رزرو مزار در آرامستان های دزفول عرصه را بر اموات تنگ کرده است

خورنا: با گذر از آرامستانهای دزفول قبوری به چشم می خورد که عبارت ˈ رزرو ، در قید حیات ˈ بر روی آنها حکاکی شده است.
به گزارش ایرنا در شرایطی که قبرستان های دزفول گنجایش دفن اموات را نداشته و سازمان آرامستانهای این شهر در تدارک آماده سازی قبرستانی جدید در حاشیه این شهرستان برای دفن اموات است ، خرید مزار توسط افراد در قید حیات ، دفن اموات را با مشکل و محدودیت مواجه کرده است.
فاصله طولانی قبرستان جدید در دست احداث شهرداری دزفول از شهر و نیز تمایل افراد به خاکسپاری در قبرستانهای قدیمی این شهر که در حریم شهر واقع شده و دسترسی به آنها به راحتی و با سهولت بیشتر انجام می شود از جمله علل تمایل برخی افراد به رزرو مزار می باشد.
یک شهروند که اقدام به خرید مزار برای دوران پس از مرگ خود نموده ، خاکسپاری در کنار اقوام و خویشان و تمایل به دفن در نزدیکی محل زندگی خود در حریم شهری دزفول را علت این کارعنوان کرد و گفت:فاصله دور قبرستان جدید در دست احداث از شهر دزفول موجب می شود تا بازماندگان اموات به دلیل دوری مسیر ، کمتر سراغ اموات بروند.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری دزفول با انتقاد از اقدام برخی افراد در خصوص رزرو مزار در قبرستانهای دزفول گفت:خرید مزار توسط افراد زنده از جمله مواردی است که به اشتباه بین مردم دزفول رواج یافته است.
“مرتضی همایون نسب” هزینه خرید مزار برای افراد فوت شده را بین هفت میلیون ریال تا ۱۲ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: کفن و دفن اموات نیز سه میلیون ریال هزنیه دارد.
وی افزود:سازمان آرامستانهای شهرداری دزفول به منظور جلوگیری از رزرو مزار ، قیمت مزار برای افراد زنده را افزایش داده به طوریکه هزینه رزرو یک مزار برای فرد در قید حیات را به بیش از ۲۰ میلیون ریال تعیین کرده است.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری دزفول با انتقاد از این اقدام گفت:خرید مزار توسط افراد زنده به فرهنگی غلط بین مردم تبدیل شده که باید با کار فرهنگی مردم را از این اقدام دور کرد.
در حالیکه برخی افراد در دزفول با سرمایه گذاری و به قصد تهیه قبر ارزان قیمت اقدام به رزرو مزار در قبرستانهای این شهرستان می کنند، هزینه بالای کفن و دفن به خصوص مجالس ترحیم، شب هفت، چهار هفته، چهلم و سالگرد اموات ، خانواده ها را با مشکل جدی مالی مواجه کرده به طوریکه تامین این هزینه سنگین از عهده یک خانواده با در آمد متوسط بر نمی آید.
عدم نظارت بر فعالیت افرادی که در مجالس ترحیم تحت عنوان قاری ، مجلس گردان و ذاکر فعالیت می کنند بار مالی مضاعفی را به بازماندگان تحمیل کرده به طوریکه این افراد به دلخواه هزینه به اصطلاح مجلس گردانی را مرتبا افزایش می دهند ، ضمن اینکه تامین سیستم صوتی برای تشییع اموات که چند سالی است در دزفول رواج یافته بار مالی سنگین دیگری برای خانواده اموات است.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری دزفول با اظهار تاسف از صرف هزینه سنگین در این خصوص گفت:متأسفانه برخی برای مجالس ترحیم اموات هزینه های سنگینی برای مداحی و مجلس گردانی صرف می کنند که قابل توجیه نبوده و از سویی ثوابی برای اموات نیز در پی ندارد.
همایون نسب گفت:در مواردی پرداخت مبلغی بیش از پنج میلیون ریال برای یک ساعت مداحی و مجلس گردانی به این افراد گزارش شده است.
وی افزود:به منظور ساماندهی افراد مداح و مجلس گردان در مجالس ترحیم و تعیین نرخی مصوب برای آنان دو سال پیش با هماهنگی شورای شهر دزفول اقداماتی صورت گرفت اما به دلیل نفوذ این افراد در بین مردم ، کاری پیش نرفت.
همایون نسب در خصوص هزینه بالای مجالس ترحیم اموات بعضا مردم را مقصر دانست و گفت:برای پرهیز از تشریفاتی شدن مجالس ترحیم مردم باید از صرف هزینه سنگین در این خصوص پرهیز کنند.
مشکل کمبود فضا در طراحی قبور طبقاتی در بهشت علی دزفول از دیگر مسایلی است که خانواده اموات نسبت به آن معترض بوده و اظهار می دارند:در طراحی قبور چهار طبقه در بهشت علی فضای مناسب برای استقرار خانواده ها در کنار قبور در روزهای پنجشنبه در نظر گرفته نشده است.
همایون نسب در خصوص وضعیت مزارهای چند طبقه در دزفول نیز گفت:در حالیکه مساجد و حسینیه هایی برای برگزاری مراسم عزاداری در آرامستانهای دزفول در نظر گرفته شده ،خویشاوندان اموات روی مزارها نشسته و عزاداری می کنند.
وی افزود:سازمان آرامستان ها تنها وظیفه تأمین مکان برای دفن اموات را برعهده داشته و مسئولیتی درخصوص تأمین فضای نشستن برای میهمانان و خویشاوندان اموات در کنار قبور نداشته زیرا در این صورت باید برای هر مزار چند متر برای نشستن خانواده متوفی در نظر گرفته شود.
همایون نسب گفت: روزانه به طور میانگین بین شش تا هشت فوتی در آرامستان های دزفول دفن می شود که هزینه اخذ شده بابت کفن و دفن آنها صرف ساماندهی آرامستان های دزفول و ساخت آرامستان جدید می شود.
وی افزود:در برخی موارد که خانواده ها توانایی تقبل هزینه کفن و دفن را ندارند سازمان آرامستان ها هزینه را تقبل می کند ضمن اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد ،بهزیستی و افراد مستمند نیز در این گروه قرار می گیرند.
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری دزفول همچنین از نیاز ۱۵۰ میلیارد ریالی این سازمان برای آماده سازی قبرستان جدید دزفول که در مساحت ۵۰ هکتار در دست ساخت است خبر داد.