پژوهش باید به یک باور ملی تبدیل شود

خورنا: مسئول دفا‌تر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان گفت: معجزه زمانی رخ می‌دهد که پژوهش به یک باور ملی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز حجت الاسلام محسن شفیعی در مراسم تجلیل از پژوهشگران بر‌تر استان که ظهر امروز در اهواز برگزار شد اظهار کرد: هفته پژوهش یکی از جلوه‌های تعظیم شعائر و حفظ ارزش‌ها به شمار می‌رود و هیچ موقع نباید فراموش شود.

وی بیان کرد: در هفته پژوهش تنها نباید به برگزاری مراسم بزرگداشت بسنده کرد بلکه باید با یک برنامه‌ریزی صحیح موانع را از سر راه پژوهشگران برداشت.

مسئول دفا‌تر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان با بیان اینکه کار حوزه و دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش است و بخش عمده حرکت در مسیر پژوهش بر عهده این مراکز است افزود: اگر آموزش و پژوهش را از جامعه علمی کشور جدا کنیم پیکره جامعه فاقد علائم حیاتی می‌شود.

وی افزود: اگر چه همگی آحاد جامعه به مسائل پژوهشی اعتقاد دارند اما متاسفانه کار‌ها آن طور که باید پیش نمی‌رود و خروجی کار باید بیش از وضع موجود باشد.

شفیعی با بیان اینکه در هفته پژوهش باید علل و عوامل موانع پیشرفت پژوهش را بررسی کنیم و امر پژوهش را به یک کار دسته جمعی و نه فردی در کشور جا بیاندازیم افزود: امروز باید کاری کرد که پژوهشگری به عنوان یک عبادت و دغدغه در فرهنگ کشور جا بیافتد.

وی ادامه داد: باید بودجه بخش پژوهش را به درستی و با راه‌اندازی یک سامانه هوشمند اولویت‌بندی کنیم تا بتوانیم به خوبی در این بخش موفق باشیم.

مسئول دفا‌تر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان گفت: ارتقاء پژوهش در کنار تثبیت، تحکیم و توسعه عوامل نیاز به بر طرف کردن موانع دارد و قطعا اگر این کار انجام نشود تلاش‌های ما به نتیجه نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه امروز رویکرد پژوهشی در کشور جنبه تجاری، اقتصادی و بازرگانی دارد افزود: اگر چه رویکرد پژوهشی و ارتباط آن با صنعت بسیار مهم است اما به نظر می‌رسد که در بخش علوم انسانی عرصه را واگذار کرده‌ایم.

شفیعی اظهار کرد: با وجود اینکه در جامعه صد‌ها مرکز حوزوی و دانشگاهی در حال فعالیت هستند اما متاسفانه در حوزه نگاه رفتار اجتماعی چالش‌های متعددی داریم و این موضوع باعث خسارت به نسل‌های آینده می‌شود.

وی در خصوص پایان نامه‌های دانشجویان گفت: گاهی پایان‌نامه‌های دانشجویان از دایره شخصی تدوین کننده فرا‌تر نمی‌روند و صرفا در جهت رفع تکلیف توسط دانشجو نگارش می‌شوند که این موضوع بسیار هوشیار دهنده است.

مسئول دفا‌تر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه معجزه زمانی رخ می‌دهد که پژوهش به یک باور ملی تبدیل شود افزود: البته توجه به علوم انسانی نباید در دانشگاه‌ها کم رنگ شود.

وی بیان کرد: امروز روحیه کشف علم چندان در جامعه مورد توجه قرار ندارد لذا تصور می‌کنم بزرگ‌ترین تجلیل از پژوهشگران به تصویر کشاندن سعی و تلاش پژوهشگر به دیگر آحاد جامعه است.

شفیعی برجسته‌سازی تحقیق پژوهشگران و به تصویر کشیدن تندیس آن‌ها در محیط‌های علمی را امری بسیار کارآمد دانست و گفت: شاید وقت آن رسیده که به ایجاد روحیه پژوهشگری در جامعه و به ویژه نسل جوان اهتمام ورزیده شود.