حمیدیه؛ شهر بدون درمانگاه مجهز

خورنا: شهرستان تازه تاسیس حمیدیه بدون برخورداری از حتی یک درمانگاه مجهز، شهروندان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

شهرستان نوپای حمیدیه با وجود اینکه حدود یکسالی‌ست از بخش درآمده است و به سوی شکوفایی می‌رود در بخش درمانی و بهداشتی راه طول و درازی دارد، همچون بسیاری از مناطق استان خوزستان که با وجود تاسیس چند و چندین ساله هنوز اندر خم یک کوچه‌اند.

این منطقه با برخورداری از ظرفیت‌های مطلوب که مستعد پیشرفت و آبادانی‌ست این روزها به شدت نیازمند توجه و حمایت مسئولان استانی‌ است تا بتوان یکی پس از دیگری مشکلات پیش روی مردم و منطقه را از میان برداشت.

اما آنچه که بیش از پیش مردم و مسئولان این شهرستان را می‌آزارد مشکلات درمانی و بهداشتی این شهرستان تازه تاسیس است که در انتظار تخصیص بودجه‌های ویژه و سرازیری امکانات است.

در این زمینه با تنی چند از مردم و مسئولان گفت‌وگوهایی ترتیب داده‌ایم که در زیر به آن پرداخته شده است.

13920828165635955_PhotoL

کمترین خدمات درمانی به حمیدیه ارائه نمی‌شود

یکی از شهروندان حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: حمیدیه تنها یک مرکز درمانی دارد که با کمترین امکانات به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

احمد نبوی اضافه کرد: این روند وضعیت را برای ما بسیار سخت کرده است و با وجود اینکه حمیدیه به شهرستان ارتقا یافته است همچنان مجبوریم برای درمان بیماری‌ها به شهرهای همجوار سفر کنیم.

وی ادامه داد: مرکز بهداشت حمیدیه فاقد بسیاری از امکانات درمانی چون تجهیزات آزمایشگاهی، اتاق رادیولوژی، تخت‌های بیمار است که با وجود خدمات ۲۴ ساعته شبانه روزی همچنان نیازمند توجه است.

13920828165624131_PhotoL*

*به سرازیری اعتبارات امیدواریم

دیگر شهروند حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: به این امید داشتیم که با شهرستان شدن حمیدیه شاهد سرازیری اعتبارات و تخصیص درآمدهای خوبی به منطقه باشیم اما این روند با کندی روبه‌روست و منطقه و مردم را با مشکلات گذشته تنها گذاشته است.

علی سرابی گفت: برای درمان‌های بسیاری از بیماری‌های ساده و ابتدایی نیز نمی‌توان به تنها مرکز درمانی این شهرستان بسنده کرد و باید با تحمل هزینه‌های گزاف تردد و خطرات جاده و سفر، به مناطق همجوار و اغلب اهواز برویم.

وی تصریح کرد: پیش از ارتقای این منطقه به شهرستان نیز همین مسیرها را طی می‌کردیم و به جرات می‌توان گفت امروز فقط شاهد بزرگ شدن اسم و رسم حمیدیه هستیم و بس.

این شهروند ادامه داد: با ساخت و تجهیز مرکز درمانی جدید، مراجعات مردم از حمیدیه به مرکز استان به‌منظور درمان کاهش می‌یابد که در این زمینه نیاز است مسئولان استانی به فکر راهکاری جدی و اساسی باشند زیرا مردم این شهرستان هیچ گناهی برای تحمل این همه سختی و محرومیت را ندارند.

در همین راستا سری به تنها مرکز درمانی شهرستان تازه تاسیس حمیدیه زدیم و از نزدیک به بررسی بخش‌های مختلف آن پرداختیم. مرکزی شبانه روزی و ۲۴ ساعته که بدون برخورداری از پزشکان متخصص و کادری مجرب خدماتی سرپایی و بسیار ابتدایی را به شهروندان و بیماران ارائه می‌دهد. اکثر بیماران به اهواز اعزام می‌شوند و به جرات می‌توان گفت هیچ امکانات درمانی قابل قبول و در خور شان یک شهرستان را نمی‌توان در آن جست‌وجو کرد.

*حمیدیه نه به بیمارستان مجهز است و نه درمانگاه

فرماندار حمیدیه نیز با گلایه‌مندی از وضعیت بهداشت و درمان این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: حمیدیه نه درمانگاه دارد و نه بیمارستان، این شهرستان تنها به یک مرکز اورژانس شبانه روزی مجهز است.

سعید فیوضی افزود: این امر برای شهروندان و بیماران مشکلات ریز و درشتی ایجاد کرده است زیرا مرکز اورژانس با محرومیت و کمبودهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با بیان اینکه در این خصوص مسئولان استانی قول مساعدت و همکاری داده‌اند تصریح کرد: کمبود کادر مجرب، پزشک متخصص، پرسنل و همچنین امکانات و تجهیزات درمانی از مهمترین بخش‌هایی‌ بوده که این مرکز در شهرستان از وجود آن بی‌بهره است.

*نشست با رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز

فرماندار حمیدیه اضافه کرد: با توجه به اینکه این شهرستان تازه تاسیس است مراتب را به استان خوزستان گزارش داده‌ایم و در هفته پیش با دعوت از محمدحسین سرمست رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز به حمیدیه و نشستی با حضور مسئولان امر، در این زمینه تصمیماتی اتخاذ کرد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک و به منظور رفع مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان شاهد تحقق آنها باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تنها مرکز درمانی این شهرستان جوابگوی نیازهای درمانی و بهداشتی مردم این منطقه و البته بیماران نیست و این موضوع ما مسئولان شهری را تحت فشار قرار داده است.

فیوضی تصریح کرد: این مرکز درمانی حدود شش ماه است که راه‌اندازی شده و تازه ساخت است به همین دلیل برای تجهیز آن نیازمند زمان هستیم اما باید این روند سرعت بیشتری به خود گیرد زیرا تردد شهروندان در جاده‌های استان نیز به مراتب ممکن است مشکلات بزرگ‌تری را بیآفریند.

وی گفت: با توجه به اینکه این منطقه هر ساله میزبان کاروان‌های راهیان نور و زوار برای بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس است باید به بخش درمانی و تجهیز مرکز درمانی آن و حتی راه‌اندازی بیمارستانی مجهز در این شهرستان اهتمام ویژه داشت.

به هر حال با توجه به تعهداتی که در زمینه رفع مشکلات بخش درمانی حمیدیه داده شده است و با توجه به روی کارآمدن دولت جدید و تسلط کافی بر امور جاری و همچنین انتصاب استاندار جدید خوزستان که خوشبختانه از نیروهای بومی و شناخته شده است امیدواریم روند توسعه و پیشرفت این شهرستان به ویژه در بخش بهداشت و درمان رو به رشد حرکت کند.

=======

مریم خبازی – فارس