بهمنی: باید بیش از زمان جنگ دقت داشته باشیم

خورنا: رییس کل بانک مرکزی، تسهیلات ارایه شده به بخش صادرات در شش ماهه ابتدای سال جاری را هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: قبول دارم میزان تخصیص‌یافته برای این بخش کم است.

محمود بهمنی روز شنبه در مراسم روز ملی صادرات، افزود: مجموع تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای بخش صادرات بیش از۳۰ هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: با وجودی که میزان تسهیلات ارایه شده در این بخش زیاد نبوده است اما به اهداف هشت و یا ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده برای این بخش تا حدودی دست یافته‌ایم و امیدواریم به رقم بیشتری دست یابیم.

بهمنی اظهارداشت: بزودی به بانک توسعه صادرات و بانک‌هایی که در امر صادرات فعال هستند تسهیلاتی در این راستا ارایه می‌شود و برهمین اساس به صادرات کشور کمک خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان آنکه، دولت و ملت از یکدیگر جدا نیستند، گفت: افزایش بی‌رویه واردات منجر به خروج ارز از کشور می‌شود و در شرایطی که ایران با محدودیت‌های بین‌المللی روبرو است باید بیش از زمان جنگ دقت داشته باشیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان آنکه، قیمت ارز تابع عرضه و تقاضا است، گفت: موفقیت ایران در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها با شرایط فعلی اقتصادی در جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: بسیاری با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها انتظار تورمی بالاتر از حد کنونی را داشتند اما با وجود اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تورم مهار شده است.

رییس کل بانک مرکزی، تغییرات نرخ ارز توسط این بانک را غافلگیر کردن تولیدکنندگان و بازرگانان ندانست و افزود: افرادی که در گذشته به دنبال افزایش نرخ ارز بودن پس از اجرای تغییرات نرخ ارز انتقاداتی را مطرح کردند که بر همین اساس نرخ ارز مجدداً کاهش یافت.

وی با بیان آنکه ‘بگذارید بانک مرکزی کار خود را انجام دهد’، تصریح کرد: ارز با قیمت روز در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار می‌گیرد و نمی‌توانیم نرخ ارز مرجع را تغییر دهیم زیرا این امر بر تورم تاثیر می‌گذارد و اقشار ضعیف جامعه را متاثر می‌کند.

بهمنی با اشاره به وضعیت واردات و صادرات در سال جاری، ادامه داد: با توجه به آمار به سمت صادرات در حال حرکت هستیم و بانک مرکزی نیز در این راستا برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که بزودی اعلام می‌شود.

وی گفت: برخی با افزایش میزان تقاضا در بازارهای ارز و طلا به دنبال ایجاد التهاب در این بازارها هستند که انتظار می‌رود با همیاری فعالان اقتصادی سیاست‌های پولی کشور بدرستی اجرایی شود.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: شورای پول و اعتبار نرخ سود اوراق مشارکت را به ۱۷ درصد افزایش داده که این امر می‌تواند در جمع‌آوری نقدینگی موثر باشد.

بهمنی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در راستای تغییرات سبد ارزی و خریداری طلا در سال‌های گذشته، گفت: با تغییر سبد ارزی سود مناسبی عاید کشور شد.

وی گفت: همچنین بانک مرکزی اقداماتی را در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی انجام داد و نقدینگی موجود در این بازار را نیز شفاف‌سازی کرد.

رییس کل بانک مرکزی در پایان گفت: هرچند وضعیت صادرات شرایط بهتری یافته اما بدنبال افزایش بهره‌وری و تولید صنعتی با هدف صادرات هستیم.