بهره مندی تمام روستاهای زیدون از آب شرب سالم

خورنا: مشکل آلودگی آب بخش زیدون که دیرزمانی‌ست برای مردم این منطقه مشکلاتی ایجاد کرده بود این روزها به همت مسئولان در حال برطرف شدن است.

به گزارش خورنا از بهبهان، وضعیت آلودگی آب ناشی از شکستگی لوله‌های آب در بخش سردشت زیدون چند وقتی‌ست که ذهن ساکنان این منطقه را درگیر خود کرده است.

مشکلاتی که در این زمینه از لحاظ بهداشتی و سلامتی ایجاد شده صدای شهروندان را درآورده و آنان را به ستوه آورده است.

مشکل عمده‌ای که برای ساکنان بخش زیدون ایجاد شده شکستگی و فرسودگی خطوط لوله‌های آب بوده که چهار نقطه آن به اوج این مشکل رسیده است.

*جمع آوری احشام دور لوله‌های شکسته

چندی پیش یکی از ساکنان منطقه زیدون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این بخش اظهار کرده بود: به دلیل اینکه لوله‌های آب دچار شکستگی شده‌اند، احشام تجمع می‌کنند و آب تنی کرده و یا خود را سیراب می‌کنند که همین امر آلودگی را برای آب در لوله‌ها ایجاد می‌کند.

*مردم همکاری کنند مشکل حل می‌شود

آرمین ساعد بخشدار زیدون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هفته‌های پیش اظهار کرده بود: اگر برخی از اهالی روستای تل چگاه علیا که از خط انتقال آب بوشهر تامین آب می‌شوند بتوانند مشترک اداره آب و فاضلاب روستایی بهبهان شوند و نسبت به نصب شیر و کنتور آب اقدام کنند، مشکل کمبود آب بهداشتی آن روستا برطرف خواهد شد.

*آبفار زیدون آماده همکاری است

اصغر احمدی‌زاده رئیس اداره آبفار زیدون نیز در توضیحاتی برای حل این مشکل تصریح کرده بود: با توجه به اینکه آب این روستا از طریق استان بوشهر تامین می‌شود اداره آبفار زیدون این آمادگی را دارد که آب این روستا را تحت پوشش قرار دهد.

***

اما خوشبختانه پس از گذشت تنها چند هفته، شاهد پیگیری‌های مسئولان در این زمینه هستیم و توضیحات جدیدشان را در این راستا می‌شنویم.

*تمام روستاهای بخش زیدون ۲۴ ساعته آب سالم مصرف می‌کنند

مسئول آبفار بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: وضعیت آبرسانی بخش زیدون بسیار مطلوب و رضایت بخش بوده و از لحاظ کمی و کیفی در وضعیت ایده‌آل و نرمال است.

عبدالله طاهری بیان کرد: در بخش شمالی روستاهای زیدون سامانه کلریناتور گازی آب شرب مردم را کلرینه و گندزدایی می‌کند و وارد مدار می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش جنوبی زیدون هم در سه نقطه بوسیله سامانه کلریناتور گازی و هیپوکلریناتور مایعی، کلرینه و گندزدایی و آب به صورت سالم و بهداشتی وارد شبکه توزیع می‌شود.

طاهری خاطرنشان کرد: به‌منظور تقویت فشار آب شرب مصرفی در بخش جنوبی زیدون علاوه بر خرید یک انشعاب شش اینچی از آبرسانی خلیج فارس (سد کوثر)، اخیراً نیز با پیگیری و رایزنی‌های فراوان یک خط ۱۶ اینچ وارد چرخه آب مصرفی در بخش جنوبی زیدون شده است.

مدیر آبفار بهبهان افزود: با این کار علاوه بر تقویت و تثبیت ۲۴ ساعته آب رضایتمندی اهالی جنوبی بخش زیدون را نیز فراهم آورده است.

وی متذکر شد: آب روستای تل چگاه علیا از روستاهای جنوبی بخش زیدون تحت پوشش اداره آبفار شهرستان بهبهان نیست و این شرکت نظارتی بر وضعیت آب روستای مذکور ندارد.

طاهری در پایان تاکید کرد: با توجه به قدمت شبکه‌های داخلی روستای لنگیرات و لزوم تعویض آن نیاز به اعتبار لازم در این خصوص برای تعویض شبکه داخلی است.

*نصب ۳ دستگاه کلرزنی در بخش جنوبی

مسئول آبفار زیدون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این منطقه اظهار کرد: آبفار بخش زیدون علاوه بر روستاهای تحت پوشش خود اقدام به آبرسانی به سه روستای جدید به نام‌های چشمه شیخ، چاه شیرین و قلعه دژ در بخش جنوبی اقدام کرده که بیش از ۹۰ مشترک را تحت پوشش خود قرار داده است.

اصغر احمدی‌زاده ادامه داد: نصب سه دستگاه کلرزنی که به صورت گاز کلر و دستی صورت می‌گیرد باعث شده است آب سالم‌تری وارد سیستم آب آشامیدنی روستاهای بخش جنوبی شود.

وی اضافه کرد: با توجه به فرسودگی شبکه آب ۲۴ روستای بخش جنوبی خط انتقال ۱۶ اینچ شهرستان دیلم برای بخش جنوبی به‌کار گرفته شده که رضایتمندی مردم را به دنبال داشته و از افت فشار آب جلوگیری کرده است.

احمدی‌زاده تصریح کرد: در بخش شمالی شبکه داخلی هر ۹ روستا به طور کامل تعویض شده است که هم اکنون به بهره‌برداری کامل رسیده و مردم این روستا از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

وی بیشترین مشکل آب را در بخش جنوبی زیدون، فرسودگی و شکستگی لوله‌ها بیان کرد و افزود: روستای لنگیرات یکی از روستاهایی است که دچار فرسودگی شبکه بوده و نیازمند اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیون تومان است.

مسئول آبفار زیدون گفت: بیشترین مشکل در روستای تل چگاه علیا وجود دارد این موضوع بسیار حاد و مشکل‌ساز بوده و نیازمند است که این موضوع با همکاری مردم حل شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه آب این روستا از طریق استان بوشهر تامین می‌شود اداره آبفار زیدون این آمادگی را دارد که آب این روستا را تحت پوشش خود قرار دهد.

احمدی‌زاده ابراز امیدواری کرد رفع این مشکل از طرف همکاری و همیاری مردم به‌منظور مشترک شدن با اداره آبفار زیدون و درخواست اشتراک حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه اراده اساسی برای رفع مشکل مردم است، ابراز داشت: امروز مسئولان با تمام وجود درصدد رفع مشکلات مردم هستند.

مسئول آبفار زیدون خاطرنشان کرد: آب شرب یکی از نیازهای ضروری و حیاتی است که در دو سال گذشته این مشکل رو به بهبود بوده است.

*برخورداری اکثر روستاها از آب آشامیدنی سالم

بخشدار زیدون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این منطقه اظهار کرد: با توجه به حساسیت موضوع تامین آب شرب روستاها نخستین اولویت کاری تعویض خطوط فرسوده لوله آب روستایی است که باید با قید فوریت این مهم انجام شود.

آرمین ساعد ادامه داد: در بازدیدی که از این روستاها به عمل آمد، ساکنان این روستاها برای تهیه آب آشامیدنی و حتی آب مصرفی روزمره از خطوط لوله آب کوثر استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: کلرزنی در روستاهای بخش جنوبی زیدون به صورت مداوم با گاز کلر و دستی در سه نقطه انجام می‌شود.

ساعد همچنین عنوان کرد: در روستای لنگیرات که فرسودگی شبکه داخلی آن باعث شده است شکستگی‌های مکرر در برداشته باشد با تامین اعتبار ۴۸۰ میلیون تومان رفع خواهد شد که این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان آبفار استان است.

وی اضافه کرد: اگر برخی از اهالی روستای تل‌چگاه علیا که از خط انتقال آب بوشهر تامین آب می‌شوند بتوانند مشترک اداره آب و فاضلاب روستایی بهبهان شوند و نسبت به نصب شیر و کنتور آب اقدام کنند، مشکل کمبود آب بهداشتی آن روستا مرتفع خواهد شد.

وی افزود: تعمیرات مکرر بر روی خطوط انتقال آب و رفع نقص در فرسودگی لوله‌های آب روستا با تعویض شبکه مرتفع خواهد شد.

ساعد همچنین از مسئولان خواست تا با بررسی و کارشناسی نسبت به شناسایی نیازهای اولیه مردم منطقه و برنامه‌ریزی در راستای رفع مشکلات تلاش مضاعفی کنند.

*رسالت ما پیشگیری از بیماری‌ها و آلودگی‌هاست

سرپرست مرکز بهداشت سردشت زیدون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این بخش اظهار کرد: هیئت امنا و شورای بهداشت در مرکز سردشت و در سطح روستاها با اتفاق شوراهای روستاها گام‌های موثری در راستای رصد، اولویت بندی، و رفع مشکلاتی بهداشتی مناطق روستایی بخش زیدون برداشته است.

عبدالله شکوهی‌راد افزود: خوشبختانه با اهتمام و تعامل سازنده که بین مرکز بهداشت و اداره آبفار روستایی و شهری برقرار شده است ۴۴ روستای منطقه زیدون از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند.

وی گفت: همچنان نمونه‌برداری و آزمایشات لازم به طور مستمر انجام و توصیه‌ها و پیگیری‌های بهداشتی لازم انجام می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت سردشت زیدون تصریح کرد: ما موظف هستیم برای تامین سلامت مردم به صورت مداوم وضعیت بهداشتی و درمانی مردم را کنترل کنیم و این نگرانی در ما وجود دارد که هر لحظه آماده برخورد با بیماری‌ها باشیم.

وی افزود: اساس مشکل ما در بهداشت عدم آگاهی عمومی مردم است که می‌طلبد اطلاع رسانی شفاف‌تری صورت گیرد.

وی در پایان از همکاری صمیمانه اداره آبفار زیدون و شهرستان بهبهان به منظور رفع مشکل آب روستاهای بخش زیدون تقدیر و تشکر کرد.

با توجه به اینکه مشکل دیرینه آلودگی آب در مناطق مختلف استان همچنان حکمفرماست انتظار می‌رود چون برداشتن گامی بنیادین در بخش زیدون مشکل آلودگی آب در سایر مناطق نیز پیگیری شود تا در فصل بارندگی از بروز مشکلات عدیده‌تر جلوگیری شود.