بسته‌شدن سد رامشیر، زنگ خطری برای زمین‌های کشاورزی خوزستان

خورنا: بسته‌شدن سد رامشیر، زنگ خطری برای زمین‌های کشاورزی خوزستان

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به شکسته شدن لوله نفت در پشت سد رامشیر و مصادف شدن آن با آغاز کشت پاییزه، هشدار داد: از زمان شکسته شدن لوله تاکنون مسیر آب این رودخانه با هدف پاکسازی بسته شده و با گذشت دو هفته از این موضوع هنوز شرکت نفت قادر به انجام ماموریت خود نشده است؛ به گونه‌ای که عملا رودخانه جراحی خشک شده و موجب نابودی ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان می‌شود.

سیدحسین موسوی اظهارکرد: تداوم این موضوع منجر به بروز خسارات هنگفتی به کشاورزان سه شهر ماهشهر، شادگان و رامشیر خواهد شد، زیرا اکثر کشاورزان این مناطق اقدام به بذرپاشی کرده‌اند و این مشکل باعث می‌شود احتمال نابودی بذور افزایش یابد.

وی گفت: از سویی دیگر اگر در روزهای آینده مسیر آب باز شود، باز هم شاهد کاهش سطح سبز مزارع خواهیم بود زیرا هوا رو به سردی است و گیاه مقاومت لازم را نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان افزود: با وجود این‌که کشاورزان در زمان مقرر اقدام به پرداخت آب‌بهای خود کرده‌اند اما ناخواسته باید منتظر خسارات سنگینی به مزارع خود باشند.

موسوی ادامه‌داد: سازمان آب و برق علیرغم این‌که قیمت آب‌بها را ۶۰ درصد افزایش داده است ولی حاظر نیست سد مارون را باز کند. این در حالی است که هم‌اکنون پشت سد تنظیمی رامشیر خالی از آب است و آبگیری آن زمان می‌برد.

وی تاکیدکرد: در صورت تداوم این روند نظام صنفی کشاورزی هم در راستای پیگیری حقوق کشاورزان منطقه تصمیمات لازم را خواهد گرفت.