علایم مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد در جوانان

خورنا: کارشناس ارشد دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد در جوانان باید جدی گرفته شود، گفت: سوء مصرف مواد و داروها از مشکلاتی است که در سراسر دنیا وجود داشته و عامل ایجاد چالش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بهداشتی و درمانی جدی است.

دکتر امیرحسین بنی‌احمد با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود ۲۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به این سوء مصرف وابستگی داشته و روزانه به مصرف این مواد مبادرت می کنند، اظهار کرد: این مواد شامل محرک‌ها و مخدرها بوده و داروهایی همچون آمفتامین‌ها، آرام‌بخش‌ها و خواب‌آورها سردسته داروهای مورد وابستگی به شمار می‌روند.

وی افزود: در سوء مصرف و اعتیاد و یا در صورت عدم مصرف به موقع این مواد و داروها، نشانه‌ها و علامت‌های روحی روانی خاصی ایجاد شده و موجب اجبار بیمار به مصرف دوباره و یا منجر به شکست برنامه‌های ترک می‌شود.

این کارشناس با بیان این‌که محرک‌ها موجب بیداری و تحریک‌پذیری مصنوعی و غیرطبیعی می‌شوند، عنوان کرد: این محرک‌ها انرژی شخص را به شکل کامل به هدر می‌دهند و پس از یک دوره سرخوشی حالت‌های خواب آلودگی و خستگی طولانی مدت را برای مصرف‌کننده به همراه خواهد آورد و شخص وابسته برای ایجاد آن حالت های سرخوشی اولیه بعد از خواب طولانی به مصرف دوباره مبادرت می‌کند.

وی توضیح داد: در مورد مخدرها پس از استفاده شخص به حالتی بین خواب و بیداری پیدا می‌کند که نشئگی نامیده می‌شود.

بنی‌احمد خواب‌آلودگی، کاهش دقت و کاهش توان انجام کارها به همراه خواب‌های طولانی را نتیجه مصرف این داروها دانست و افزود: در رابطه با هر دو دسته این مواد اعم از محرک و مخدر شخص پس از ایجاد وابستگی جسمی و روحی برای دسترسی به حالت‌های خاص گفته شده، نیازمند مصرف مقادیر بیشتر در دوره های زمانی کوتاه‌تر است و در صورتی که این استفاده مستمر و مدام نباشد، علامت‌های عدم مصرف یا سندرم “تَرک” اتفاق می‌افتد.

کارشناس ارشد دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که در محرک‌ها سندرم ترک با خواب‌آلودگی، رکود عملکرد، دوره‌های افسردگی و تیک‌های حرکتی و حسی همراه است، تاکید کرد: در مخدرها آب‌ریزش، خمیازه، بی‌قراری تحریک‌پذیری، اختلال خواب و در موارد وابستگی شدید، تشنج در دوره محرومیت به همراه خواهد بود.

وی گفت: داروهای مورد مصرف نیز ترکیبات صناعی محرک ها و مخدرها است که علایم سوء مصرفی شبیه به همان ترکیبات مخدر و محرک طبیعی را دارند.