آرامش از مردم خوزستان سلب شده است/ همه روزهای سال برای مردم آلودگی دارد

خورنا: نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود باران هایی که منجر به تنگی نفس در خوزستان شد، مردم خوزستان در هیچ فصلی از سال آرامش ندارند.

محمد باقر شریعتی اظهار کرد: در فصل های بهار و تابستان، گرما همراه با گرد و غبار زندگی را بر مردم سخت کرده بود و مردم همواره در انتظار بارش باران در فصل های پائیز و زمستان بودند تا این گرد و غبار فروکش کند و آنها نفس راحتی بکشند اما این بار باران که قرار بود نفس کشیدن سالم را به خوزستانی ها هدیه کند نیز به چالش جدیدی تبدیل شده و نفس آنها را تنگ کرده است.

وی افزود: مراجعه ۱۸ هزار خوزستانی در فصل پائیز آن هم بعد از بارش باران به مراکز درمانی به علت تنگی نفس، نشان می دهد یک آسیب جدید مردم خوزستان را تهدید می کند و در این میان تخلفی نابخشودنی از سوی یکی از صنایع صورت گرفته است در حالیکه مسئولان متولی امر بهداشت و سلامت، هنوز نتوانسته اند علت این بیماری را کشف کنند.

شریعتی عنوان کرد: به نظر می رسد باید به این مسئله و این بیماری به صورت یک چالش ملی نگاه کرد و مسئولان اصلی دولت به صورت جدی برای کشف علت این بیماری وارد عمل شوند تا مردم بیش از این آسیب نبینند. بی شک بیماری مرموز مردم خوزستان آنگونه که باید و شاید مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست هم به مصاحبه با رسانه ها و ارائه برخی گزارشها اکتفا نکنند و به عنوان یک دغدغه به موضوع بیماری مردم خوزستان نگاه کنند زیرا این مردم دیگر تحمل مشکلات دیگری ندارند و فشارهای زیست محیطی به آنها به شدت افزایش یافته است.

شریعتی تاکید کرد: باید کمیته ای با حضور وزارتخانه های نفت، صنایع، بهداشت و کشور و سازمان محیط زیست تشکیل شود و به صورت جدی به حل این مسئله نگاه کنند تا در اسرع وقت این مشکل حل و دلایل بیماری مهار شود برای اینکه مردم دیگر از بارش رحمت الهی در خوزستان واهمه نداشته باشند. بررسی این مسائل مهم که با جان مردم بازی می کند نباید به این گونه باشد که وقتی این مسئله حاد می شود بررسی و بعد از آن به محاق فراموشی سپرده شود.

وی عنوان کرد: خوستان یک استان صنعتی است و کارخانجات و شرکتهای تولیدی فراوانی در آن فعالیت می کنند به همین دلیل لازم است سازمان محیط زیست نظارت بیشتر و اصولی تر بر نحوه فعالیت های این واحدهای تولیدی داشته باشد تا مبادا از بابت این همه تولید ثروت ملی، مردم خوزستان دچار چالش شوند. به نظر می رسد با شرایط جدید ایجاد شده لازم است ساز و کار بهتری برای نظارت بر واحدهای تولیدی در خوزستان از سوی متولیان امر، طراحی و پیاده سازی شود.

شریعتی گفت: هزینه های زندگی روز به روز در خوزستان در حال افزایش است به همین دلیل دولت باید تسهیلات و امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار دهد تا اقتصاد خوزستانی هم ترمیم شود. هم اکنون مردم خوزستان آب آشامیدنی خود را می خرند، به علت گرما در ۹ ماه از سال باید چندین کولر در خانه روشن کنند، هزینه های درمانی آنها به علت مشکلات زیست محیطی به شدت بالا است و استفاده آنها از خودرو به علت شرایط خاص آب و هوایی بسیار بالا است به همین دلیل باید از سوی دولت نگاه ویژه ای به آنها صورت بگیرد