پرونده وزیر نفت احمدی نژاد روی میز دادستان

خورنا: پرونده «کرسنت» مدتی است که از سوی افراد مختلف در مجلس مورد تاکید قرار گرفته و بیش از همه مسعود میرکاظمی رییس کمیسیون انرژی دل‌نگران این پرونده است. اما برخی نفتی‏‌های قدیم ریشه نگرانی‌های یکباره او درباره کرسنت و نقدهای ریز و درشت‌اش به زنگنه را ناشی از پرونده‌ای می‌دانند که دیر یا زود حکمش مشخص خواهد شد.

به گزارش شرق پرونده «سوآپ» برای میرکاظمی مساله‌ساز شده و خبرها حاکی است که پرونده در دادستانی مورد بررسی است و فضا چندان برای میرکاظمی مساعد نیست.

حالا میرکاظمی بیش از هر زمان دیگری در راهروهای مجلس حاضر شده و با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کند، محور گفت‌وگوها هم کاملا مشخص است: بیژن نامدار زنگنه و نقد کارهای او.

دردسرهای نفتی به دنبال توقف «سوآپ»

عواقب دستور میرکاظمی برای توقف سوآپ نفت ایران در دوره وزارتش در کابینه احمدی‌نژاد، علاوه بر درخواست غرامت ۹۷ میلیون‌دلاری و حق الوکاله کلانی که بر دوش یکی از شرکت‌ها گذاشته، محدود نمی‌شود.

قرارداد سوآپ با شرکت نفتی «دراگون» که وابسته به شرکت دولتی امارات است تمدید نشد و مذاکرات به ثمرنشسته یکی از شرکت‌های ایرانی با شرکت نفت آذربایجان، سوکار، در آستانه امضای قرارداد، رها شد. ایران با یک دستور نسنجیده از سوی میرکاظمی، وزیر وقت نفت، با ۱۶ شرکت خارجی، قطع رابطه کرد.

رابطه‌ای که می‌توانست در شرایط تحریم به کمک ایران بیاید. البته مسایل دوران وزارت میرکاظمی به همین‌جا محدود نمی‌شود، ایده شگفت‏‌انگیز اجرایی‌کردن پروژه‌های نفتی در ۳۵ ماه و برکناری برخی از مدیران نفتی قدیمی از دیگر مسایلی است که در پرونده او به چشم می‏ خورد.