لاریجانی: می‌توان اصلاحاتی در قانون اساسی انجام داد

خورنا: رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است: ‌کلیت ساختار قانون اساسی ما بسیار خوب است و مشکلی ندارد ولی می‌توان اصلاحاتی در آن انجام داد.

بعد از آنکه رهبری در دیدار دانشگاهیان در کرمانشاه موضوع امکان تغییر ساختار سیاسی کشور را مطرح کردند، این موضوع به بحث روز محافل سیاسی و بهارستان نشینان بدل شد و هر یک از نمایندگان از جنبه‌ای به این موضوع پرداختند.

در حالی که برخی نمایندگان مجلس اختلافات دو قوه را دلیل اصلی طرح موضوع امکان تغییر ساختار سیاسی کشور می‌دانند، رئیس مجلس در جدیدترین اظهار نظر خود با تامل به این موضوع پاسخ داده ولی در عین حال امکان «اصلاحات در قانون اساسی» را امکان‌پذیر دانسته است.

اصلاحات در قانون اساسی در سه دهه گذشته همواره یکی از موضوعات پر مناقشه در کشور بوده است، اما اکنون به نظر می‌رسد اجماع درباره امکان تغییر در آن حاصل شده است.

رئیس مجلس در پایان سفر پارلمانی خود در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص امکان تغییر ساختار سیاسی کشور با تامل به این پرسش پاسخ داده است و با بیان اینکه نمی‌دانم آیا نظر ایشان ناظر به مسائل فعلی بوده یا خیر؟، افزود: در دنیا برخی کشورها ساختار ریاستی دارند و برخی نیز کاملاً ساختار پارلمانی دارند، این ساختارها هر کدام مزایا و معایبی دارند، در کشور ما هیچ کدام از این موارد نیست یعنی بعضی از خصوصیات ریاستی و بعضی از خصوصیات پارلمانی وجود دارد، این در حالی است که به اعتقاد من عامل برخی از منازعات و کشمکش‌ها، مشکلات ساختاری است.»

وی یادآور شد: این بیماری و مشکل باید معالجه شود یعنی نهایتاً یک مرجع باید در این زمینه‌ها پاسخ‌گو باشد و بتواند طراحی دقیقی داشته باشد.

قانون اساسی نیاز به اصلاحات دارد

رییس مجلس با بیان اینکه هر یک از این ساز و کارها، طرفداران و مخالفانی دارد گفت: اگر زمانی قرار به انجام اصلاح در این زمینه باشد باید به بخش‌های دیگر نیز توجه لازم صورت گیرد تا شرایط را بهتر کند.

لاریجانی در این راستا به اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با تاکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: این تاکیدات موجب شد شرایط بهبود یابد؛ در این پروسه زمانی، بسیاری از شرایط اقتصادی دنیا و مناسبات تغییر کرد لذا در این زمینه باید راهکارهای دقیق‌تری که بتواند پشتیبان حرکت‌های تولیدی و توسعه‌ای کشور باشد، پیش‌بینی گردد.

به گفته لاریجانی، ‌کلیت ساختار قانون اساسی ما بسیار خوب است و مشکلی ندارد ولی می‌توان اصلاحاتی در آن انجام داد که البته این موضوع باید در زمان خاص خود انجام شود.

دیگر سخنان رییس مجلس را به نقل از ایسنا در ادامه بخوانید:

* افرادی در مجلس هستند که بجای باندبازی و قبیله‌گرایی، بیشتر حیثیت حق‌طلبانه را دنبال می‌کنند که قطعاً این حیثیت در انتخابات آینده مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت.

*اگر نمایندگان همواره پای حقوق مردم بایستند و با استفاده از ابزار نظارتی در اختیار خود از این حق دفاع کنند، مردم در انتخاب خود به آن‌ها توجه خواهند داشت.

* نمایندگان در وهله اول وکیل مردمند و لذا باید از حقوق ملت دفاع کنند؛ وظیفه اولیه نمایندگان رصد کردن امور برای حفظ حقوق مردم است، بر این اساس اصولگرایان واقعی کسانی هستند که بعضی از کژی‌ها، کاستی‌ها و بعضی از نقض قوانین و اشکالاتی که در قوای دیگر می‌بینند را با دقت بررسی و پیگیری کنند.

*ممکن است عناصری که در قدرت هستند، از قدرت خود سوء‌استفاده. قوه‌ای که باید از حقوق مردم دفاع کند، پارلمان است. البته ممکن است برخی، پیگیری‌های نمایندگان را نپسندند اما این دلیل نمی‌شود که قوه مقننه به حقوق مردم توجه نکند.

*نمایندگان باید از ویژگی‌های آیین‌نامه در بحث نظارت استفاده کنند و در صورت نیاز از مواد ۳۳ و ۲۳۳ آیین‌نامه و بحث تحقیق و تفحص و سوال استفاده کنند؛ اما اگر جایی مشاهده کردند که افراد به این ابزار توجه نمی‌کنند باید از ابزار استیضاح نیز استفاده کنند؛ اگر مردم بدانند نماینده‌ای این خصوصیات را دارد، قطعاً به او توجه خواهند کرد.

*حس می‌کنم بهتر است که به این بحث(الحاق جبهه پایداری به کمیته ۸+۷ اصول‌گرایان) ورود نکنم و لزومی به اظهارنظر وجود ندارد چراکه، هر گروهی با هر تصوری که دارد می‌تواند در انتخابات ظهور پیدا کند.

تشریح دستاوردهای سفر به سوئیس، قرقیزستان و تاجیکستان

رئیس مجلس همچنین پس از پایان سفر خود به سوئیس، قرقیزستان و تاجیکستان با اشاره به رایزنی های اقتصادی و سیاسی خود با مقامات این کشورها دستاوردهای سفر خود را تشریح کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بامداد جمعه پس از سفر خود به سوئیس، قرقیزستان و تاجیکستان در بدو ورود به تهران در کنفرانس خبری دستاوردهای این سفر را بیان کرد.وی با تاکید بر اینکه اجلاس بین المجالس محل مناسبی برای رایزنی با روسای مجالس کشورهای مختلف و اعلام موضع گیری جمهوری اسلامی درباره مسائل مختلف جهان بود، اظهار داشت: در برن با رئیس مجلس سوئیس و مقامات مختلف این کشور در خصوص اوضاع منطقه رایزنی هایی صورت گرفت.

لاریجانی با اشاره به دیدارش با روسای مجلس ژاپن و آلمان گفت: اجلاس برن فرصت مناسبی بود تا نقطه نظرات جمهوری اسلامی به مقامات سایر کشورها اعلام شود.وی با اشاره به سفرش به قرقیزستان اظهار داشت: در این سفر در رابطه با امکانات تجاری با کشور قرقیزستان و پروژه‌های استراتژیک مثل خط آهن چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و روابط دو جانبه با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس قرقیزستان رایزنی کردیم.

رئیس مجلس سفر به تاجیکستان را سفری خوب ارزیابی کرد و گفت: با رئیس جمهور و رئیس مجلس تاجیکستان پیرامون مسائل مختلف سرمایه گذاری، روابط تجاری و مسائل سیاسی دو جانبه رایزنی کردیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *