خبر بسیار تلخی است، اما متاسفانه حقیقت دارد!

خورنا: در حالی که برخی مسئولان کشور به تبلیغ عملکرد خود و زیر سوال بردن رقبای‌شان مشغولند، خبر تلخی درباره اتلاف ثروت ایران در حوزه جنوبی کشور منتشر شده است که متاسفانه واقعیت دارد.

به دلیل ۵ سال رکود و عدم سرمایه‌گذاری جدی در حوزه مشترک گاز و نفتی جنوب کشور با کشورهای حوزه خلیج فارس، برداشت این کشورها از منابع مشترک به چندین برابر ایران رسیده است.

بر اساس یکی از گزارش‌های تکان‌دهنده، تنها برداشت کشور قطر از حوزه گازی مشترک با ایران ۱۵ برابر برداشت ایران می‌باشد که رقم این میزان تفاوت در برداشت، به حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

این رقم معادل کل یارانه نقدی است که به ۷۰میلیون ایرانی داده می‌شود و اگر تنها دولت در این حوزه حسن مدیریت داشت و متناسب با طرف قطری می‌توانست گاز تولید کند، از محل این درآمد یارانه نفتی ایرانیان می‌توانست دو برابر شود.

از سوی دیگر عملکرد دولت‌های قبل در حوزه نفت و گار به گونه‌ای بوده است که تولید نفت ایران با قیمت بسیار کمتر نسبت به شرایط فعلی، یعنی حدود ۲۰ دلار در دولت هاشمی و حدود ۳۰ دلار در دولت خاتمی نسبت به حدود ۸۰ دلار در دولت احمدی‌نژاد، بیشتر از سال‌های اخیر بوده است و تولید نفت از منابع مشترک و غیرمشترک چند سال است که به جای افزایش به طور متوالی کاهش می یابد.

از سوی دیگر بخش زیادی از آمار صادرات غیرنفتی که آقای احمدی‌نژاد مکرراً به آن افتخار می‌کند نیز ناشی از اقدامات انجام شده در صنعت نفت در دولت‌های قبلی است؛ به نحوی که از مجموع صادرات غیرنفتی ایران حدود ۶۰ درصد مربوط به تولیدات حوزه نفت و گاز است که ساخت کارخانجات آن در دولت‌های قبل انجام شده بود.

اکنون باید ایرانیان این حقیقت تلخ را بدانند که برداشت کشورهای همسایه از حوزه های مشترک نفتی و گازی ایران معادل ۱۰۰ میلیارد دلار در سال است؛ یعنی با مدیریت صحیح می‌توانست این مبلغ به اقتصاد ایران تزریق شود و وضعیت معیشتی مردم را بهبود بیشتری بخشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *