آزادسازی لیبی رسماً اعلام شد

خورنا: مقام‌های حکومت جدید لیبی در مراسمی در شهر بنغازی “آزادسازی” کشورشان از چنگ حکومت معمر قذافی، رهبر پیشین این کشور، را رسماً اعلام کردند.

شمار زیادی از مردم بیرون پادگانی که قیام عمومی علیه آقای قذافی در ماه فوریه از آنجا آغاز شد، گردهم آمده بودند.

این مراسم سه روز پس از اسارت و سپس قتل آقای قذافی صورت می‌گیرد که بیش از چهار دهه با مشت آهنین بر مردمش حکومت کرده بود.

عبدالرحمان الکبیسی، وزیر شهدا و مجروحان که وزارتخانه‌اش تازه تاسیس شده، در این مراسم گفت که این رویداد “لحظه تاریخی بزرگی در تاریخ لیبی عزیز است.”

او اعلام کرد: “ای فرعون قرن، تو اکنون به زباله‌دان تاریخ افتادی. برو به جهنم!”

یکی از خبرنگاران بی بی سی در بنغازی می‌گوید که گذار لیبی به مردم‌سالاری آسان نخواهد بود زیرا گروه‌های متفاوت زیادی که برای سرنگونی معمر قذافی متحد شده بودند، حالا از قدرت سهمی می‌خواهند.

محمود جبریل، نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی، وعده داده است که انتخابات حداکثر تا ۸ ماه آینده برگزار شود.

او گفت که رای‌دهندگان ابتدا اعضای کنگره ملی لیبی را انتخاب می‌کنند. این کنگره پیش‌نویس قانون اساسی جدید لیبی را تنظیم خواهد کرد و بعد، این پیش‌نویس برای تصویب نهایی، به همه‌پرسی گذاشته می‌شود.

جبریل پیش از این به بی‌بی‌سی گفته بود که آرزو داشت معمر قذافی زنده می‌ماند.

او گفت که دوست داشت دادستان دادگاهی باشد که معمر قذافی در آن محاکمه می‌شد، ولی با مرگ آقای قذافی، چنین امری غیرممکن شده است.

نخست‌وزیر لیبی همچنین اعلام کرده است که به درخواست سازمان ملل متحد، تحقیقات کاملی درباره نحوه کشته شدن آقای قذافی انجام خواهد شد.

در عین حال، در شرایطی که روز شنبه، ۲۲ اکتبر، اعلام شد که جسد معمر قذافی به زودی به نمایندگان خانواده و بستگانش تحویل داده خواهد شد، همچنان مشخص نیست که چه بر سر جسد او خواهد آمد.

بر اساس آخرین خبرها، مقامات شورای ملی انتقالی لیبی هنوز در این‌باره به نتیجه نرسیده‌اند و گزینه‌های پیش‌رو، در نشستی با حضور مقامات عالی‌رتبه در شهر بنغازی بررسی می‌شود.

از روز پنج‌شنبه، بیستم اکتبر، جسد معمر قذافی در سردخانه یک قصابی در شهر مصراته نگهداری می‌شود و بر اساس آخرین خبرها متلاشی شدن جسدش آغاز شده و بوی تعفن در محوطه به مشام می‌رسد.

آقای قذافی که با حمله مخالفانش به طرابلس، پایتخت لیبی، از این شهر گریخت، در روزهای پیش از مرگش در شهر سرت، زادگاهش، به سر می‌برد.
با سقوط شهر سرت، نیروهای نظامی تحت امر شورای ملی انتقالی لیبی او را در یک لوله فاضلاب پیدا کردند و تصاویری که از زمان دستگیریش ثبت شده‌اند، او را زنده نشان می‌دهد، ولی کمی بعد، قذافی بر اثر تیراندازی جان خود را از دست می‌دهد.

شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرده است که قذافی در جریان تیراندازی مخالفان و موافقانش کشته‌ شده است.

انتشار وصیت‌نامه

سه روز بعد از کشته شدن معمر قذافی، یک وبسایت وابسته به او، اعلام کرد که آخرین وصیت‌نامه رهبر پیشین لیبی را منتشر می‌کند.

گزارش شده است که این وصیت‌نامه در اختیار سه نفر از بستگان آقای قذافی بوده است که یکی از این سه نفر کشته شده، دومی بازداشت شده و سومی توانسته است از درگیری‌های شهر سرت جان سالم به در ببرد.

در متنی که گفته شده وصیت‌نامه معمر قذافی است، آمده است: اگر کشته شدم، می‌خواهم با آداب و رسوم اسلامی، بدون شسته شدن بدنم و با لباس‌هایی دفن شوم که در زمان مرگ به تن داشتم.

قذافی همچنین خواسته است تا در گورستان شهر سرت و در جوار خانواده و بستگانش دفن شود.

او به مردم لیبی توصیه کرده است که از هویت، دستاوردها، تاریخ و چهره شرافتمندانه قهرمانان و اجدادشان محافظت کنند.

در عین حال، رهبر پیشین لیبی از طرفدارانش خواسته است تا به مقاومت ادامه دهند و برای همیشه “با تمام متجاوزان خارجی” مقابله کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *