آلودگی هوای اهواز؛ برنامه‌های مبهم و سئوال‌های بی‌پاسخ

خورنا: ابهامات زیادی در دلایل آلودگی شهر اهواز وجود دارد و یکی از دلایل نگرانی در برخورد با این معضل مشخص نبودن دلیل نحوه مبارزه با آن است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در هفته‌های گذشته بارها به این سئوال برخورده‌ایم که مشکل اساسی آلودگی شهر اهواز چیست، آیا کسی به این نتیجه رسیده است که چرا در شهر اهواز وضعیت آلایندگی هوا آنقدر تاسفبار است؟ در این باره تنها کارشناسان می‌توانند پاسخگو باشند، کارشناسان محیط زیست و متولیان در این بخش اصلی‌ترین و محق‌ترین افرادی هستند که می‌توانند به ابراز نظرات کارشناسی و تخصصی بپردازند و جامعه پیرامون را در این زمینه مطلع کنند.

کارشناسان زیادی در این بخش اظهار نظر کرده‌اند ولی برخی بیش از پیش با دقت بالاتری به بررسی مشکلات پرداخته‌اند که در همین راستا به سراغ کارشناس ارشد محیط زیست رفته‌ایم و نظرات تخصصی وی را در اینباره جویا شده‌ایم.

*نبود سیستم‌های پایش آلایندگی هوا در شهر اهواز

اسحاق توسن‌زاده به دلیل نبود سیستم‌های پایش آلایندگی هوا در شهر اهواز اشاره کرد و گفت: وجود این سیستم‌ها برای کارشناسان باید قابل دسترس باشد ولی در نهادهای متولی دسترسی به اطلاعات این سیستم‌ها قدری دشوار و زمان‌بر شده است و این مهم با روح کار تخصصی و کارشناسی منافات دارد.

وی افزود: برای کاهش آلودگی‌ها در شهر اهواز ابتدا باید منشا آلودگی مشخص شود ولی تاکنون در این زمینه هیچ پژوهش پایه‌ای و تخصصی انجام نشده است و هیچ اظهار نظر منطقی انجام نشده که بتوان بر اساس آن نسخه رفع معضل را در شهر اهواز پیچید.

این کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به اینکه پیدا کردن مشکل آلودگی شهر اهواز نیازمند تشکیل ستادی بین دستگاهی است، تصریح کرد: باید بین سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و … ستادی مشترک ایجاد شود تا با حضور متخصصان حوزه محیط زیست بر بالین بیماران تنفسی بتوان بر اساس مشاهدات بالینی و آزمایش‌های تخصصی به نتایج مناسبی در این حوزه رسید.

این کارشناس خاطرنشان کرد: هیچ متخصص محیط زیستی نمی‌تواند بدون عوارض ایجاد شده در بدن بیماران به دلیل ایجاد کننده این عارضه پی ببرد و باید کوشید تا در این زمینه میان بخشی عمل شود.

وی ادامه داد: البته از اینکه شهر اهواز به دلیل وجود صنایع آلاینده در کشور جایگاه برتر دارد قطعا در بوجود آمدن این پدیده موثر است ولی باید دید که کدام آلایندگی‌ها در به وجود آمدن این مشکل نقش بیشتری ایفا می‌کنند تا با آنها برخورد جدی‌تری در دستور کار قرار گیرد.

*خوزستان مقام نخست صنایع سنگین را دارد

شاید نظرات کارشناسان قدری علمی و کلی باشند ولی آنچه در واقعیت در خوزستان در حال اتفاق است را می‌توان از گفت‌وگوی فارس با مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان پی‌برد که اظهار کرد: خوزستان مقام نخست در صنایع سنگین کشور را دارد.

احمد لاهیجان‌زاده افزود: ۴۵ درصد صنایع سنگین کشور در خوزستان قرار دارد و این مسئله باعث می‌شود تا آلایندگی در هوای خوزستان بیش از پیش باشد.

وی با اشاره به تهیه لیست صنایع آلاینده در خوزستان عنوان کرد: در خوزستان ۱۲۰ صنعت آلاینده وجود دارد که روزانه سطح زیادی از آلودگی را در خوزستان منتشر می‌کنند که در این باره لیستی از تعهدات لازم‌الاجرای دستگاه تهیه شده است و با نام صنایع آلاینده به دادستان شهر اهواز ارائه می‌شود.

لاهیجان‌زاده با اشاره به نظرات تخصصی در این زمینه بسیار زیاد است، بیان کرد: بهترین روشی که می‌توان در این زمینه پیش گرفت آن است که منتظر بررسی‌های تخصصی تیم‌های کارشناسی باشیم و در این باره باید کوشید تا تیم‌های تشکیل شده در اینباره به بهترین وجه بررسی تخصصی خود را انجام دهند تا بتوان به نتایج بررسی‌ها به خوبی اعتماد کرد و برپایه آنها برنامه‌ریزی جدی را در دستور کار قرار داد.

شائبه‌هایی که در این بین برای بسیاری از کارشناسان محیط زیست به وجود آمده این است که در میزان و نحوه انتشار آلاینده‌ها در شهر اهواز تغییر خاصی رخ نداده است و این مسئله باعث شده تا بسیاری از کارشناسان به فکر فرو روند که شرایط مانند گذشته است ولی عوارض تغییر اساسی کرده است و نمی‌توان دلیل بروز مشکل را در شرایط محیطی دید بلکه باید توجه داشت که در این بخش برخی عوامل انسانی و محیطی که دست خوش تغییرات شده‌اند باعث بروز این مشکلات حاد زیست محیطی شده و باید در این زمینه تلاش جدی کرد تا مشکلات بررسی و حل شود.

*برخی مدیران در بخش مشکلات تنفسی خود را کنار کشیده‌اند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برخی از مسئولان جون به این نتیجه رسیده‌اند که با سرکار آمدن دولت جدید در این دولت جایی ندارند قدری در مسئله آلودگی هوای اهواز کوتاهی می‌کنند.

سیدشریف حسینی افزود: مشکل را در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرده‌ام و رئیس مجلس نیز برای این مسئله دو تن از اعضای هیئت رئیسه را نماینده این اتفاق خطیر کرده که باید گزارشی به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل باید به صورت اساسی حل شود، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی توانسته‌اند حساسیت‌ها را در این زمینه بالا ببرند ولی در این بین یک مسئله نباید مغفول بماند و آن هم مسئولیت این آلودگی‌هاست که همگی بر عهده دولت است و باید برای رفع این مشکلات تدبیری جدی اندیشیده شود.

حسینی با اشاره به اینکه دولت باید برای بررسی مشکل به خوزستان بیاید، اضافه کرد: حتما باید بحرانی ایجاد شود تا مسئولان ملی به خوزستان سفر کنند، اگر چنین اتفاقی در اصفهان رخ داده بود امتیازهای میلیاردی با این مشکل از دولت گرفته می‌شد ولی در شرایط کنونی خوزستان حتی هنوز نمی‌داند برای چه به این مشکل افتاده و باید بررسی شود تا معضل پیدا شود.

وی با اشاره به اینکه قدری زیاده روی کرده‌ایم، افزود: قدری هم مشکل از خوزستانی‌هاست که در این بخش قدری زیاده حجب و حیا دارند و باید بیشتر مطالبه کنند و بخواهند تا مشکل موجود در هوای استان خوزستان حل شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: رسیدگی به مشکلات زیست محیطی در صدر مسائل قرار بگیرد و باید توجه داشت اگر نتیجه بررسی‌ها انگشت اتهام را به سوی نفت و یا فولاد بگیرد حتما باید با این صنایع برخورد کرد و در برخوردها نباید کوتاه آمد.

وی با انتقاد شدید از مشکلات پیش آمده در زمینه آلایندگی شهر اهواز تاکید کرد: صنایع نفت و فولاد حتی یک ریال به خوزستان برای آلایندگی پرداخت نمی‌کنند و به این دلیل باید با این صنایع برخورد شود و ملزم شوند تا عوارض آلایندگی خود را به خوزستان پرداخت کنند.

حسینی ادامه داد: دو سال پیش در نطق پیش از دستوری اهواز را آلوده‌ترین شرایط آب و هوایی جهان بر اساس آمار اعلام شده توصیف کردم ولی مسئولان عالی‌رتبه دولتی در خوزستان این آمارها با مبهم و غیر اصولی دانسته و اعلام کردند که نباید چنین آماری را در جامعه منتشر کرد و این آمارها اصلا قابل اتکا نیست، درصورتیکه باید همان موقع زنگ خطر آلودگی در اهواز را به صدا در می‌آوردیم ولی این اتفاق نیافتاد.

وی تاکید کرد: آلودگی‌های شهر اهواز باید مشخص شود و با عاملان آن برخورد شود ولی تا کنون حتی معاون رئیس جمهور و یا حتی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای این مشکل به خوزستان سفر نکرده‌اند و این خود مشکلی است که دولتی‌ها باید در این باره پاسخگو باشند.

انتقادها از بررسی دلایل آلودگی‌های خوزستان تاحد زیادی به جاست و بی‌توجهی مسئولان ملی در این زمینه بسیار مشهود است و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه پیگیر حل مشکل باشند.