تشکیل پرونده‌های بزرگ فساد مالی در خوزستان

خورنا: دادستان اهواز در همایش مبارزه با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری، گفت: مهم‌ترین اصلی که می‌تواند در ارتقای سلامت نظام اداری موثر باشد، پای‌بندی همگان به قانون است در هر مرتبه‌ای که هستند.

به گزارش ایسنا، فرهاد افشارنیا در این همایش که امروز، سه شنبه(۱۹ آذرماه)در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بنای شورای دستگاه‌های نظارتی بر این است که در مسیر ارتقای آگاهی‌های عمومی مدیران و افزایش سطح علمی و قانونی آنها گام بردارد و همایش مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری نیز در این جهت برگزار شد تا زمینه‌ای برای پیشگیری از ایجاد فساد در سیستم اداری باشد.

وی ادامه داد: سلامت نظام اداری معلول عوامل متعددی است و سلامت اداری به دو گروه وابسته است؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: دو گروهند که اگر سالم باشند امت سالم می‌ماند و اگر فاسد باشند، امت فاسد می‌شود. عالمان یا همان فرهیختگان و عقلا یا همان کارگزاران کشوری و لشکری این دو گروه هستند.

رییس شورای دستگاه‌های نظارتی خوزستان گفت: اهتمام اسلام به سلامت رهبران، مدیران ارشد و نزدیکان آنها است. در دولت‌های گذشته و به ویژه در دولت اخیر ملاحظه کردید که قانون‌گریزی‌ها و اقدامات فراقانونی که از سوی برخی مسئولان انجام می‌شد، چه تبعاتی را برای کشور داشت و چه هزینه‌هایی را تحمیل کرد و بعضا به یک فرهنگ عمومی میان مدیران دستگاه‌ها تبدیل شد.

افشارنیا افزود: مهم‌ترین اصلی که می‌تواند در ارتقای سلامت نظام اداری موثر باشد، پای‌بندی همگان به قانون است در هر مرتبه‌ای که هستند. اگر مسئولان و مدیران در دستگاه‌های مختلف خود را پای‌بند قانون ندانند، افراد زیرمجموعه‌های آنها نیز علاقه‌مند به دور شدن از قانون خواهند بود. حضرت علی (ع) به زمامداران خود توصیه‌ای کردند و بر سه مورد تاکید کردند که زمامداران باید آنها را ملاک عمل خود قرار دهند، اجرای حدود یکی از این موارد است.

وی با بیان این که اجرای قانون برای همه یکسان است، گفت: تقسیم عادلانه بیت‌المال به تعبیری بودجه عمومی کشور و همچنین حکم به کتاب خدا از جمله این موارد است.

دادستان اهواز تصریح کرد: شفافیت در امور یکی از مواردی است که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد که متاسفانه دستگاه‌های مامور ارایه خدمات عمومی، در اجرای بخشنامه‌ها خست به خرج می‌دهند و این بخشنامه‌ها به مردم ارایه نمی‌شود که این امر موجب ایجاد فساد می‌شود. یکی دیگر از ضعف‌هایی که در استان مشاهده می‌شود، عدم نظارت است که منجر به تشکیل پرونده‌های بزرگی از جمله پرونده‌های بزرگ فساد مالی شده است.

رییس شورای دستگاه‌های نظارتی خوزستان گفت: نهادینه‌سازی فرهنگ نقد و نقدپذیری یکی از اصول کاری در این زمینه است. از دیگر مشکلاتی که مبتلا به آن هستیم، نقدناپذیری است.

وی ادامه داد: به دلیل استبدادی که مدیران در مدیریت خود اعمال می‌کنند، کارکنان جرات نقد و اشاره به اشکالات کار ندارند و متاسفانه به دلایل تملق‌گویی و چاپلوسی، پیله‌ای دور مدیران بافته می‌شود و افراد فرصت‌طلب از این فرصت استفاده کرده و خود را به مدیران نزدیک می‌کنند.

افشارنیا به ضرورت بهبود وضعیت معیشتی کارگزاران اشاره کرد و گفت: پرداخت حقوق و دست‌مزدها و سایر پرداخت‌ها انصافا هیچ برابری و تناسبی با کاری که انجام می‌شود و یا با نرخ رشد تورم ندارد.

وی تصریح کرد: شایسته‌سالاری نیز از مواردی است که حتما مدیران باید در انتصاب‌های خود رعایت کنند و انتصاب‌ها به دور از وابستگی‌های سیاسی، جناحی یا خویشاوندی، انجام شوند. برای افزایش انگیزه کارکنان اصل تشویقی را برای کسانی که عملکرد خوبی داشته و رعایت قانون را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، اجرا کنند و با افرادی قانون را رعایت نمی‌کنند، برخورد قانونی داشته باشند.

رییس شواری دستگاه‌های نظارتی خوزستان در پایان با اشاره به بررسی پرونده مربوط به طرح آب‌رسانی غدیر در این شورا، گفت: این طرح به تصویب رسیده و نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است.

افشارنیا اظهار کرد: شورا دارای ۵ کارگروه نظارت بر معاملات دولتی، نظارت بر توزیع اعتبارات و معاملات بانکی، نظارت بر وضعیت زمین‌خواری به دلیل زیر قیمت بودن، حاصلخیز بودن و وسعت اراضی، کارگروه قاچاق کالا و سوخت (که آمار آن در خوزستان بالا است) و کارگروه مبارزه با تخلفات و فساد اداری است.