نخستین بارندگی و موجی از بحران برای خوزستان

خورنا: بر اثر بارندگی روز گذشته بسیاری از شهرها و روستاهای استان وارد شرایط بحرانی شدند به طوری که امروز مدارس ابتدایی و مهدهای کودک برخی از شهرستان‌ها تعطیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، همه ساله با یک بار بارش که اغلب هم در نخستین بارندگی شهروندان شاهد آبگرفتگی معابر هستند. این در حالی است که همه ساله با آغاز بارندگی‌ها، مسئولان آغاز به هشدار و اعلام بحرانی بودن شهر می‌کنند اما هر ساله چون سال‌های پیش اقدام خاصی برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها دیده نمی‌شود.

گفته می‌شود بارش باران که همچنان در برخی مناطق خوزستان ادامه دارد همچنین سبب طغیان برخی مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی استان شده است.

شدت آبگرفتگی معابر و مناطقی از اهواز همچون کیانپارس، زیتون کارمندی، فرهنگیان، چهارشیر و کیان آباد و بسیاری از مناطق باعث اخلال در تردد خودروها و مردم شده است.

*مدارس ابتدایی و مهدهای کودک تعطیل شد

آموزش و پرورش اهواز نیز به علت آبگرفتگی، مدارس ابتدایی اهواز را تعطیل اعلام کرد. همچنین مدارس ابتدایی و مهدهای کودک شهرستان‌های کارون، آبادان و خرمشهر نیز تعطیل شدند.

با ورود یک سامانه بارشی به استان خوزستان و شهر اهواز از اواخر وقت روز گذشته، بارش باران در اهواز آغاز شده و هم اکنون بسیاری از معابر و خیابان‌های این شهر غرق در آب است.

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، طوفان و باران شدید در خوزستان آغاز شده است و گفته می‌شود این بارندگی تا روز جمعه ادامه دارد.

*قطعی برق و تلفن در برخی مناطق خرمشهر

ستاد مدیریت بحران استان خوزستان از روز گذشته نسبت به وقوع باران شدید و طوفان در جنوب خوزستان و حتی طغیان رودخانه‌ها هشدار داده بود به همین دلیل از روز گذشته نیز در آبادان ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و نیروهای خدمات‌ر‌سان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

از خرمشهر نیز خبر می‌رسد که برق و تلفن بخشی از شهر قطع شده و طوفان و باران شدیدی آغاز شده است به گونه‌ای که مردم ترجیح داده‌اند که در خانه بمانند. در آبادان نیز وضعیت متفاوت‌تر از خرمشهر نیست.

*آبگرفتگی مشکل هر ساله آبادان

در حالی که باران با شدت می‌بارید بوی نفت و گاز نیز در شهر پیچیده و مردم را کلافه کرده بود. بویی سرگیجه کننده و غیرقابل تحمل که باعث آزار شهروندان شد.

یکی از شهروندان آبادانی افزود: این وضعیت دقیقا، ظهر دیروز از زمان بارندگی اتفاق افتاد و در فضای شهرمان جاری بود.

وی گفت: با توجه به اینکه هواشناسی آبادان اعلام کرده تا پایان هفته بارندگی شدید را در پیش داریم امیدواریم این روند مجددا تکرار نشود.

این شهروند همچنین گفت: با اینکه چند روزی است ستاد بحران اعلام کرده که بارندگی شدید در راه است اما باز هم شاهد آبگرفتگی معابر شده‌ایم و مشخص نیست چند سال دیگر از این مشکل راحت می‌شویم.

*هشدار اداره کل هواشناسی خوزستان

با ورود سامانه بارش‌زا به استان خوزستان شرایط آب‌وهوایی کاملا ابری و بارانی بر این استان حاکم شده است.

در حال حاضر نیز بارندگی نسبت شدیدی به ویژه در جنوب استان خوزستان و شمال خلیج فارس در حال باریدن است.

بر این اساس اداره کل هواشناسی خوزستان در اطلاعیه‌ای نسبت به آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها هشدار داده است.

در این اطلاعیه با اشاره به اینکه خروجی مدال‌های عددی نشان‌دهنده بارش باران شدید، به همراه رعد و برق و وزش باد قابل ملاحظه با احتمال تگرگ از امروز دوشنبه تا پنجشنبه هفته‌ جاری در استان خوزستان است نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی‌ شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها هشدار داده شده است.

همچنین با توجه وضعیت مواج‌گونه خلیج فارس به شناورهای سبک توصیه شده است از تردد در دریا خودداری کنند.

*مشکل همیشگی اهواز

شهردار اهواز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: متاسفانه در زمینه دفع آب‌های سطحی در هنگام بارندگی‌های اهواز اقدامات خاصی انجام نشده و در اولویت قرار نگرفته است.

سیدخلف موسوی به هشدار در زمینه بارندگی‌های این هفته اشاره کرد و گفت: باید تلاش شود در کوتاه‌ترین زمان، کار مطالعات و اجرای جمع‌ آوری و دفع آب‌های سطحی به صورت کار‌شناسی انجام شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق دفع آب‌های سطحی به وسیله فاضلاب انجام می‌شود تصریح کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز کار لایروبی فاضلاب‌ها و جوی‌های روباز را انجام داده است تا در هنگام بارندگی‌ها با مشکلات کمتری مواجه شویم.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: در زمینه ساماندهی ایستگاه‌های پمپاژ نیز تدابیری اندیشیده شده است.

وی در زمینه ساماندهی خیابان نادری اهواز خاطرنشان کرد: عملیات ساماندهی به خیابان نادری اهواز آغاز شده است و تا دهه فجر سال جاری به پایان می‌رسد.

وی در پایان اضافه کرد: از خیابان نادری اهواز بازدیدی خواهم داشت تا در جریان روند پیشروی کار قرار بگیرم.

*تعطیلی مدارس راه حلی مناسبی برای رفع مشکل آبگرفتگی‌ها نیست

هر سال با نخستین بارندگی خیابان‌های بسیاری از شهرهای استان از جمله اهواز مملو از آب‌های آلوده می‌شود. خیابان‌هایی که سوژه خبری بسیاری از رسانه‌ها می‌شود. مشخص نیست چه زمانی قرار است شهروندان خوزستانی از این معضل رهایی پیدا کنند. همیشه در این مواقع محصلان بیشترین آسیب را می‌بینند. به گفته یکی از والدین دانش‌آموزان اهوازی، آیا مسئولان فکر می‌کنند با تعطیلی مدارس مشکل آبگرفتگی معابر حل می‌شود؟