که از زیر لباسش بیرون آورده بود کلاشینکف نگهبان بانک را گرفت و دست به گروگانگیری جنجالی‌ای زد.

گروگانگیر به وسیله اسلحه نگهبان به سمت شیشه های بانک تیراندازی کرد. با بلند شدن صدای تیر اندازی، مغازه داران اطراف بانک متوجه حادثه می شوند. وقتی جلوتر می آیند، شخص مسلحی را در بانک می بینند.

ماموران نیروی انتظامی بانک را محاصره می کنند. در میان ماموران برخی با نقاب دیده می شوند و اسلحه های مختلفی در دست دارند. دقایقی بعد، تیم‌هایی از پلیس با تجهیزات ویژه و نقاب بر چهره، خود را به مقابل این بانک رساندند. این نیروها با به‌کارگیری تجهیزات ویژه، ابتدا از جوان خواستند تا گروگان‌ها را آزاد کند ولی وی حاضر به همکاری نشد.

گفته می شود بعد از دقایقی یکی از کارمندان بانک موفق به فرار شد و با رساندن خود به مأموران، آنان را در جریان وقایعی که در بانک می گذشت قرار داد.

احتمال می‌رفت سارق به سوی گروگان‌هایش شـــــــــلیک کند و دست به جنایت بزند. مأموران با پرتاب گاز اشک‌آور به بانـــــــک سریع وارد عمل شده و با تیراندازی موفق شدند کارمندان بانک را نجات دهند. چند دقیقه بعد نیز با تلاش ماموران نیروی انتظامی دومین گروگان که نگهبان بانک بود آزاد می شود. با آزادی گروگان دوم، صدای شلیک گلوله در محوطه اطراف بانک محل حادثه شنیده شد. این فرد مسلح با تیراندازی به سمت شیشه‌های بانک موجب رعب و وحشت مردم و ساکنان محل حادثه شد که در نهایت جوان هفت‌تیرکش خود را تسلیم ماموران کرد.

گروگانگیر جوان لاغراندام با انتقال به مقر پلیس، تحت بازجویی بازپرس دادسرای این شهر قرار گرفت و ادعا کرد به خاطر مسائل شخصی دست به گروگانگیری زده است.

گزارشات پلیس نشان می‌دهد هفته گذشته نیز سرقت مسلحانه‌ای از یکی از طلا فروشی‌های شهر شوش رخ داده بود که کارآگاهان در حال بررسی ارتباط آن با گروگانگیری روز پنجشنبه هفته گذشته هستند.

بیکاری، سرخوردگی و دیگر هیچ

اما با وجود این نا امنی ها آیا نمایندگان مردم شهر نیز برنامه ای برای بهبود وضعیت دارند؟ برای این منظور به سراغ رئیس شورای شهر شوش رفتم.

عبدالجلیل بیلاوی، رئیس شورای شهر شوش گفت: اتفاقی که پیش آمد قطعاً نگران کننده است و نیازمند این است که مسئولان بیشتر به موضوع امنیت شهر و مخصوصاً کارکنان ادارات حساس همچون بانک توجه کنند.

بیلاوی افزود: البته موضوع ناامنی فقط معضل شهر شوش نیست و در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور نیز این مشکل وجود دارد.

وی همچنین یادآور شد: ناامنی دلایل بسیاری دارد و نمی توان تنها یک عامل را دلیل چنین اتفاقی دانست.

رئیس شورای شهر شوش با بیان اینکه یکی از موارد ایجاد ناامنی بیکاری در بین جوانان است، گفت: بسیاری از جوانان این شهرستان بعد از فارق التحصیل شدن از دانشگاه بیکار می مانند و این می تواند سبب نابسامانی های اجتماعی شود.

بیلاوی توضیح داد: جوان بیکار احساس سرخوردگی می کند و ممکن است به راه های بسیاری کشیده شود.

وی ادامه داد: نبود مکان های فرهنگی و اجتماعی که باعث شود فرهنگ مردمی ارتقاء یابد از دلایل مهمی است که باید مسئولان فرهنگی به آن توجه کنند.

رئیس شورای شهر شوش تاکید کرد: همچنین ورزش شوش مدت ها است از میان رفته است و متاسفانه به ورزش شهرهای کوچک کمتر توجه می کند در حالی که این شهر در گذشته تیم های ورزشی فوتبال و کشتی خوب و فعالی داشت.

به گفته بیلاوی، محل های ورزشی باعث تخلیه انرژی نهفته در جوانان می شود که با کمبود این مکان ها مواجه هستیم.

فرماندار شوش نیز درباره این گروگان گیری اظهار کرد: در این حادثه که حدود ساعت ۷:۳۰ صبح پنجشنبه در بانک انصار شهرستان شوش اتفاق افتاد یک جوان مسلح با اسلحه ای وارد بانک شد و اقدام به گروگان گرفتن کارمندان این بانک کرد.

عبدالرضا سعیدی نیا عنوان کرد: خوشبختانه در همان لحظه های اولیه ماموران نیروی انتظامی که در حال گشت زنی در منطقه بودند با این صحنه روبرو شده و با اقدامات لازم و روانشناسانه اقدام به دستگیری فرد مسلح می کنند.

فرماندار شوش با بیان اینکه در زمان گروگانگیری فقط کارمندان بانک در ساختمان حضور داشتند، اظهار کرد: با دخالت به موقع نیروهای یگان ویژه و هوشیاری نیروهای انتظامی در اقدام به موقع و پس از اجرای عملیات و صحبتهای روانشناسانه و تمهیدات لازم برای جلوگیری از هر گونه آسیب به افراد گروگان گرفته شده، نیروهای مذکور با استفاده از گاز اشک آور موفق به دستگیری به موقع فرد گروگان گیر شدند.

سعیدی نیا تصریح کرد: خوشبختانه در این گروگانگیری به هیچ فردی آسیب نرسید.

در حین گروگانگیری جمع زیادی از مردم از دور شاهد عملیات گروگانگیری و محاصره بانک توسط نیروهای انتظامی بودند. برخی از بالای خانه هایشان مشغول دیدن این حادثه بودند. هر کس به طریقی خود را به محل می رساند تا شاهد ماجرا باشد.

در این میان دختری هراسان با پدرش سعی می کرد از لا به لای مردم حادثه ای را که فقط در فیلم ها دیده بود در شهرش به طور زنده و با هیجان نگاه کند.

وی گفت: صدای تیر اندازی های زیادی شنیدم. تفنگ های سیاه را هم دست نقاب پوش ها می دیدم. هنوز صحنه ها جلوی چشمانم هستند.

جانمان عزیز است

از دیدن حادثه یا شنیدنش که بگذریم، اما حال و هوای گروگان ها چگونه بود؟

پیمان مرادی، رئیس شعبه بانک انصار شوش از روز حادثه گفت: لحظات خیلی سختی بود و در شرایطش قرار داشتن واقعا خطرناک بود.

وی توضیح داد: بر اثر گازهای اشک آور همه صورتمان سرخ و آب از چشمانمان سرازیر می شد و حتی حالت خفگی به ما دست داد.

رئیس شعبه بانک انصار شوش عنوان کرد: به هر حال از این اتفاقات پیش می آید. اما خوشبختانه جان همه کارکنان سالم ماند.

مرادی همچنین با اشاره به امنیت کارکنان بانک تصریح کرد: نیاز است مسئولان توجه بیشتری به امنیت و جان کارکنان داشته باشند چرا که جان کارکنان مان برای ما بسیار مهم است.

این اولین حادثه در شوش نیست. مدتی پیش نیز حوادث تلخ دیگری در شوش اتفاق افتاده بود. علی، ساکن روستای سید محمد تفاخ از توابع شهرستان شوش بود. ظهر ۱۷ مرداد امسال از خانه خارج و دیگر از او خبری نشد. پس از چند روز جسد به دار آویخته شده علی بر درختی در بیشه های اطراف پل حمید آباد دیده می شود. از آن موقع تا حالا ربایندگان او پیدا نشده اند.

خلیل برادر علی است. او درباره اتفاق پیش آمده برای برادرش گفت: هنوز عوامل قتل برادرم مشخص نشده اند.

وی توضیح داد: اخیرا امنیت ضعیف شده و هراسی در دل اهالی روستا افتاده است. همه سعی می کنند از این به بعد ظهر یا شب ها تنهایی بیرون نروند. برای رفت و آمد به دانشگاه هنگام غروب به بعد دختران باید بیشتر مراقب باشند. حتی المکان سعی می کنیم نگذاریم دختران هنگام غروب به تنهایی به شهر بروند.

به سراغ مغازه طلا فروشی که مدتی پیش توسط سارق به قتل رسیده بود نیز رفتم اما فروشنده حاضر به مصاحبه نشد. برای پیگیری تدابیر اتخاذ شده برای افزایش امنیت طلا فروشان شوش نیز با رئیس اتحادیه طلا فروشان شهر شوش در این خصوص تماس گرفتم. اما این مقام مسئول نیز پاسخی به ما نداد.

این درد با مسکن آرام نمی گیرد

اما همه اتفاقاتی نظیر سرقت و… دلایل اجتماعی می تواند داشته باشد. یک کارشناس امور اجتماعی گفت: وقتی میزان بیکاری در شهری افزایش می‌یابد یا وضعیت اقتصادی رو به سقوط می‌رود، قدرت ساخت‌و ساز کاهش می‌یابد و ما هر چه بیشتر و بیشتر با فضاهای خالی و رها شده روبه‌رو می‌شویم که به نوبه‌خود سبب ایجاد موقعیت‌های آسیب‌زا و افزایش جرائم می‌شوند.

مالک چنانه همچنین توضیح داد: افزون بر آن، ساختارهای فضایی محله وارد عمل می‌شوند و این ساختارها، گاه از پیش وجود دارند، مثلا وجود زمین‌های خالی یا پارک‌های محافظت نشده یا خانه‌های خالی و ساختمان‌های نیمه‌ساخته و رها شده به حال خود، فضاهای مرده شهری را می‌سازند و می‌توانند جرم‌زا باشند و بالاخره حافظه شهری، یعنی‌خاطره انباشت شده از یک محل همان چیزی که مردم در توصیف خود از یک محله مطرح می‌کنند، غالبا در ذهن اهالی و ساکنان پیرامونی نقش بسته و کلیشه‌های رفتاری و ذهنی را ایجاد می‌کند که خود آسیب‌زاست.

وی همچنین یادآور شد: آنچه درباره دخالت‌های آمرانه نظیر دستگیری‌ها و فشار بر مجرمان پیش می آید، نه‌تنها ایجاد امنیت و آسیب زدایی نمی‌کنند بلکه براساس یک مکانیسم پیچیده بر شدت و عمق جرائم و تعدد و تنوع آنها می‌افزاید.

این کارشناس امور اجتماعی افزود: سرکوب اوباش هر چند در یک شهر لازم است اما اگر تعدیل نشود و با مکانیسم‌های جبران‌کننده و اجتماعی همراه نباشد، باید دائما بر شدت و سختی آن افزود و در نهایت به حدی خواهد رسید که فرد مجازات‌کننده را نیز از میان خواهد برد و اثر خود را به‌طور کامل یا تقریبا کامل بر مجرمان از دست خواهد داد.

چنانه اظهار کرد: در شهر شوش با کمترین مکان های فرهنگی و تجمعات هنری – اجتماعی مواجه هستیم. از جهتی برخی مناطق را در ذهن به عنوان مناطق پر خلاف تعریف کرده ایم اما ضربه را از جای دیگر می خوریم.

وی توضیح داد: به جای فعالیت های لحظه ای که همچون مسکن درد عمل می کند باید به دنبال راه حلی کار ساز باشیم.
———————————
گزارش: قاسم منصور آل کثیر