توقیف بیش از ۲۸۰ قلم کالای بی‌کیفیت از سطح بازار خوزستان

خورنا: مدیرکل استاندارد خوزستان از توقیف بیش از ۲۸۰ قلم کالای بی‌کیفیت از سطح بازار این استان خبر داد.

رضا دهدشتی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: اداره‌کل استاندارد خوزستان به عنوان متولی تعیین کیفیت کالا اهتمام جدی را در راستای استانداردسازی محصولات واحدهای تولیدی سرلوحه کار خود دارد.

وی افزود: لذا در راستای طرح اجرای هماهنگ استاندارد (طاها) در سطح استان خوزستان کارشناسان این اداره‌کل اقدام به کنترل دقیق بازار و جلوگیری از عرضه محصولات غیراستاندارد توسط مراکز عرضه کرده‌اند.

مدیرکل استاندارد استان خوزستان تصریح کرد: کارشناسان این اداره‌کل از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳ هزار و ۷۷۰ واحد صنفی را مورد بازدید و بازرسی قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۵۸ نمونه به صورت تصادفی از واحدهای صنفی در زمینه‌های مختلف از جمله غذایی، کشاورزی، بهداشتی، مصالح ساختمانی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم الکتریکی و … اخذ و به منظور بررسی میزان انطباق کالاهای مذکور با استانداردهای ملی مربوطه برای انجام آزمون به آزمایشگاه‌های اداره‌کل و یا آزمایشگاه‌های مورد تأیید صلاحیت این اداره‌کل ارجاع شده‌اند.

دهدشتی‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین در همین راستا به ۴۸۳ واحد صنفی به دلیل عرضه کالای بی‌کیفیت و بدون نشان استاندارد ملی ایران تذکر و اخطار داده شده تا از عرضه، فروش و انبار کردن محصولات غیر‌استاندارد مشمول طرح جامع استاندارد خودداری کنند که این امر به مرجوع شدن ۴۸۳ کالا منجر شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت ۲۸۰ کالای مشمول استاندارد اجباری فاقد نشان استاندارد ملی شناسایی و توقیف شده است و ۱۳۳ واحد صنفی نیز به دلیل فروش اجناس غیراستاندارد توسط واحد حقوقی این اداره‌کل به مراجع مرتبط از جمله اداره تعزیرات حکومتی و دادگستری برای سیر سایر اقدامات قانونی معرفی شده‌اند.

دهدشتی‌زاده در پایان از شهروندان خواست هنگام خرید هرگونه کالا به نشان استاندارد آن توجه کرده و با خیالی آسوده نسبت به تهیه و مصرف کالا با نشان استاندارد اقدام کنند و در صورت مشاهده هر گونه کالای فاقد نشان استاندارد و یا دارای نشان استاندارد اما با کیفیت پایین‌تر از حد انتظار مراتب را برای بررسی موضوع با تلفن ۱۵۱۷، سامانه رسیدگی به شکایات مردمی اداره‌کل استاندارد خوزستان در میان بگذارند.