برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس خوزستان

خورنا: پانزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، همزمان با سراسر کشور در مدارس استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان – بیژن فتاحی‌راد، معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان، در این مانور که امروز یک شنبه(۱۰ آذرماه) در دبیرستان دخترانه فدک اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این مانور به مناسبت هشتم آذرماه روز ایمنی در برابر زلزله و با مشارکت جمعیت هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما و دیگر نهادها برگزار شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این مانور، افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در مورد زلزله و ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر آن، آشنایی دانش‌آموزان با زلزله و چگونگی مقابله با آن جهت ایجاد آرامش روانی و برانگیختن حس کنجکاوی دانش‌آموزان نسبت به پدیده‌های طبیعی است.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: ایجاد فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی و نیز کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله از جمله دیگر اهداف پانزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی است.

فتاحی‌راد ادامه داد: این مانور به منظور افزایش آمادگی مردم در قبل، حین و بعد از وقوع زلزله در روز ۱۰ آذرماه برگزار شد.

وی با اشاره به ضرورت آموزش پناه‌گیری و خروج اضطراری در مدارس و مراکز عمومی هنگام وقوع زلزله گفت: تجربه نشان داده در زلزله‌های متوسط تا نسبتا شدید بیشتر زخمی‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها ناشی از ریزش آوار و پرتاب اشیا به طرف مصدومین بوده است. بنابراین شناخت کمبودها، نواقص و نقاط ضعف و همچنین تلاش برای رفع کاستی‌ها از دیگر اهداف برگزاری مانور زلزله و ایمنی است.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: مانور سراسری زلزله و ایمنی از سال ۱۳۷۵ به پیشنهاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی شهر تهران به اجرا در آمد و در سال‌های بعد به سراسر کشور تسری یافت. همچنین به منظور هر چه بهتر برگزار شدن مانور، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و آموزش و پرورش و نیز جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیما به امضا رسید که در آن بر استمرار، بسط و گسترش فعالیت‌های مانور سراسری زلزله و ایمنی تاکید شد.