مک کین: عملیات نظامی در سوریه را باید در نظر گرفت

خورنا: جان مک‌کین، سناتور آمریکایی می‌گوید که با پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی، حالا می‌توان به راه‌حلی نظامی برای بحران سیاسی سوریه فکر کرد.

در حالی که دولت باراک اوباما تصریح کرده که خیال حمله نظامی به سوریه را ندارد و چنین درخواستی را از مخالفان بشار اسد دریافت نکرده است، آقای مک‌‌کین دستاورد ناتو در لیبی را الهام‌بخش می‌داند.

او در مجمع جهانی اقتصاد در اردن گفت: “اکنون که عملیات نظامی در لیبی به پایان می‌رسد، توجه تازه‌ای به این موضوع معطوف خواهد شد که چه عملیات نظامی موثری را برای نجات جان غیرنظامیان در سوریه می‌توان اجرا کرد.”

مک‌کین با اشاره به قتل معمر قذافی رهبر پیشین لیبی پس از قیامی ۸ ماهه افزود: “حکومت بشار اسد نباید تصور کند که می‌تواند بدون عقوبت دست به کشتار بزند. قذافی مرتکب چنین اشتباهی شد و همه چیزش را از دست داد.”

البته مشخص نیست که او خواهان اقدام نظامی ناتو است یا آمریکا.

از زمان آغاز عملیات نیروهای ناتو در مارس پیش علیه قذافی، آمریکا ترجیح می‌داد که “از عقب رهبری کند.” رییس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده که کشورش نمی‌تواند برای توقف هر کشتاری در دنیا وارد جنگ با حکومت‌های سرکوب‌گر شود. بسیاری از گروه‌های مخالف حکومت سوریه اعلام کردند که مایل نیستند کشورهای خارجی به کشورشان حمله کنند زیرا تنها باعث خون‌ریزی و ویرانی می‌شود.

امروز یکشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به شبکه فاکس‌نیوز گفت که دولت اوباما از تغییر حکومت سوریه و “مخالفانی که دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌زنند،” قویاً حمایت می‌کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *