همه چیـز درباره استعفـای نماینـدگان خوزستـان/ لایحه بودجه ۹۳ ظالمانه است

خورنا: استعفای نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی واکنش های متفاوتی را در کشور و خوزستان برانگیخت، واکنش هایی متفاوت که بیشتر به علت شفاف نبودن و تبین نشدن دلایل این اقدام توسط نمایندگان خوزستان بوده است. صحبت های بصورت پراکنده و غیرمنسجم مطرح شده در رسانه ها دست خیرخواهان را برای حمایت بسته و  مغرضان را برای سوء استفاده آزاد گذاشت.

در همین راستا و برای شفاف شدن این مسئله با سیدشکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز به گفت و گو نشسته ایم که متن صحبت های این نماینده در زیر می آید:

در این مدت یک سال و اندی که مسئولیت نمایندگی مردم خوزستان را برعهده داشتیم به دفعات معضلات و مشکلات را بیان کرده ایم و حتی با لحن تند بیان می کردیم و خیلی از موارد را برای حفظ آرامش کشور و اینکه ممکن است از حرکت و گفته های ما برداشت سیاسی بشود و موجب سوء استفاده بدخواهان قرار بگیرد خودداری کردیم.ماجرای استعفای نمایندگان از آنجا کلید خورد که پس از ارائه لایحه بودجه توسط رییس جمهور به مجلس، نمایندگان خوزستان به سرعت جلسه تشکیل جلسه داده و لایحه در چندین جلسه بررسی کردند. متاسفانه مواردی در بودجه وجود داشت که نمایندگان خوزستان را آگاهانه و با فکر و تامل و بدور از هیجانات به این نتیجه رساند که راه چاره ای جز استعفا وجود ندارد و ۱۷ نماینده خوزستان اقدام به استعفا نمودند و حتی آقای دکتر جلیلی، نماینده مردم مسجدسلیمان که به عنوان نماینده ایران در اجلاس پارلمان آسیایی حضور داشتند تلفنی تماس گرفتند و موافقت خود را اعلام نمودند. پس اینکه برخی جریانات استعفای ما را اقدامی هیجانی و بدون تفکر می دانند صحیح نیست و بدور از واقعیت است.

اما سه علت مهمی که ما را وادار به انجام استعفا کرد ابتدا بحث لایحه بودجه ۹۳ بود که واقعا در آن به خوزستان ظلم روا داشته شده بود. به عنوان مثال در بین ۵ استان همطراز خوزستان  درآمدهایی که خوزستان باید کسب کند(به جز نفت) را از ۱۸۰۰ میلیارد تومان به ۲۸۰۰ میلیارد رساندند (یعنی ۵۶ درصد رشد) که عموما این بخش از کسب درآمد برای دولت، فشار را به مردم وارد می کند، اما در همین زمینه درآمد تکلیفی استان خراسان رضوی از ۱۵۰۰ به ۱۸۰۰، استان اصفهان از ۳۰۰۰ میلیارد به ۴۰۰۰ میلیارد، آذربایجان شرقی از ۱۰۰۰ میلیارد به ۱۲۰۰ میلیارد و استان فارس از ۱۰۰۰ میلیارد به ۱۲۰۰ میلیارد افزایش یافته که درصد رشد آنها به مراتب کمتر از خوزستان است.

اما در جایی که دولت، این بار را بر گرده استان گذاشته  و خوزستان را مکلف به تامین این میزان درآمد نموده ولی میزان اعتبارات عمرانی خوزستان را از ۹۰۰ میلیارد به ۵۰۰ میلیارد کاهش داده است یعنی چیزی قریب به ۴۵ درصد کاهش، اما به عنوان مثال در استان خراسان رضوی این میزان از ۴۷۰ به ۳۲۰ میلیارد و در استان فارس از ۳۲۵ میلیارد به ۲۲۰ میلیارد کاهش پیدا کرده است که نزدیک به ۳۰ درصد است.

در بحث اعتبارات تملک دارایی هم به همین منوال است . اعتبارات خوزستان در این زمینه ۵۰ درصد کاهش داشته است واین درحالی است که به عنوان مثال اعتبارات استان خراسان رضوی ۳۵ درصد و استان اصفهان ۱۹ درصد کاهش داشته است.

مورد دیگری که در این زمینه وجود دارد در بحث ۲ درصد درآمد نفت است که سال گذشته مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان به خوزستان تعلق گرفت اما امسال علیرغم اینکه میزان تولید نفت ثابت مانده، ۳۰ میلیارد شده است یعنی  ۸۵ درصد کاهش.

آنهایی که به بحث بودجه آشنایی دارند می دانند که مجلس در بودجه پیشنهادی می تواند به اصطلاح یکسری چکش کاری انجام دهد و نمی شود تغییرات اساسی ایجاد کرد و اگر هم بخواهد تغییراتی صورت بگیرد می بایست اعتبارات سایر استانها کاهش یابد که با واکنش نمایندگان آنها مواجه می شود و تقریبا غیر ممکن است.

بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که این مسئله به نفع خوزستان نیست و این در حالی بود که آقای روحانی چندین بار قول داده بودند که به خوزستان نگاه ویژه داشته باشد.

باید به صراحت بگویم که لایحه بودجه ۹۳ ظالمانه بسته شده است و اگر این اتفاق در سالهای قبل هم اتفاق می افتاد ما همین موضع را می گرفتیم.

بحث دوم مربوط به بحث انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های خوزستان به استانهای مرکزی است. پس از صحبت های مکرری که با رییس جمهور و وزیر نیرو داشتیم، متاسفانه تصمیم جدی در این زمینه نگرفتند و حتی در بودجه ۹۳ برای این طرح اعتبار نیز در نظر گرفتند.

مسئله بعدی در زمینه مشکلات تنفسی بود که برای حدود ۳۰ هزار نفر از مردم  استان خوزستان بوجود آمد و حتی شنیده شده است که ۲-۳ نفر هم به دلیل این مشکلات فوت نموده اند، اما متاسفانه نه وزیر بهداشت ونه رییس سازمان حفاظت محیط زیست این زحمت را به خود ندادند که به خوزستان سری بزنند و کار تا آنجا پیشرفته که تا این لحظه حتی علت این اتفاق هم نامعلوم مانده است.

مجموع این اتفاقات باعث شد که نمایندگان خوزستان با لحاظ کردن منافع استان خوزستان  و کشور اقدام به استعفا کنند و خوشبختانه روحانیت و مسئولان ارشد استان آن را اقدامی خوب و مناسب دانستند.

اما پس از آن، روز بعد نمایندگان خوزستان در صحن حضور پیدا نکردند و طوری شد که جلسه مجلس از رسمیت می افتاد و دکتر لاریحانی، یکی از اعضای هیات رییسه را مامور کرد که با نمایندگان خوزستان صحبت کند و قرار شد که ساعت ۱۴ همان روز جلسه ای با حضور رییس مجلس و رییس کمیسیون تلفیق تشکیل و نظرات نمایندگان خوزستان شنیده و بررسی شود  و از آنجا که واقعا اقدام نمایندگان خوزستان از سر خیرخواهی و حل مشکلات بود به صحن علنی برگشتیم.

جلسه ای که با دکتر لاریجانی و حجت الاسلام مصباحی مقدم؛ رییس کمیسیون تلفیق برگزار شد مفید و سازنده بود. رییس مجلس به رییس کمیسیون تلفیق تاکید کرد که به خوزستان در این زمینه کمک شود خصوصا در بودجه ۳-۴ هزار میلیاردی مناطق محروم  به خوزستان نگاه ویژه داشته باشند. در بحث انتقال آب هم رییس مجلس دستور داد که در جلسه ای با حضور نائب رییس مجلس و وزیر نیرو این مسئله به دقت بررسی شود. همچنین ایشان قول داد: من خودم شخصا جلسه ای با آقای روحانی می گذارم و در مورد بحث های انتقال آب صحبت می کنم.

در کل من معتقدم تصمیم خوبی گرفتیم و تا کنون نتیجه ای رضایت بخش داشته است. از سوی دولت هم موضع مناسبی دیدیم. اما متاسفانه تا کنون جلسه ای در این زمینه با دولت برگزار نشده است که مسئله بررسی شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بهزاد ولی خب چرا استعفا؟
  • بحرگانی برو آقا فکر کردی بچه گیر آوردی؟برید بجنگید نه فرار کنید دست بردارید از عوام فریبی.