کاش باران نبارد، باز نفس خوزستان گرفت …!

خورنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به مراجعه بیمارانی با علائم تنگی‌نفس، پس از بارندگی روز گذشته، گفت: آنچه مسلم است هوای اهواز آلوده است، ولی اداره حفاظت محیط زیست پارامترها را طبیعی اعلام می‌کند.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: شب گذشته و امروز برخی مراکز درمانی در اهواز و امیدیه پس از بارش باران، شاهد مراجعه شهروندان به دلیل مشکلات تنفسی و تنگی نفس بودند که این موضوع نشان دهنده آلودگی هواست و موارد تنگی‌نفس در حال افزایش است.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط‌ زیست اعلام می‌کند که پارامترها طبیعی است و از سوی دیگر به دنبال هر بارندگی این مشکلات ایجاد می‌شود. آنچه که مشخص است، هوا و محیط آلوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: به دنبال هر بارش باران، آلاینده ها در نزدیکی سطح زمین قرار می‌گیرند و مردم دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. یکی از آلاینده‌های هوا ازن است که منشأ آن آلاینده‌های صنعتی است و ازن برای دستگاه تنفسی زیان‌بار است؛ ولی پس از این همه بررسی که انجام شد، علت واقعی این معضل مشخص نشده است.

علوی گفت: مواردی که حوزه بهداشت و درمان در این شرایط به اثبات رسیده مشخص می‌کند که علت مشکلات تنفسی مردم، عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های باکتریال، دانه‌های گرده، حساسیت و آلرژی نیست. زمانی که آمارها نشان می‌دهد ۹۷ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی از شهر اهواز هستند، این بدان معناست که هوای اهواز آلوده است.

وی افزود: این وظیفه ذاتی سازمان حفاظت محیط ‌زیست است که علت را بررسی و به اثبات برساند. این سازمان باید مشخص کند که آلاینده‌ها از کدام نوع هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط ‌زیست طبیعی بودن پارامترها را اعلام کرده، در این صورت علت وقوع این مشکل چیست؟ به نظر می‌رسد حلقه مفقوده در دستان سازمان حفاظت محیط‌ زیست باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: با وجود صنایع بزرگ، چاه‌های نفتی در اهواز و آلودگی‌هایی که صنایع نیشکر ایجاد می‌کنند، آیا پارامترها طبیعی خواهند بود؟ اخیراً نامه‌ای خطاب به دانشگاه نوشته شده مبنی بر اینکه برای تشخیص علت مشکل، خون بیماران و مراجعه کنندگان آزمایش شود، این در حالی است که هوا آلوده است و این بر کسی پوشیده نیست و در بارندگی چند روز گذشته نیز وجود نیترات در هوا از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست تایید شد.

علوی بر شفاف سازی و ارائه اطلاعات درست از سوی مسئولان حفاظت محیط ‌زیست تأکید کرد و گفت: اگر واقعاً در استان امکان اندازه‌گیری میزان آلاینده‌ها وجود ندارد، اکیپ‌هایی از پایتخت به اینجا اعزام شوند تا میزان آلاینده‌های هوای اهواز مشخص شود. در بارندگی دیشب کلانشهر اهواز موجی از بیماران تنفسی به طرف مراکز درمانی سرازیر شدند و مواردی از بیماری نیز در شهر امیدیه گزارش شده است. شواهد عقلی و علمی مبتنی بر دانش اپیدمیولوژی حکم می کند که علت اصلی در شرایط جوی و آلودگی هواست که وظیفه ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست است که میزان آلودگی هوا را مشخص کند. اگر پارامترهایی که اعلام می شود در محدوده نرمال است، یا نیاز به تجدید نظر در راستی آزمایی دستگاه های اندازه گیری وجود دارد و یا آلاینده هایی را باید جستجو کرد که تا به حال اندازه گیری نشده اند و یا اثرات تجمیعی آلاینده ها را مسبب دانست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص تعداد افرادی که از بارندگی نخست در استان تا ۲۶ آبان به اورژانس ها مراجعه کرده اند، تاکید کرد: در مجموع ۱۴ هزار و ۵۳۳ نفر با علائم تنگی نفس مراجعه کرده اند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۶۷۹ نفر مربوط به شهر اهواز است.