بیماری ویروسی چشمی که هموطنان اهوازی را به اورژانس کشاند

خورنا: از حدود ۱۰ روز پیش تا کنون تعداد زیادی بیمار در شهر اهواز با علائم التهاب ملتحمه مراجعه نموده است بعنوان نمونه طی هفته گذشته حدود ۱۰۰ بیمار فقط به مرکز اورژانس چشم پزشکی بیمارستان امام خمینی اهواز مراجعه نموده است.

به گزارش خوزستان امروز ، دکتر غلامرضا خاتمی نیا  عضومرکز تحقیقات عفونت های چشم و دانشگاه علوم پزشکی  جندی شاپور اهواز طی یادداشت اختصاصی برای سلامت نیوز جهت کنترل و علائم گسترش این بیماری اطلاع همکاران گروه پزشکی در رابطه با این بیماری منتشر کرده است که در زیر می آید:

لازم به ذکر است که در سالهای گذشته در این ایام سال نیز مواردی دیده می شد ولی امسال نسبت به سال های گذشته بیشتر و چشم گیر تر است.

زمینه
اپیدمیک کراتوکونژکتیویت یک بیماری ویروسی است که توسط سروتیپ های گروه آدنوویروس ها ایجاد می گردد این گروه ویروس ها شامل بیش از ۵۰ سروتیپ مختلف بوده که حدود ۱۹ نوع آن می تواند این بیمار را ایجاد نماید.

اپیدمیک کراتوکونژکتیویت یکی از شایع ترین علل کونژکتیویت حاد بوده و بدلیل ایمنی پایین افراد جامعه نسبت به این ویروس ها هر شخصی مستعد ابتلا به آن بوده و بسرعت این بیماری می تواند از فردی به فرد دیگری سرایت پیدا کند  و موجب ایجاد یک اپیدمی در جامعه شود .

در مراکزی که تجمع افراد بیشتر می باشد مثل مدارس و سربازخانه ها و بیمارستان ها شانس گرفتاری افراد بیشتر می باشد . این بیماری در تمام دنیا گزارش شده است.

نحوه انتشار :
تماس مستقیم  با ترشحات چشم راه اصلی گسترش این بیماری بوده گرچه راههای احتمالی دیگر مثل آب استخرها و از طریق هوا محتمل می باشد .

در اپیدمی های منطقه ای نقش وسایل و ابزار های چشم پزشکی برجسته بوده چون این ویروس نسبت به مواد ضدعفونی معمولی مثل الکل ۷۰% و آمونیا مقاوم می باشد و این ویروس حدود ۵ هفته می تواند در محیط زنده باقی بماند . ویروس از سه روز قبل از شروع علائم چشمی تا ۴ روز بعد از شروع علائم چشمی می توان از ملتحمه جدا گرد. نقش کادر پزشکی در گسترش و کنترل این بیماری حیاتی می باشد . این بیماری تمام افراد جامعه را می تواند درگیر نماید .

علائم چشمی
در شرح حال این بیماران گرفتاری یکی از اعضاء خانواده و یا همکاران در محیط کار، و یا معاینه چشمی در روزهای اخیر معمولاً دیده می شود و علائمی شبیه سرماخوردگی ممکن است این بیماران داشته باشند یکی از علائم کلاسیک این بیماری وجود لنفوآدنوپاتی  اطراف گوش است .

eye moltaheme ahvaz بیماری ویروسی چشمی که هموطنان اهوازی را به اورژانس کشاند مرکز تحقیقات عفونت های چشم دکتر غلامرضا خاتمی نیا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیماری ویروسی چشمی

الف : علائم ملتحمه به شرح زیر می باشد :
۱-    Conjunctival hyperemia
۲-    Chemosis
۳-    Follicular reaction
۴-    Papillary hypertrophy
۵-    Sub conjunctiva hemorrhage
۶-    Membranous or psudomembranous

ب: علائم قرنیه:
معمولاً علائم قرنیه خفیف و بعد از ۳ الی ۴ روز بعد از گرفتاری ملتحمه بصورت کراتیت اپی تلیال خفیف دیده می شود و علائم قرنیه بیش از ۲ الی ۳ هفته ای ممکن است ادامه داشته باشد .این بیماری در موقع گرفتاری قرنیه مقداری کاهش دید و تاری دید ایجاد می کند.

تشخیص افتراقی :
در تشخیص افتراقی این بیماری موارد زیر باید مد نظر باشد :
۱-    باکتریال کونژکتیویت
۲-    ویرال کونژکتیویت دیگر
۳-    بیماری هرپس
۴-    آلرژیک کونژکتیویت
۵-    عوارض لنزهای تماسی
۶-    تروما

تشخیص بیماری :
تشخیص این بیماری بر اساس علائم کلینیکی بوده و جهت تشخیص قطعی جهت مطالعات آکادمی از سیستولوژی ملتحمه و یا کشت ویروس استفاده می گردد .

درمان :
درمان این بیماری شامل درمان های نگهدارنده بوده و شامل کمپرس سرد و استفاده از قطرات آنتی بیوتیک وسیع طیف در مواقعی که علائم باکتریال بصورت Superimpose دیده شود و جهت کاهش درد و غتوفوبیا استفاده از قطرات سیکلوپلژیک و گاهی قطرات استروئید توصیه می شود . چنانچه جهت بیمار قطرات استروئید شروع شود جهتجلوگیری از عوارض این قطرات بیماران باید در فواصل کوتاهتری معاینه شوند لازم است گاهی چند هفته این بیماران تابرطرف شدن کامل علائم پیگیری شوند.

توصیه کلی جهت کنترل این بیماری :
۱-    آموزش رعایت بهداشت فردی توسط بیماران مثل شستشوی مکرر دست ها ، استفاده از دستمال کاغذی و حوله حمام خصوصی
۲-    ایزوله نسبی این بیماران  در منزل و جلوگیری از حضور بیماران در مدارس و مکان های پرجمعیت به مدت ۱۴-۱۰ روز
۳-    استریل کردن مناسب وسایل و ابزار چشم پزشکی توسط مواد ضدعفونی کننده
۴-    استفاده از وسایل یکبار مصرف پزشکی در حد امکان