سیستم شالی کوبی برنج خوزستان سنتی است/ دلال ها برنده اصلی بازار برنج

خورنا: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سنتی بودن سیستم شالی کوبی برنج استان کیفیت برنج را به شدت پایین آورده است.

محمد قاسمی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سیستم سنتی شالی کوبی در استان باعث کاهش شدید بازار پسندی برنج شده است، اظهار کرد: در جلسه شورای توسعه کشاورزی پیشنهاد دادیم که با استفاده از تسهیلات طرح توسعه کشاورزی سیستم های شالی کوبی بروز شوند.

وی افزود: امسال بالغ بر ۴۵۰ هزار تن شلتوک در خوزستان برداشت شده که از نظر کیفیت برنج بسیار مناسب محصولی کاملا سالم است که کمترین نهاده های شیمیایی در فرآوری و تولید برنج استفاده شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به گلایه های کشاورزان برنج کار در خصوص کاهش تقاضا برای برنج های داخلی به سبب عرضه بیش از حد برنج خارجی تصریح کرد: یکی از مشکلات برنج خوزستان افت شدید قیمت بوده است و قرار بود که سازمان صنعت معدن و تجارت استان خرید برنج را ساماندهی کند که متاسفانه اجرایی نشد.

قاسمی نژاد اضافه کرد: دلالان با سوء استفاده از همین مسئله شلتوک را با حداقل قیمت خریداری می کنند و برنج را با قیمت ۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان در بازار به فروش می رسانند که با این حساب دلال ها و شالی کوبان بیشتر از کشاورزان از کل سود واقعی بهره مند می شود.

وی عنوان کرد: سرما زدگی به بادنجان و کاهو و برخی محصولات صیفی جات خسارت زده که میزان این خسارت برآورد نشده است ضمن اینکه این محصولات غالبا بیمه نمی شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: آبیاری مزارع و به‌کار انداختن سیستم‌های نوین آبیاری نیز باعث جلوگیری از یخ زدگی محصولات می‌شود که امید می‌رود کشاورزان با این اقدامات، خسارات احتمالی به مزارع خود را به کمترین حد ممکن برسانند.

قاسمی نژاد بیان کرد: برای مقابله با یخ‌زدگی و کاهش خسارت به کشاورزان از طریق جهاد کشاورزی و مراکز خدماتی توصیه شده است که در باغ‌هایی که امکان روشن کردن آتش ندارند، بخاری روشن کنند.