آیا باران اسیدی نفس خوزستانی ها را گرفته؟/تعداد بیماران به بیش از ۴۰۰۰ نفر رسید

خورنا: : شمار مبتلایان به بیش از ۴ هزار نفر در ۲۴ساعت گذشته افزایش یافت.

در پی اتفاق دو روز گذشته، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اسیدی بودن باران‌های اهواز مطرح شده است. در همین راستا، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صبح امروز از بیمارانی که در جریان پدیده رخ داده در دو روز گذشته در بیمارستان‌های شفا، امام و گلستان اهواز بستری شده‌اند، عیادت و از نزدیک با آنان صحبت کرد و روند درمان این بیماران را مورد بررسی قرار داد.

محمدحسین سرمست، در حاشیه عیادت از این بیماران گفت: مسئولان محیط‌ زیست در جریان کامل پراکندگی بیماران در سطح استان قرار گرفته‌اند و شهرهایی که آمار بیماران در آنها بیشتر بوده را مدنظر قرار داده‌اند و اطلاعات مورد نیاز را با سازمان هواشناسی هماهنگ و جمع‌بندی کرده‌اند.

وی افزود: در جلسه‌ای که عصر امروز با اداره‌کل هواشناسی خوزستان برگزار می‌شود علت اصلی این پدیده تعیین و به یک جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز درباره علت اصلی این پدیده گفت: فرضیه اصلی که در این پدیده و ابتلای مردم پس از بارندگی به مشکلات تنفسی مطرح شده، همان آلاینده‌های محیطی است؛ آلاینده‌های محیطی در هوا جمع شده و با بارندگی و ترکیبات اضافی و به خصوص در پی رعد و برق، شهروندان خوزستان را در معرض این بیماری قرار داده است.

سرمست ادامه داد: مشابه این پدیده در سال‌های گذشته و در یکی دو ماه اول آغاز بارندگی‌ها نیز در خوزستان دیده شده است و علت آن بوده که بارش بعد از مدت‌ها شروع می‌شود و آلودگی‌ها را منتقل می‌کند؛ اما وسعت و حجم این پدیده و افراد مبتلا در امسال با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

وی عنوان کرد: تا ظهر دیروز (یک‌شنبه) آمار کل بیماران خوزستان بر اثر این پدیده، ۳۱۰۰ نفر بوده است و اکنون نیز بر اساس آماری که فعلا در دست است، از روز گذشته تا این لحظه ۱۰۰۰ نفر دیگر به تعداد بیماران این پدیده افزوده شده است؛ با این وجود از حجم کل بیماران کاسته شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: آمار بستری‌شدگان تا ظهر دیروز ۱۲۸ نفر بوده و جمع‌بندی تعداد بستری‌شدگان در ۲۴ ساعت دوم این پدیده نیز عصر امروز (دوشنبه) مشخص و اعلام می‌شود.

سرمست تاکید کرد: خوشبختانه بیماری که نیاز به CCU داشته باشد نداشته‌ایم و عمدتا بیماران به ICU ارجاع شده‌اند که تعداد آنها نیز اندک است. در میان بیماران بخش ICU یک مادر باردار نیز بوده که اکنون حالش رو به بهبود است و تا ۲۴ ساعت آینده مرخص می‌شود.

وی با بیان این‌که بیشتر بستری‌شدگان مربوط به بیمارستان کودکان بوده است، گفت: ۲ کودک نیز به بخش ICU منتقل شده‌اند که اکنون حال عمومی خوبی دارند و از دستگاه جدا شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بیشترین تعداد بیماران این پدیده، در اهواز بوده است.

وی ادامه داد: افرادی که نیاز به معالجه سرپایی داشته‌اند عمدتا علایمی مانند آسم از نوع شدید یا خفیف داشته‌اند که با سرفه و احساس تنگی تنفس همراه می‌باشد.

سرمست درباره نتیجه‌گیری کلی خود از بازدید امروز از بیماران پدیده ابتلای شهروندان به تنگی نفس پس از باران عنوان کرد: تمام بیماران از روند درمان رضایت کامل داشته‌اند و این حجم کار و بیمار نشان‌دهنده آمادگی و توانمندی پرسنل اورژانس و متخصصان است.

وی گفت: ۳ هزار بیمار در ۶ ساعت بین شب تا صبح ۲۴ ساعت اول پدیده، معالجه و درمان شدند و در صورت ادامه این پدیده آمادگی کامل برای پذیرش بیماران بعدی وجود دارد.

درباره دلیل آلودگی باران‌های اهواز پیشداوری نمی‌کنیم

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز با اشاره به پدیده‌ای که موجب شد پس از بارندگی‌های دو روز پیش در اهواز، بیش از ۴ هزار نفر به مشکلات تنفسی دچار شوند، گفت: از آن جا که احتمال دخیل بودن وضعیت جوی در بروز این مشکل وجود دارد، این موضوع باید مورد تحقیق قرار گیرد.

مسعود ده‌ملایی گفت: آمارها و نمونه‌های باران دو شب پیش، برای تحقیق و بررسی در حال جمع‌آوری است.

وی ادامه داد: هر موضوعی حتی تغییرات جوی و وضعیت جوی، ممکن است در ایجاد این مشکل دخیل باشند. به همین دلیل، نمونه‌ای که از باران گرفته شده نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: جمع‌آوری نمونه‌های هواشناسی در بازه زمانی هفته گذشته، آغاز شده است.

وی گفت: در خصوص احتمال بارش باران اسیدی و آلوده، تا زمانی که نمونه باران مورد آزمایش قرار نگرفته، پیش‌داوری نمی‌کنیم.

در این زمینه جلسه‌ای در عصر امروز(دوشنبه) با حضور اعضای کارگروه بررسی این پدیده در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تشکیل می‌شود و خروجی اظهارنظرها از سوی معاونت بهداشت دانشگاه به اطلاع خواهد رسید.

بررسی احتمال اسیدی بودن باران‌های اهواز

رییس مرکز بهداشت خوزستان هم  گفت: در پی بارندگی‌های در روزهای اخیر، علایم تنفسی به صورت آسم، سرفه و تنگی نفس در برخی شهروندان ایجاد شد که به درمانگاه و بیمارستان‌های اهواز مراجعه کردند و به دنبال آن، ستاد بررسی این پدیده در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل شد.

دکتر سیدمحمد علوی گفت: معاونت بهداشت، معاونت درمان و مراکز تحقیقاتی و سازمان محیط‌زیست در حال همکاری با این ستاد هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: آن چه مشخص است این است که این پدیده، ماهیت عفونی ندارد و در بررسی‌های کلینیکی بالینی و میدانی که انجام شد، عفونی یا ویروسی بودن این علایم برای ما ثابت نشد. یکی از احتمالات بروز این پدیده، آلودگی‌های محیطی است که به همراه باران به سطح زمین می‌رسد.

وی ادامه داد: بارش باران اسیدی و ایجاد علایم تنگی نفس در شهروندان یکی از احتمالاتی است که در حال بررسی است.

علوی گفت: در جریان بروز مشکلات تنفسی پس از بارندگی‌های دو روز گذشته، برخی محققان معتقدند که رعد و برق در ایجاد این پدیده اثر داشته است. این کارشناسان می‌گویند رعد و برق موجب می‌شود اکسیژن که به صورت مولکول ازن است به علت شکسته شدن، دچار فعل و انفعالات شیمیایی شده و در نهایت برای دستگاه تنفسی مضر باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: البته همه این موارد در سطح حدس و گمان است. مرکز تحقیقات عوامل زیست‌محیطی در دانشگاه فعال شده و متخصصان در این زمینه مشغول بررسی هستند و به محض این‌که در خصوص موضوعی به یقین برسیم، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

عوامل آلاینده بارندگی‌های اهواز در حال بررسی است

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: محیط زیست در حال بررسی پارامترهای آلایندگی هوا از طریق ایستگاه‌های سنجش هوا است.

جمال شاکری گفت: موضوع با جدیت در حال پیگیری است. کارگروهی نیز برای بررسی این پدیده تشکیل شده و احتمالات در حال بررسی است.

وی ادامه داد: متولی اصلی کارگروه بررسی پدیده شیوع تنگی نفس پس از بارندگی‌ها، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز است و باید دلایل و عوامل آن بررسی و از طریق سخنگوی رسمی، نتیجه اعلام شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: اطلاعاتی از ایستگاه‌های سنجش هوا در ارتباط با وضعیت آلاینده‌ها در حال جمع‌آوری است و پس از آن به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارسال می‌شود. در سنجش هوا پارامترهای آلاینده هوا مانند منو اکسید کربن و دی اکسید گوگرد و عوامل آلاینده اصلی هوا مورد سنجش قرار می‌گیرند.

شاکری درباره احتمال اسیدی بودن باران‌های اهواز گفت: نتیجه نهایی بررسی‌ها هنوز حاصل نشده است و تا موضوعی اثبات نشود آن را تایید نمی‌کنیم. صحت و سقم احتمالات مطرح شده از جمله بارش باران اسیدی، باید بررسی شود.

وی تاکید کرد: از پیش‌داوری در خصوص عوامل ایجادکننده این وضعیت برای شهروندان پرهیز شود تا نتیجه منطقی و معقول به دست آید.

آخرین گزارش از وضعیت بیماران تنگی نفس در اهواز

رییس مرکز بهداشت خوزستان همچنین با اشاره به شیوع تنگی نفس پس از بارندگی‌های دو شب پیش، گفت: حدود ۴ هزار و ۴۰۶ بیمار تا صبح امروز با علایم مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه مراجعه کردند.

دکتر سیدمحمد علوی گفت: البته تعداد بیمارانی که به مطب‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌اند در این آمار لحاظ نشدند.

وی ادامه داد: بیشتر بیماران از شهرستان اهواز بودند ولی مواردی هم در آبادان، خرمشهر و شهرهای اطراف مشاهده شده است.

علوی افزود: بیماران، سرپایی معالجه و تعدادی نیز بستری شده‌اند. بیماران بستری شده افرادی بودند که بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، تنفسی، آسم، آلرژی یا انسداد مزمن ریه داشتند یا کودکان و سالمندان بودند که ایمنی بدن آنها پایین است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: خوشبختانه این پدیده تلفاتی به همراه نداشته است. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز مجهز بوده و با محدودیتی از نظر فضا و امکانات درمانی مواجه نشدند. بهداشت محیط، معاونت درمان، هواشناسی، محیط‌زیست و مراکز تحقیقاتی به همراه کلیه پزشکان متخصص ریه و داخلی در حال همکاری برای حل مشکل ایجاد شده، هستند.