جانباز هندیجانی، با بنزین‌فروشی روزگار می‌گذراند

خورنا: «هر روز ساعت‌های زیادی را در خیابان سپری می‌کنم و امیدوارم که دستی برای خرید بنزین به سویم دراز شود» این جمله توصیف چگونگی امرار معاش یک جانباز و رزمنده دوران هشت سال دفاع مقدس هندیجانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب خوزستان، هندیجان یا هندیان یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی بیش از ۳ هزار سال، در جنوب شرقی استان خوزستان و در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی بندر ماهشهر در غرب شهرستان بهبهان و در شمال بندر دیلم قرار گرفته است، رودخانه‌ای موسوم به هندیجان یا زهره این شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.
هندیجان بندری است که در ۳۰.۱۵ درجه عرض جغرافیایی و ۴۹.۴۳ درجه طول شرقی شهرستان اهواز قرار دارد و ارتفاع این شهر از سطح دریا به پنج متر می‌رسد، آبادی‌های هندیجان در قرون اخیر بسیار بوده‌اند ولی به دلیل بیماری طاعون در سال ۱۲۴۷ هجری قمری شهر هندیجان رو به خرابی نهاد.
زبان این دیار فارسی با گویش محلی، بندری است که البته تشابهات بسیاری میان این گویش و گویش اقوام بختیاری وجود دارد.
این منطقه از نظر اقتصادی رودخانه، نقش تعیین کننده‌ای در زندگی مردم داشته و این تاثیرگذاری به میزانی بوده که قلمرو جغرافیایی و منطقه را نیز با نام رودخانه مشخص می‌کردند، رودخانه ” هندیجان ” که قسمتی از آن از سرچشمه رشته کوه‌های زاگرس در استان کهگلویه و بویراحمد تا ” خلیج فارس” طی می‌شود هشتمین رودخانه کشور است که ۴۹۰ کیلومتر طول دارد.
این آبراه به عنوان یکی از مسیرهای تجارت خارجی از گذشته‌های دور مورد استفاده بوده است و هم اکنون نیز علیرغم کم شدن آب آن در فصول تابستان شناورهای با ظرفیت بیش از صد تن قادر به رفت و آمد در ان هستند، ضمن آنکه حاشیه رودخانه از دو قسمت شمالی و جنوب تا نزدیکی دریا قابل کشت است و با استفاده از آب این رودخانه انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و انواع صیفیجات کشت می‌شود.
منطقه بحرکان نیز که در جنوب هندیجان قرار دارد از مناطق مهم گردشگری و صید میگوی صورتی و انواع دیگر میگوهای مرغوب منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود که در حوزه صیادی هندیجان واقع است.
این منطقه بیش از نیم قرن است که به صید و عمل آوری و بسته‌بندی و صادرات میگو اشتغال دارند و تعداد زیادی از اهالی در این راستا به کار مشغولند.
در سال ۱۹۶۵ میلادی در رگ سفید که از روستاهای هندیجان است دو حلقه چاه توسعه‌ای حفر شد.
در خلیج بحرکان هندیجان نیز در چند ساله‌ای اخیر با حفر چاه‌های زیر دریایی نفت فراوانی کشف شده است که با ساختن اسکله‌های متعدد و تأسیسات لازم کشتی‌های نفت‌کش به آسانی پهلو می‌گیرند و بارگیری می‌کنند و نفت آنها را به خارج صادر می‌کنند و گویا این نفت از قابلیت بسیار خوبی برخودار است.

* هندیجان در طول جنگ تحمیلی
مردم هندیجان در طول جنگ تحمیلی همگام با سایر شهرها و مناطق کشور با اخلاص و اعتقاد به فرامین امام راحل، جان بر کف به سوی جبهه‌های حق علیه باطل رهنمون شدند.
این مردم همواره چشم طمع دشمنان را کور کرده و با تشکیل بسیج مردمی چون سایر نقاط ایران، مستحکم‌ترین ارگان نظامی و فرهنگی را در برابر دشمن ایجاد کردند.
به راستی شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس در قهقهه مستانه‌شان و در شادی وصول عند ربهم یرزقون‌شان با گذشتن از آب، خاک و جان خود، در جهان چه خیره کننده درخشیدند.
آنان بزرگترین اسطوره‌های تاریخ ایران اسلامی را تشکیل داده و با مقاومت جانانه خود متجاوزان به خاک مقدس ایران را شکست داده و نابود کردند و امروز رزمندگان ادامه دهنده راه شهدای جنگ تحمیلی هستند.
هرگاه دشمن چشم طمعی به خاک ما داشته، ملت ایران با ایستادگی همه جانبه که آن را از شهدای هشت سال جنگ تحمیلی آموخته بودند، مواجه شده و دست آنها را از این خاک کوتاه کردند.
این شهرستان با اهدای ۳۰۰ شهید و ۱۰۰ جانباز در طول هشت سال جنگ تحمیلی به دشمنان اسلام و نظام فهماند که امروز هم در تلاش برای منحرف کردن جوانان و نوجوانان ایران اسلامی از راه نظام و انقلاب مشغول کار عبث و بیهوده‌ای است.
امروز نیز دشمنان کشورمان پس از ناکامی در جنگ سخت افزاری به جنگ نرم افزاری روی آوردند و در این راستا اقدامات بسیاری انجام دادند و نهادهای فرهنگی، طلاب و روحانیان به ویژه بسیجیان جان بر کف اسلام چون گذشته با ترویج بصیرت و آگاهی در جامعه، چون سدی استوار در برابر دشمنان قد علم کرده‌اند.

* به ناچار بنزین می‌فروشم
سیف‌الله شمبدی، جانباز ۱۰ درصدی هندیجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار داشت: ۴۵ سال سن دارم و سال‌های زیادی را در جبهه‌های جنگ مشغول دفاع از شرف و ناموس ملت و کشورم بودم.
وی در پاسخ به اینکه از چه راه کسب معیشت می‌کند افزود: برای کسب شغل و کار مناسب به هر در و پیکری زده‌ام اما تاکنون شغل مطلوبی پیدا نکرده و به ناچار بنزین می‌فروشم.
شمبدی اضافه کرد: ادامه این کار با سن و سال و شرایط جسمی من مغایرت دارد اما مجبور به انجام آن هستم زیرا تنها از این طریق خرج خانواده‌ام را تأمین می‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: هر روز ساعت‌های زیادی را در خیابان سپری می‌کنم و امیدوارم که دستی برای خرید بنزین به سویم دراز شود.
به گفته این جانباز تاکنون هیچ مسئول و یا ارگانی وی را مورد حمایت قرار نداده است.
وی با بیان اینکه من فقط نام جانباز را با خود یدک می‌کشم، تصریح کرد: به بنیاد شهید مراجعه کرده اما می‌گویند هیچگونه مزایایی شامل حالم نمی‌شود.
شمبدی با بیان اینکه به وضعیت جانبازان باید بیش از پیش رسیدگی شود، گفت: درست است به‌خاطر درصد جانبازی ۱۰ درصدی‌ام از حمایت مسئولان مغفول مانده و با همه شرایط سخت و ناملایمات روزگار کنار بیایم.
وی ادامه داد: این شهرستان با وجود برخورداری از منابع غنی نفت و آب اما همچنان در بحث اشتغال برای شهروندان به‌ویژه جوانان ناکام مانده است.
این جانباز هندیجانی با بیان اینکه درآمد حاصل از یارانه دولتی کفاف یک سوم مخارج زندگی‌اش را نیز نمی‌دهد، گفت: در برخی از ماه‌ها برای پرداخت اجاره خانه با شرایط دشواری مواجه می‌شوم.
وی دارای شش فرزند بوده و به گفته خودش تنها در پی شغلی برای تأمین مخارج زندگی‌اش است.
رشادت‌های شهدای دفاع مقدس کوله‌‌باری بسیار با ارزش از آرمان‌های اصیل اسلامی است که باید از آن کوله‌بار بهترین استفاده را ببریم؛ امیدواریم مسئولان با توجه بیشتر و گوشه چشمی به اینگونه افراد که از جان و مال خود برای دفاع از خاک و شرافت میهن‌ اسلامی‌مان گذشتند سعی در برطرف‌سازی مشکل آنها کنند.

گزارش از مریم خبازی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *