واکنش رییس جمهور به شعار دانشجویان درباره «موسوی و کروبی»: دولت به همه وعده‌هایی که داده، پایبند است

خورنا: رییس‌جمهور با اشاره به حوادث تاریخی رخ داده در ۱۶ آذر گفت: این روز یادآور حادثه ۶۰ سال پیش در دانشگاه تهران و فداکاری و ایثار این قشر پیشتاز در برابر استبداد و استعمار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: ۱۶ آذر، روز آزادی، استقلال‌، روز حاکمیت ملی است. از ۶۰ سال پیش بعد از حماسه و قهرمانی دانشجویان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ تا به امروز حرکت‌های بسیار عظیم،‌ بزرگ و سرنوشت‌سازی به دست دانشجویان تحقق یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اصولاً از انقلاب مشروطه تا به امروز همواره مردم ایران بویژه نسل جوان و دانشجویان برای مسأله مهم حاکمیت ملی‌، استقلال،‌ مبارزه با استبداد و استعمار همواره ایستادگی و مقاومت از خود نشان دادند.

روحانی با اشاره به حادثه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ گفت: امروز همه دانشگاه‌ها در صف مقدم در کنار یکدیگر در برابر استعمار‌، استبداد و هرگونه مداخله خارجی با قدرت ایستاده‌اند.

در این لحظه دانشجویان شعار دادند: دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.

رییس‌جمهور به حضور خود از سال‌های ۴۷ و ۴۸ تا ۵۲ در دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: من از نزدیک در این سال‌ها شاهد این جنبش در سراسر دانشگاه‌ها بویژه در دانشگاه تهران بودم؛ البته اشکالی ندارد که بگویم آن زمان دانشگاه تهران در این باره پیشتاز بود.

دانشگاه کارگاه سیاست است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: عزت‌خواهی که شعار شماست به حق و عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی و استقلال‌خواهی، آرمان بلند این ملت و جوانان غیور این سرزمین است.

در این هنگام پس از تشویق دانشجویان نسبت به سخنان رئیس جمهور وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید همه تلاشش بر آن است که از فضای دانشگاه استفاده بهتری به نفع این کشور، این ملت، این مرز و بوم و ملت‌های منطقه و جهان اسلام و همه مستضعفین شود. این آرزوی این دولت است.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که دانشگاه پرچم‌دار علم و دانش است، خاطر نشان کرد: دانشگاه پرچم‌دار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست، اما کارگاه سیاست است.

براساس این گزارش، پس از این بخش از سخنان رئیس جمهور، دانشجویان نیز او را تشویق کردند.

دانشجویان دیده‌بان علم و سیاست هستند

روحانی تاکید کرد: سیاست نه به مفهوم رایج امروزش که رقابت در به دست آوردن قدرت است، بلکه سیاست به همان مفهوم مرسوم فرهنگ اسلامی ایرانی ما که سیاست به معنای تدبیر و حکمت عملی بوده یعنی سیاست به مفهوم بهتر اداره کردن کشور است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دانشجویان ما دیده‌بان علم و سیاست هستند گفت: هرکجا که دانشجو ببیند حرکتی در این کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خردورزی و منافع ملی فاصله می‌گیرد، صدای رسای دانشجوی برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود.

دانشجویان نیز پس از سخنان روحانی ضمن تشویق شعار “مرگ بر آمریکا” را نیز سردادند.

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دانشجویان عزیز ما علاوه بر این‌که حق مسلم آنهاست تا از دولت نقد کنند، نقدی دلسوزانه و راه بهتر را به دولتمردان معرفی کنند، علاوه بر آن دانشجو و دانشگاه باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشند.

در این هنگام بار دیگر سخنان روحانی با تشویق دانشجویان در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی روبرو شد.

باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام و افراط، نقادانه برخورد کنیم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام و افراط و افراط‌گری نقادانه برخورد کنیم و همه را به مسیر عقلانیت و اعتدال، ‌توسعه، پیشرفت، عدالت و آزادی دعوت کنیم.

براساس این گزارش، پس از سخنان روحانی دانشجویان شروع به شعار دادن کردند که در بخشی از شعارهای آنها “اعتدال اعتدال” را بیان می‌کردند(شعار بخش دیگری از دانشجویان انعکاس ضعیف‌تری یافت). رئیس جمهور نیز پس از شعارهای دانشجویان گفت: شعارهای هردو طرف زیباست.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: بنابراین ملت ایران و نسل جوان یعنی دانشجویان همواره به دنبال آرمان‌خواهی و تحقق آرمان‌های بلند که در رأس آن حاکمیت ملی، استقلال، آزادی، پیشرفت و توسعه و همچنین حراست و حفاظت از هویت ایرانی اسلامی این سرزمین است.

وی تاکید کرد: ما در پی همه این آرمان‌ها باید سختکوش باشیم اما بین آرمان و واقعیت همانطور که رهبری بر آن تاکید کردند باید توازن برقرار کنیم، واقعیت‌ها را باید ببینیم و بشناسیم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: ما در دنیای بسیار پرچالشی زندگی می‌کنیم، باید امکانات خود را به خوبی بشناسیم، توانمندی خود را به خوبی بدانیم، جهان و منطقه را به خوبی بشناسیم، نظم حاکم بر جهان را نیز به خوبی بشناسیم، چه اینکه ما بخواهیم جهان در حال تعامل سازنده و مثبت باشیم.

روحانی تصریح کرد: درست است که باید نگاه اصلی ما به دورن باشد، راست است که قدرت اصلی ما از داخل جامعه این سرزمین و ایران عزیز ما است، اما باید بدانیم انقلاب اسلامی و ملت ایران و تأثیرگذاری ملت بزرگ این سرزمین در منطقه و جهان و آثار انقلاب در منطقه و جهان و رسالت بلند علم و فن‌آوری که بر دوش داریم به ما می‌گوید که نمی‌توانیم درهای کشور را ببندیم.

برای چندمین بار متوالی دانشجویان به تشویق‌ سخنان رئیس جمهور پرداختند.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما باید با منطق و استدلال و با تکیه بر آرمان‌های خود و حقوق مسلم ملت ایران در برابر دیگران که می‌خواهند دروازه‌ها را به روی ما بندند دروازه‌ها را بگشائیم.

قدرت ملی بدون رابطه با جهان و توسعه داخلی بدون تعامل اقتصادی با جهان ناممکن است

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در دانشگاه شهید بهشتی گفت: در دنیای امروز، قدرت ملی بدون رابطه با جهان و همچنین توسعه و پیشرفت داخلی بدون تعامل اقتصادی با جهان نه تنها بسیار بسیار دشوار است، که حتی ناممکن خواهد بود.

روحانی با اشاره به اهمیت مسایل اقتصادی و نقش روابط بین‌المللی در آن نیز اظهار کرد: همچنین در دنیای امروز نمی‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که با دنیای بیرون در ارتباط نباشد.

وی با بیان اینکه “سیستم بانکی و پولی، اقتصادی و نظام صادرات و واردات کشور ما حتی در مسائل مهم منطقه و جهان هم تاثیرگذار است”، افزود: ما برای جلوگیری از جنگ جدید در منطقه و سوریه نقش تاثیرگذاری داشتیم. نقش ایران، روسیه و بسیاری از کشورهای منطقه مانند عراق، لبنان و غیره در جلوگیری از جنگ خانمان‌سوز بسیار تاثیرگذار بود.

دولت یکی از گره‌های مربوط به ۱۰ سال گذشته در روابط خارجی را گشود

رئیس‌جمهور ادامه داد: نمی‌خواهم جمله‌ای بگویم که عده‌ای آن را تعبیر به خودخواهی کنند، اما بدانید در دنیای امروز حتی کشورهای بزرگ هم برای حل مسائل منطقه ناچارند در مسائل نقش قدرت ملت بزرگ ایران را مدنظر قرار دهند. دولت تدبیر و امید و در طول این صد و اندی روز، حداقل یکی از گره‌های اصلی را که مربوط به ۱۰ سال گذشته در روابط خارجی بود، گشود و آن را باز کرد.

در این لحظه برخی از دانشجویان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

روحانی نیز خطاب به دانشجویان گفت: شما می‌دانید در این تفاهم چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند. شما دیدید به صهیونیسم چه ضربه‌ای وارد شد.

در این هنگام برخی دانشجویان روحانی را تشویق کردند و برخی دیگر نیز شعار مرگ بر اسراییل سر دادند.

رئیس‌جمهور افزود: بنابراین دولت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حمایت‌های ایشان و مجموعه دولت، همچنین با حمایت قاطع ملت ایران اولین قدم موثر را در طول ۱۰۰ روز اول در زمینه ارتباط و تعامل سازنده با جهان به نفع ملت و کشور برداشت.

روحانی با تاکید بر اینکه “ما باید ببینیم همه کشورهای منطقه که دوست یا متحد ما هستند تا چه حد از این توافق ابراز خوشحالی می‌کنند”، افزود: شما می‌بینید که برخی از کشورهایی که متاسفانه منافع بلند خود را نمی‌بینند، در کنار رژیم صهیونیستی تا چقدر عصبانی هستند. بنابراین ما می‌بینیم که ملت ما، دانشگاه ما، آرمان‌ها را از یاد نبرده است و حاکمیت ملی، استقلال، هویت ایرانی – اسلامی پیشرفت و توسعه و عدالت‌خواهی به عنوان آرمان‌های بلند ماست که ما باید آنها را دنبال کنیم ولی برای دستیابی به این آرمان‌ها باید اصول و روش‌های اساسی را مد نظر قرار دهیم.

در مسائل کلان باید به اجماع برسیم

وی همچنین تاکید کرد: اگر در تاکتیک و روش اختلاف داریم، در مسائل کلان باید به اجماع برسیم.

تعدادی از دانشجویان شعار “انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست”، سر دادند.

پیشرفت، رفاه مردم و شکستن ساختمان منحوس تحریم، حق مسلم ماست

روحانی در واکنش به این شعار، گفت: بله؛ حتما این طور است. شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت به این وعده‌ای که به مردم داده تا آخر ایستاده است.

در این هنگام، دانشجویان رییس‌جمهور را تشویق کردند و شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست مجدداً سر داده شد.

رئیس‌جمهور نیز ادامه داد: نه تنها انرژی هسته‌ای بلکه فن‌آوری و نه تنها فن‌آوری حتی غنی‌سازی هم حق مسلم ماست. اما در کنارش پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ما محسوب می‌شود. همچنین بهبود معیشت مردم و رفاه آنها نیز حق مسلم آنهاست. از سوی دیگر باید بگویم شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ظالمانه هم حق مسلم ما محسوب می‌شود.

آستانه تحمل خود را بالا ببریم

در این لحظه برخی دانشجویان «شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و « موسوی و کروبی آزاد باید گردند» سر دادند و در مقابل نیز تعدادی دیگر شعار «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» سر دادند.

رییس‌جمهور در واکنش به این شعارها با بیان اینکه “دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده، پایبند است”، گفت: ما برای دستیابی به اهدافمان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم. ما نیازمند اجماع و همدلی هستیم.

با ادامه این شعارها، روحانی تاکید کرد: نیاز داریم افکارمان را برای دستیابی به آرمان‌های بلندمان نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. علاوه بر آن ما باید آستانه تحمل یکدیگر را بالا ببریم زیرا اگر نتوانیم یک مساله داخلی خود را با آرامش و عقلانیت در چارچوب قانون و با ایجاد اجماع داخلی حل کنیم چطور می‌توانیم معضلات پیچیده جهان را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه “ما در بسیاری از مسائل به بردباری، صبر، تحمل و دقت نیازمندیم”، افزود: باید از فضای احساس فاصله بگیریم زیرا با عقلانیت و اعتدال مسائل حل خواهد بود.

برخی دانشجویان شعار دادند: بسیجی واقعی همت بود و باکری.

رییس‌جمهور ادامه داد: در دانشگاه‌های ما شخصیت‌هایی بودند که فضای جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی دانشگاه را هدایت کردند؛ شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی، مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی، مصطفی چمران و از این قبیل سرداران و عزیزان بودند. آنها پیشتازان حرکت دانشجویی هستند.

آنها که حرکت دانشجویی را بر عهده داشتند، از حکومت و دولت دستور نمی‌گرفتند

 

رییس‌جمهور در واکنش به شعار دانشجویان مبنی بر اینکه “بسیجی واقعی همت بود و باکری”، نیز گفت: یادمان باشد آنهایی که حرکت دانشجویی را بر عهده داشتند نه ریالی دریافت می‌کردند و نه از حکومت و دولت دستور می‌گرفتند. ما باید پیرو راه آن عزیزان باشیم. البته همه آن سردارانی که شما نام می‌برید از همت، باکری، خرازی، بابایی، ستاری و صیاد شیرازی و … همه بسیجیان قهرمان و الگوهای بزرگ ما هستند.

 

 

بسیج منحصر در بسیج دانشجویی نیست

 

وی افزود: بسیج منحصر در بسیج دانشجویی نیست. اگر بسیج به معنای فکر بسیجی و فدا کردن منافع شخصی و گروهی برای منافع دینی، ملی و اسلامی است، ما ۷۵ میلیون بسیجی در این کشور داریم.

 

روحانی همچنین اظهار کرد: ما باید برای آینده کشورمان در چارچوب علم و دانش بویژه با اتکا به شما دانشگاهیان عزیز که دیده‌بان علم و عقلانیت هستید قدرت ملی‌مان را بالا ببریم. بدون قدرت علمی و اقتصادی، قدرت ملی بالا نخواهد رفت.

 

 

دانشگاهیان باید اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهند

 

رییس‌جمهور با اشاره به رشد و پیشرفت برخی کشورها از جمله برزیل، تصریح کرد: برزیل با یک برنامه‌ریزی چند ساله در سال گذشته حتی از روسیه بیشتر و بالاتر رفت. تولید ناخالص داخلی در برزیل دو هزار و ۲۵۳ میلیارد دلار است و تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته دو هزار و ۳۰ میلیارد دلار بوده است و ما نیز هنوز هزار (میلیارد) فاصله داریم. ما هم می‌توانیم به قول و قوه الهی و با کمک شما دانشگاهیان توسعه علم و فناوری را داشته باشیم. وقتی وضع نفت خام خوب بود بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد بود که با بقیه درآمدهای ارزیمان به هزار میلیارد دلار می‌رسید.

 

 

دعوای وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری موجب شده بود مقررات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا نشود

 

وی ادامه داد: اما چهار شرکت دانش‌بنیان مثل مایکروسافت، اپل، گوگل و فیس‌بوک درآمد خالص‌شان در سال گذشته ۲۶۶ میلیارد دلار بوده است. شما دانشگاهیان هستید که باید اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهید که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید کرده است.

 

رییس‌جمهور با اشاره به قوانین وضع شده در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در سال گذشته قوانین خوبی در این رابطه وضع شده بود، اما دعوا بین وزارت علوم، تحقیقات، فناوری با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور باعث شده بود تا این مقررات اجرا نشود تا جایی که این دو نهاد و ارگان از یکدیگر شکایت می‌کردند و به جای اینکه بتوانیم به دانشگاهیان کمک کنیم مانع آن شدیم.

 

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده و بکارگیری مقالات علمی در کشور در مسیر توسعه و تجاری‌سازی، گفت: مقالات علمی ما که در مجلات معتبر دنیا به چاپ می‌رسد خوب و کافی است، اما باید آنها را در مسیر فناوری و تجاری‌سازی بیاوریم تا آثار این مقالات را در زندگی مردم ببینیم و این کار دانشگاه و البته نهادهای دیگر است که در کنار دانشگاه باید کمک کنند این کار را انجام دهند.

 

 

تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان ۲۰ برابر می‌شود

 

رئیس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در جمع دانشجویان با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تأسیس صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: مجلس قانونی را گذرانده بود که صندوقی به نام نوآوری و شکوفایی تأسیس شود و بنا بود این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم را بدهد که فعال شوند.

 

وی افزود: همین‌ها هستند که باید اقتصاد آینده ما را بسازند، ارزآوری داشته باشند و اگر درست حرکت کنیم به مراتب درآمد ارزی آن‌ها بیشتر خواهد بود راه پیشرفت ما این‌هاست. البته متاسفانه علی‌رغم وجود قانون و پیش‌بینی بودجه ظاهرا کلید این صندوق نبود که باز شود!

 

این بخش از سخنان و شوخی رئیس‌جمهور، با خنده و تشویق حضار مواجه شد.

 

روحانی همچنین یادآور شد: امروز بحمدالله کلید این صندوق همفکری و هماهنگی بین وزرای علوم و بهداشت از یک سو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سوی دیگر است که قفل این صندوق را باز کرد. پولی که تا امروز برای این صندوق اختصاص یافته ۲۵ میلیارد تومان بوده و ما در مصوبه اخیر دولت این رقم را به ۲۰ برابر افزایش دادیم و این صندوق در سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان اندوخته و بودجه خواهد داشت و ان‌شاءالله به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم را می‌دهد و حرکت جدیدی آغاز خواهد شد.

 

دانشجویان در واکنش به این اظهارات، رئیس جمهور را تشویق کردند.

 

 

نقد دانشجویان روی چشم ماست

 

 

در حضور سومم در دانشگاه، فرصت بیشتری برای شنیدن نظرات دانشجویان و اساتید اختصاص می‌دهیم

 

وی ادامه داد: سیاست ورزی و همه اقداماتی که در دانشگاه انجام می‌شود، تشکل‌های دانشجویی و نقد شما به دولت همه روی چشم ماست. متاسفانه امروز که ۱۶ اذر است مواجه با روزی شد که کار زیادی دارم و باید در دولت رقم بودجه را نهایی کنیم، زیرا فردا باید بودجه را تقدیم مجلس کنیم، وگرنه دوست داشتم فرصت بازتری وجود داشت که سخنان، نکات و انتقادات شما را می‌شنیدم. البته امروز هم زمانی را برای این کار گذاشته‌ایم اما فرصت کمی است و من ان‌شاءالله قول می‌دهم در حضور سوم من در دانشگاه تا پایان سال تحصیلی بتوانیم با فرصت بازتری از نظرات دانشجویان و اساتید استفاده کنیم.

 

روحانی با تبریک ۱۶ آذر به دانشگاهیان و اساتید گفت: من این روز حماسی و تاریخی را پاس می‌دارم و به سه شهیدی که در ۱۶ آذر جانشان را برای استقلال وطن و مبارزه با استبداد فدا کردند ادای احترام می‌کنم. ما به همه دانشجویانی که در ۶۰ سال گذشته به ویژه در هشت سال دفاع مقدس و در دوران انقلاب اسلامی جانشان را فدا کردند احترام می‌کنیم و در برابر عظمت آن‌ها سرفرو می‌آوریم.

 

 

محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنید

 

وی اضافه کرد:‌ از اساتید و دانشجویان خواهش می‌کنم محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنید و کاری کنید تولید علم شما در کنار خلاقیت، ابداع، نوآوری و فناوری به تولید، صنعت و بخش‌های مختلف تولید و خدمات گره بخورد تا بتوانیم محصول این دانشگاه را در جامعه لمس کنیم.

 

رئیس‌جمهور در پایان سخنرانی خود گفت: اگر این فضا را فراهم کنیم، نه تنها مغز‌ها از کشور خارج نخواهند شد، بلکه آن‌ها که رفته‌اند هم بازخواهند گشت.

 در گزارش صدروزه، بسیاری از آمارهای دولت قبل را نگفتم

حسن روحانی در ادامه در برابر این پرسش که “برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور چه اقدامی انجام داده‌اید؟”، گفت: آقای دکتر ستاری – معاون عملی رئیس‌جمهور – چندی پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش جامعی با آمار و ارقام در مورد اینکه چرا نخبگان از کشور خارج شده‌اند ارائه داده‌اند.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: خروج تعدادی از نخبگان از کشور می‌تواند قابل قبول باشد و در تمام دنیا نیز این وجود دارد ولی اگر از حدی تجاوز کند، باید علل و عوامل آن را بررسی کنیم. برخی از نخبگان فضا را برای کار و فعالیت خود در ایران مساعد نمی‌بینند و ما باید این فضا را فراهم کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شوند و این خود می‌تواند بخشی از مسأله را حل کند.

 

وی با اشاره به اهمیت ایجاد جو احساس مسئولیت در دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان، گفت: دانشگاه فقط علم و کار سیاسی نیست. در دانشگاه باید به اخلاق و فرهنگ نیز توجه کرد و آنها نیز توسعه پیدا کنند. در دانشگاه باید احساس مسئولیت نسبت به وطن و کشور به معنای واقعی تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه “برخی فضا را برای زندگی در آن طرف بهتر می‌دانند”، ادامه داد: ما باید این احساس مسئولیت را تقویت کنیم که این افراد با حس مسئولیتی که در آنها ایجاد می‌شود، ترجیح دهند با رفاه کمتر در کشور بمانند و فعالیت کنند یا اینکه به کشور برگردند.

 

در ادامه، یکی از دانشجویان به رئیس‌جمهور گفت که “شما در گزارش صدروزه‌تان دولت قبلی را تخریب کردید”. برخی از دانشجویان با هو کردن، به طرح این مسأله اعتراض کردند.

 

رییس‌جمهور نی گفت: من از ابتدا به مردم گفته بودم که بعد از ۱۰۰ روز، دو مسأله را گزارش می‌دهم؛ اینکه چه دولتی را تحویل گرفتم (تشویق حضار) و اینکه در طول ۱۰۰ روز چه اقدامات و تصمیماتی اتخاذ شده است.

 

وی افزود: من در آن گزارش دو – سه تا آمار گفتم که اینقدر ناراحت شدند. (تشویق حضار). آماری که ارائه کردم مال رئیس‌جمهور نبود بلکه من آنها را از مرکز آمار نقل کردم و رئیس مرکز آمار هم عوض نشده و از قبل بوده است. یک آمار، خزانه داده بود که رئیس خزانه هم عوض نشده و مربوط به قبل است. (تشویق حضار).

 

روحانی اضافه کرد: وقتی گفتم رشد اقتصادی ما منفی ۵.۸ درصد بوده، آیا کسی باید بدش بیاید؟ این آمار است.

 

تعدادی از دانشجویان فریاد زدند: روحانی متشکریم.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه “من گفتم این دولت بدهی‌های بزرگی را جا گذاشته و فقط سه رقم را گفتم و بقیه را نگفتم”، گفت: اعلام کردم ۷۴ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سیستم بانکی است، ۵۵ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران است و همچنین یک رقم ۶۰ هزار میلیارد تومان از دیگر بدهی‌ها گفتم (تشویق دانشجویان) و بقیه را هنوز نگفتم. در آن گزارش گفتم ۷.۲ میلیون تن گندم باید بخریم؛ بگوییم نخریم؟! به مردم بگوییم نان نخورند؟!

 

روحانی اضافه کرد: من به عنوان امین مردم باید مشکلات را بگویم‌.

 

دانشجویان ضمن تشویق روحانی، شعار «اصلاحات زنده باند، روحانی پاینده باد» سر دادند.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه‌های فرهنگی، ‌اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی نی زگفت: قضاوت کننده اصلی مردم هستند.

 

روحانی با بیان اینکه دولت در طول این مدت که مسئولیت را بر عهده داشت بودجه سال ۹۲ را اصلاح و سه ماه پیش ارائه کرد، گرچه هنوز به ما برنگشته است”، اظهار کرد: یکی از دلایلی که امروز عجله دارم که جمع شما را ترک کنم این است که باید امروز لایحه بودجه سال ۹۳ را نهایی کنیم و قصد داریم برای اولین بار طبق قانون و بر اساس موعد مقرر لایحه بودجه را ارائه دهیم. (تشویق دانشجویان)

 

روحانی ادامه داد: اگر ۱۵ آذر جمعه نبود، همان موقع لایحه بودجه تحویل می‌دادیم. ما از غروب ۱۴ آذر ماه به مجلس گفتیم که آمادگی داریم لایحه بودجه ۹۳ را تقدیم کنیم و خود آنها گفتند که اولین فرصت برای مجلس یکشنبه صبح است و ما هشت صبح فردا (یکشنبه) آماده‌ایم که بودجه را تحویل دهیم.

 

دانشجویان شعار دادند: روحانی متشکریم.

 

رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: اینکه می‌گوییم می‌خواهیم لایحه بودجه سال ۹۳ را ۱۵ آذر و در موعد مقرر ارائه بدهیم هم نکند تخریب دولت قبل است؟!

 

در پایان سخنان روحانی مجری برنامه اعلام کرد که سؤالات را دسته‌بندی خواهند کرد و در اختیار رئیس‌جمهور قرار خواهند داد.

 

وی از رئیس‌جمهور خواست که در یک فرصت دیگر و در وقت بیشتری در نشست با دانشجویان شرکت کند.

 

رئیس‌جمهور نیز گفت: جلسه آن‌قدر خوب و عالی بود که من را تشویق کرد که بار دیگر و هرچه زودتر در جمع دانشجویان حضور پیدا کنم.

 

روحانی در حالی که دانشجویان او را تشویق می‌کردند، سالن جلسه را ترک کرد.

 

در این مراسم، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای علوم و بهداشت و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و همچنین تعدادی دیگر از مسئولان وزارت علوم و مسئولان دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.

 

انتهای پیام