آلودگی نفتی رودخانه جراحی زمین های کشاورزی ماهشهری ها را نابود کرد

خورنا: عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان از زنگ خطر لکه نفتی برای اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: کشاورزان ناخواسته باید منتظر خسارات سنگینی به مزارع خود باشند.

سیدحسین موسوی اظهار کرد: ورود لکه نفتی به رودخانه جراحی موجب نابودی ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان می‌شود.

وی با اشاره به شکسته شدن لوله نفت در پشت سد رامشیر و مصادف شدن آن با آغاز کشت پائیزه تصریح کرد: از زمان شکسته شدن لوله تاکنون، مسیر آب این رودخانه با هدف پاکسازی بسته شده و با گذشت دو هفته از این موضوع هنوز شرکت نفت قادر به انجام ماموریت خود نشده به گونه‌ای که عملا رودخانه جراحی خشک شده است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: تداوم این موضوع منجر به بروز خسارات هنگفتی به کشاورزان سه شهر ماهشهر، شادگان و رامشیر خواهد شد چرا که اکثر کشاورزان این مناطق اقدام به بذرپاشی کرده‌اند و این مشکل باعث می‌شود احتمال نابودی بذور افزایش یابد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر اگر در روزهای آینده، مسیر آب باز شود باز هم شاهد کاهش سطح سبز مزارع خواهیم بود چرا که هوا رو به سردی است و گیاه مقاومت لازم را نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان عنوان کرد: با وجود اینکه کشاورزان در زمان مقرر اقدام به پرداخت آب بهای خود کرده‌اند اما ناخواسته باید منتظر خسارات سنگینی به مزارع خود باشند.

وی اظهار کرد: سازمان آب و برق با وجود اینکه قیمت آب بها را ۶۰ درصد افزایش داده ولی حاضر نیست سد مارون را باز کند و این در حالی است که هم اکنون پشت سد تنظیمی رامشیر خالی از آب است و آبگیری آن زمان می‌برد.

موسوی در پایان بیان کرد: در صورت تداوم این روند، نظام صنفی کشاورزی هم در راستای پیگیری حقوق کشاورزان منطقه تصمیمات لازم را خواهد گرفت