ابتکار: اهواز آلوده‌ترین شهر جهان است

خورنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال‌های اخیر یکی از مهمترین آلاینده‌های پایتخت ریزگردها شناخته شده‌اند،گفت: اهواز رتبه آلوده‌ترین شهر جهان را بر اساس آخرین رده‌بندی سازمان بهداشت جهانی کسب کرده است.

معصومه ابتکار در اولین کارگروه ملی آلودگی هوا که بعد از ظهر امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: کارگروه آلودگی هوای تهران پنجمین کارگروهی است که در دوره مدیریت من تشکیل می‌شود پیش از این کارگروه آلودگی هوا در شهرهای البرز، اراک، اصفهان و اهواز کلید خورده است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه موضوع محیط زیست برای دولت تدبیر و امید نیز از اولویت بسیار زیادی برخوردار است،‌ افزود: پس از این کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با جدیت برگزار می‌شود و محورهای طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها پیگیری خواهد شد.

وی با انتقاد از عدم قرار گرفتن کشور در رده بندی‌های زیست محیطی جهانی افزود: براساس آخرین رده‌بندی سازمان بهداشت جهانی اهواز رتبه آلوده‌ترین شهر جهان را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ترکیب آلاینده‌ها در کلانشهرها در حال تغییر است، اضافه کرد: طی چند سال گذشته ترکیبات آروماتیک و آزبست به آلاینده‌های شهر تهران افزوده و ریزگردها نیز به تهران کشیده شده‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ریزگردها پیش از این جزء آلاینده‌های شهر تهران نبوده‌اند،یادآور شد: در سال‌های اخیر یکی از مهمترین آلاینده‌های پایتخت ریزگردها شناخته شدند که متأسفانه علاوه بر منشاء بین المللی و منشاء برون استانی در بسیاری موارد منشاء داخلی نیز داشتند.

به گفته وی؛ ریزگردهای کلانشهر تهران ناشی از فعالیت‌های کانون‌های داخل استان هستند.

ابتکار با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی دستگاه‌ها در ارائه گزارشات آلودگی هوا، بیان داشت: کاهش آلودگی هوا یک فعالیت تدریجی است و مسئولان دستگاه‌های مختلف باید از ارائه راهکارهای خلق الساعه که تنها جنبه تبلیغاتی دارند بپرهیزند.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: برنامه کاهش آلودگی هوا نیاز به بازنگری دارد و حتماً باید در این حوزه از اقدامات غیرکارشناسانه پرهیز کرد.