جسد قذافی به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود

خورنا: احمد جبریل، یکی از سخنگویان شورای ملی انتقالی لیبی به بی‌بی‌سی گفته است که جسد سرهنگ قذافی به زودی به نماینده‌های خانواده و قبیله‌اش تحویل داده خواهد شد. او گفت که جسد معمر قذافی کالبدشکافی شده است.

براساس آئین های اسلامی، مراسم تدفین آقای قذافی باید هر چه سری‌عتر پس از مرگش انجام می‌شد، ولی جسد او در دو روز گذشته در سردخانه یک قصابی در شهر مصراته نگهداری شده است.

پیش از این، انتظار می‌رفت که جسد سرهنگ قذافی امروز شنبه ۲۲ اکتبر، کالبدشکافی شود، ولی گزارش‌هایی از اختلاف نظر مقامات رسمی این کشور در این باره منتشر شد، از جمله تعدادی از فرماندهان نظامی در مصراته گفتند که کالبدشکافی جسد او انجام نخواهد شد.

این اختلاف نظر باعث شده است که دفن جسد معمر قذافی، دو روز بعد از کشته‌شدنش، همچنان به تاخیر بیافتد.

در عین حال، مقامات سازمان ملل متحد و خانواده سرهنگ قذافی خواهان انجام تحقیقات کامل درباره چگونگی مرگ او شده‌اند.

تصاویر ویدئویی که در زمان بازداشت سرهنگ قذافی ثبت شده‌اند، نشان می‌دهد که او در زمان دستگیریش در روز پنجشنبه گذشته در شهر سرت زنده بود، اما بعد کشته شده است.

تاریخ انتخابات

نخست‌وزیر موقت لیبی اعلام کرده است که اولین انتخابات این کشور بعد از سقوط سرهنگ قذافی، باید حداکثر تا ۸ ماه آینده برگزار شود.

محمود جبریل در یک کنفرانس مطبوعاتی در اردن گفت که در این انتخابات، نمایندگان کنگره ملی لیبی انتخاب خواهند شد.

او اضافه کرد: “دو وظیفه مهم به عهده کنگره ملی لیبی گذاشته شده است. نخست، آماده کردن پیش‌نویس قانون اساسی که بعد به رفراندوم گذاشته خواهد شد و دوم، تشکیل دولت موقت که تا زمان برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری فعالیت خواهد کرد.”

همزمان ناتو اعلام کرده است که تا پایان ماه اکتبر (حدود ۱۰ روز دیگر) به عملیات نظامیش در لیبی پایان می‌دهد.

آنرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو، گفته است که همزمان با پایان عملیات این نیروها، ناتو “اطمینان حاصل خواهد کرد که در جریان دوره انتقال، هیچ حمله‌ای علیه غیرنظامیان انجام نشود.”

با انتقال جسد معمر قذافی به شهر مصراته و نگهداریش در سردخانه، صدها لیبیایی برای دیدن جسد او صف کشیده‌اند.

گابریل گیت‌هاوس، خبرنگار بی‌بی‌سی که به مصراته رفته است، می‌گوید که تجمع‌کنندگان در مقابل سردخانه، برای دیدن جسد معتصم، یکی از پسران قذافی هم صف می‌کشند.

معتصم قذافی هم روز پنج‌شنبه کشته شد.

دو روز بعد از مرگ سرهنگ قذافی، جسد او در حال متلاشی شدن است و کسانی که برای دیدنش صف کشیده اند، صورت‌هایشان را با پارچه پوشانده‌اند تا بوی تعفن اذیتشان نکند.

مقامات رسمی لیبی، از جمله نخست‌وزیر این کشور هم برای دیدن اجساد معمر و معتصم قذافی به مصراته رفته‌اند.

هنوز مشخص نشده است که آیا رهبر سابق لیبی در مصراته دفن خواهد شد یا جسدش را برای دفن به شهر سرت، زادگاهش، یا شهر دیگری منتقل خواهند کرد.

محمود جبریل، نخست‌وزیر موقت لیبی اعلام کرده که اولین انتخابات این کشور بعد از سقوط سرهنگ قذافی، باید حداکثر تا ۸ ماه آینده برگزار شود
در عین حال، همچنان پرسش‌های بیشتری درباره وضعیت سرهنگ قذافی از زمان دستگیری تا هنگام مرگش مطرح می‌شود.

محمود جبریل گفته است که معمر قذافی در جریان تبادل آتش بین نیروهای نظامی شورای ملی انتقالی لیبی و هوادارانش، هدف گلوله قرار گرفته است.

در تصاویر ویدئویی دیده می‌شود که او روی زمین کشیده می‌شود.

در واشنگتن، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که شورای ملی انتقالی لیبی “در حال بررسی است تا علت دقیق و شرایطی که منجر به مرگ قذافی شده است، مشخص شود. ما هم از آنها می‌خواهیم که این روند را به صورت آشکار و شفاف پیش ببرند.”

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که نحوه مرگ آقای قذافی “پرسش‌برانگیز بوده است.”

آقای لاوروف خواهان انجام تحقیقات کامل در این باره شد. پیش از او، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم درخواست مشابهی را مطرح کرده بود.

در عین حال، یکی از نظامیان تحت امر شورای ملی انتقالی لیبی که روز پنجشنبه، بیستم اکتبر، سرهنگ قذافی را در شهر سرت دستگیر کرد، گفته است که مسئولیت کامل مرگ رهبر سابق لیبی را به عهده می‌گیرد.

او در گفت‌وگویی اختصاصی با بی‌بی‌سی گفت که سرهنگ قذافی که مجروح شده بود، از یک لوله سیمانی فاضلاب (که در آن پنهان شده بود) بیرون کشیده شد و بعد از آن که فقط ده قدم برداشت، روی زمین افتاد.

او اضافه کرد که سعی داشته است زندگی سرهنگ قذافی را نجات دهد، ولی آقای قذافی در آمبولانسی که او را به بیمارستانی در حومه شهر سرت منتقل می‌کرد، مرده است.

سرهنگ قذافی که به دنبال یک کودتا در سال ۱۹۶۹ میلادی بر سر کار آمد، در ماه اوت و به دنبال پیشروی نیروهای نظامی مخالفش در طرابلس، پایتخت لیبی، از این شهر گریخت و پنهان شد. بر اساس گزارش‌ها، او از آن زمان تا هنگام مرگ به همراه دو پسرش، معتصم و سیف‌الاسلام، در شهر سرت بود و در مقابل حمله مخالفانش مقاومت می‌کرد.

هنوز خبر موثقی درباره سرنوشت سیف‌الاسلام قذافی منتشر نشده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *