ارتباطی بین استفاده از موبایل و سرطان مغز وجود ندارد

: براساس تازه‌ترین تحقیقات پژوهشگران، ارتباطی بین استفاده از تلفن‌های همراه و سرطان مغز وجود ندارد.

درباره خطرات تلفن‌های همراه همزمان با افزایش استفاده از آن طی ۲۰ سال اخیر بحث‌های زیادی مطرح شده است.

در تازه‌ترین تحقیق توسط موسسه مطالعات سرطان در دانمارک، حدود ۳۵۰ هزار نفر طی یک دوره ۱۸ ساله مورد بررسی قرارگرفتند.

پژوهشگران نتیجه گرفتند که استفاده‌کنندگان تلفن‌های همراه بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مغز قرار ندارند. نتایج این تحقیق درسایت ژورنال پزشکی بریتانیا به چاپ رسیده است.

اما پیش از این بعضی از تحقیقات حاکی از وجود تردیدهایی در ایمن بودن تلفن‌های همراه بود. نتایجی که با واکنش سازمان بهداشت جهانی روبرو شد و این نهاد بین‌المللی نسبت به سرطان‌زا بودن تلفن‌های همراه هشدار داد.

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی تلفن‌های همراه را با قهوه و اثرات ناشی از نوشیدن آن در یک طبقه‌بندی قرارداده است.

سازمان بهداشت جهانی همچنان به افراد زیر ۱۶ سال توصیه می‌کند که تنها در موارد ضروری از تلفن‌های همراه استفاده کنند و تا حد امکان تمام مکالمات خود را کوتاه کنند.

نتایج پژوهشگران دانمارکی نشان می‌دهد که تفاوت مهمی در میزان ابتلا به سرطان مغز و سرطان سیستم مرکزی اعصاب در بین افراد دارای تلفن همراه و افرادی که از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند، دیده نمی‌شود.

از ۳۵۸۴۰۳ نفری که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، ۳۵۶ مورد ابتلا به سرطان مغز موسوم به گلیوماس و ۸۴۶ مورد ابتلا به سرطان سیستم مرکزی اعصاب دیده شده است، که به گفته محققان همین میزان ابتلا به سرطان دربین افرادی که از تلفن‌های همراه استفاده نمی‌کردند، هم دیده شده است.

این تیم تحقیقاتی همچنین نتیجه گرفته حتی در بین کسانی که به مدت طولانی‌تری از تلفن همراه استفاده کردند، مثلا ۱۳ سال یا بیشتر، خطر ابتلا به سرطان افزایش نیافته است.

اما این محققان گفته‌اند تا زمانی که اطمینان حاصل شود استفاده از تلفن‌های همراه در طولانی مدت منجر به بروز سرطان نمی‌شود، پژوهش در این زمینه ادامه خواهد یافت.

هیزل نان، سرپرست مرکز اطلاعات بهداشتی در مرکز تحقیقاتی سرطان در بریتانیا گفته است از نتایج تحقیق اخیر به عنوان محکم‌ترین شواهد به دست آمده در مورد ارتباط استفاده از تلفن‌های همراه و افزایش خطر ابتلا به سرطان مغز و سرطان سیستم مرکزی اعصاب در بزرگسالان یاد کرده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *