ماجرای خوزستان و یک “۳ درصد”/ اولین وعده نفتی روحانی به خوزستانی ها محقق نشد

صادق امامی: اگر تا پیش از تشکیل کابینه «تدبیر و امید»، این وعده‌ و وعید‌های حجت‌الاسلام حسن روحانی بود که مردم را امیدوار و شادمان می‌کرد، پس از تشکیل کابینه تنها چیزی که باعث قضاوت مردم درخصوص دولت و رضایت آنان می‌شود، عملیاتی شدن وعده‌های انتخاباتی است.

روحانی2
در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، هر کاندیدایی فراخور برنامه‌ها و کابینه احتمالی‌اش، با لحاظ کردن شرایط کشور، از طرح‌ها و برنامه‌های خود برای مردم سخن می‌گفت و در این مسیر برنامه خود را تنها تنگه موجود برای برون‌رفت از شرایط کشور می‌دانست. در میان ۸ کاندیدای انتخابات یازدهم، حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز از این قاعده مستثنی نبود. او در این رقابت‌ها جزو کاندیداهایی بود که بیشترین وعده را به مردم داد. روحانی ۱۰۱ وعده در حوزه سیاسی، ۱۵۲ وعده در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، ۱۹ وعده در حوزه ورزشی، ۱۶ وعده در حوزه رسانه‌ای و در نهایت در مهمترین حوزه مورد انتظار مردم (حوزه اقتصادی) ۱۵۹ وعده داده است.

رونق اقتصاد، بهبود فضای کسب‌وکار، مقابله با بیکاری، اصلاح نظام اداری، تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت، هدایت نقدینگی به سمت تولید، مبارزه با فساد و رانت‌خواری، مهار تورم و… بخشی از کلیات وعده‌های حسن روحانی بود.

در میان ۴۴۷ وعده انتخاباتی روحانی، یکی از مهمترین وعده‌ها به استان خوزستان اختصاص داشت. او وعده‌ای داد که در راستای وعده رئیس‌جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد در آخرین ماه‌های حضورش در عرصه ریاست‌جمهوری در جمع مردم هویزه بود. احمدی‌نژاد در اول اردیبهشت‌ماه گفته بود که «دو درصد از درآمد نفت کشور به خوزستان تعلق می‌گیرد و دولت این بودجه را فقط برای یارانه، اشتغال جوانان و تولید هزینه می‌کند».

اما حسن روحانی یک ماه بعد پا را از وعده دولت احمدی‌نژاد فراتر گذاشت و از اختصاص ۳ درصد از درآمدهای نفتی به استان خوزستان خبر داد. او در نشست خبری که ۱۳ خرداد در مهمانسرای باغ معین اهواز برگزار شد به جایگاه خوزستان در بحث نفت و در آمدهای نفتی اشاره کرد و حق خوزستان از این ثروت ملی را بیشتر از دو درصد دانست و افزود: «این یک حرف حق است که تاکنون عملی نشده است بنابراین تلاش خواهم کرد در دولت تدبیر و امید دو درصد نفت را که تاکنون محقق نشده برای مردم خوزستان عملی کنم و این دو درصد را به سه درصد افزایش دهم.»

روحانی اختصاص ۳ درصد از درآمدهای نفتی به خوزستان را حق مردم خوزستان دانست زیرا در طول هشت سال جنگ تحمیلی مردم این سرزمین فشار بسیاری متحمل شدند. او حتی در ادامه از تشکیل یک کارگروه ویژه برای خوزستان خبر داد تا معضلات این استان در آن بررسی شود.

اما اکنون که دولت لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ را به مجلس ارائه داده، گویا اتفاق دیگری افتاده است چرا که صبح امروز ۱۸ نماینده استان خوزستان در اعتراض به حذف ردیف‌های بودجه این استان در لایحه بودجه سال آینده توسط دولت،از نمایندگی در مجلس شورای اسلامی استعفا دادند.

آنگونه که حبیب آغاجری عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان به خبرنگار تسنیم، گفته دلیل استعفای نمایندگان این استان «رعایت نشدن عدالت در تخصیص بودجه استان خوزستان» بوده است. بر همین اساس نیز «قرار است اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان عصر امروز پیرامون بحث‌های مطرح شده در زمینه رعایت نشدن عدالت در تخصیص بودجه این استان در لایحه بودجه ۹۳، با لاریجانی رئیس مجلس جلسه‌‌ای داشته باشند.»

او از اصرار بر حضور محمدباقر نوبخت معاون نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در این جلسه گفت و افزود: دولت در تنظیم لایحه بودجه ۹۳، عدالت را در بودجه تخصیص یافته به استان خوزستان رعایت نکرده است. بطوری که در مقایسه بین استانهای هم‌ردیف با استان خوزستان اختلافات بسیاری از لحاظ بودجه‌ای وجود دارد.

آغاجری خواهان تحقق وعده رئیس‌جمهور برای تخصیص ۳ درصد از درآمدهای نفتی به استان خوزستان شد. او گفت:«آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده کرده بود که ۳ درصد از درآمدهای نفتی را به استان خوزستان اختصاص دهد، اما امروز شاهدیم که این امر محقق نشده است.»

به گزارش تسنیم، هر چند که حجت‌السلام حسن روحانی در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس‌جمهور منتخب در مقابل لنز دوربین‌ها پای‌بندی به وعده‌های انتخاباتی‌اش گفت. او حتی چند روز پیش در دانشگاه شهید بهشتی نیز بار دیگر از پایبندی به وعده‌های انتخاباتی اش داد اما با این حال، در اولین گام و تنها ۴ روز پس از تاکید وی، نمایندگان استان خوزستان نه تنها ناراضی از اختصاص ۳ درصد درآمدهای نفتی به این استان نیستند بلکه می‌گویند که بودجه این استان در مقایسه با استان‌های هم‌ردیف، در جایگاه پائین‌تری قرار داد. حال باید دید زور رئیس مجلس و نمایندگان این استان، دولت را مجبور به تحقق وعده‌اش می‌کند یا خیر؟