رییس کل بانک مرکزی: نـرخ تـورم ۱۸ درصـد است

خورنا: محمود بهمنی که در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه سال ۹۰ سخن می‌گفت، در میان گفته‌هایش اظهار کرد: وقتی تورم ۱۸ درصدی داریم، چرا سپرده شش درصد سود ببرد.

او گفت: نمی‌توانیم نرخ ارز مرجع را بالا ببریم چون تورم آن به اقشار آسیب‌پذیر آسیب وارد می‌کند. این‌که بساط افزایش قیمت و تقاضاهای کاذب را بوجود می‌آورند ما از دوستان عزیزمان انتظار داریم کمک کنند تا ابزارهای پولی ما درست اجرا شود. ما توانستیم نرخ اوراق مشارکت را به ۱۷ درصد برسانیم و حالا می‌گوییم که می‌توانیم نقدینگی را جمع کنیم.

به نظر می‌رسد عدد اعلام شده از سوی رییس کل بانک مرکزی مربوط به شهریور ماه باشد، چرا که او پیش از این نرخ تورم مرداد ماه را اعلام کرده بود و اعلام نرخ تورم مهرماه نیز به دلیل پایان نیافتن این ماه امکان ندارد.

وی پیش از این با اعلام تورم ۱۷.۳ درصدی در پایان مرداد‌ماه گفته بود: تورم نقطه‌به‌نقطه از ۲۱.۱ تا پایان تیرماه به ۲۰.۸ در پایان مرداد‌ماه رسیده است که روند کاهشی این نرخ را نشان می‌دهد.

پیش از این بانک مرکزی نرخ تورم تیرماه را ۱۶.۳ درصد و برای خرداد ماه ۱۵.۴ درصد اعلام کرده بود.

تعیین قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اظهارات فعالان بخش صادرات مبنی بر غیرواقعی بودن نرخ ارز گفت: قیمت ارز تابع عرضه و تقاضا خواهد بود.

محمود بهمنی در پانزدهمین جشن ملی صادرات افزود: سال گذشته ۲۴ میلیارد دلار ارز بیش از میزان واردات فروختیم که این به دلیل تقاضاهای کاذب بود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای ورود کالاهای قاچاق و حتی مواد مخدر حتما باید ارز از کشور خارج شود گفت: بی‌انصافی است که برای چنین اموری ارز روانه بازارها کنیم.

وی تصریح کرد: ایران در تحریم به سر می‌برد و باید حواسمان را بیش از این جمع کنیم؛ چرا که وقتی تحریم‌ها را افزایش می‌دهند اوضاع فرق می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به میزان تورم کنونی کشور گفت: پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برخی رقم ۶۵ یا ۷۰ درصدی را برای تورم پیش بینی می‌کردند، اما تورم اکنون ۱۸ درصد است.

وی با اشاره به جلساتش با روسای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران اظهار داشت: آنها در این جلسات از ما خواستند تجربه هدفمندسازی یارانه‌ها را به سایر کشورهای در حال توسعه هم ارائه کنیم.

بهمنی در ادامه با اشاره به اظهارات رییس اتاق بازرگانی ایران درخصوص سیاست‌های دولت گفت: هیچ وقت دولت نمی‌خواهد ملت خود را غافلگیر کند.
وی افزود: وقتی قیمت ارز به ۱۱۷۰ تومان رسید ما طی ۲۴ ساعت قیمت آن را به ۱۰۶۰ تومان کاهش دادیم.

بهمنی گفت: امروز دلار در بازار حدود ۱۲۰۰ تومان فروخته می‌شود و اگر صادرکنندگان ارز خود را با این قیمت در بازار بفروشند، مانعی نیست.
وی افزود: اگر تولیدکننده‌ای قصد صادرات کالا داشته باشد ما به او ارز با قیمت ۱۰۶۰ تومان می‌دهیم.

رییس کل بانک مرکزی با رد افزایش نرخ مرجع ارزهای خارجی اظهار داشت: تورم ناشی از این اقدام به قشرهای آسیب‌پذیر آسیب وارد می‌کند.